
Kultni “Gospodar muha” pomaknut će granice svojom brutalnom pričom
Duboka simbolika cijele priče u svakom liku i njegovoj borbi protiv demona nešto je što postoji otkako je svijeta i vijeka
Zlo nije vanjska stvar nego se rađa u čovjeku - središnja je premisa "Gospodara muha" Williama Goldinga, kojega Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku, kao svoju drugu ovosezonsku dramsku premijeru, prenosi u adaptaciju i istoimenu predstavu.
Iskorak kazališta
Kultni roman koji prodire duboko u simboliku zla, ali nudi i druge, konstruktivnije, mehanizme za navigaciju života na sceni će biti premijerno prikazan u režiji Vanje Jovanovića, a na rasporedu je u petak i subotu, 7. i 8. ožujka, s početkom u 20 sati, najavljeno je na jučerašnjoj konferenciji za novinare.
- Želja mi je bila da ovu vrlo brutalnu priču uprizorimo na našoj sceni s obzirom na to da imamo doista jak muški ansambl, koji to može iznijeti. U trenutcima dok sam razmišljao o "Gospodaru muha" nisam ni sanjao koliko će taj naslov biti tematski aktualan u današnjem trenutku. Dakle, borba između prioriteta, što je važnije za preživljavanje - održati vatru ili loviti meso? Duboka simbolika cijele priče u svakom liku i njegovoj borbi protiv demona nešto je što postoji otkako je svijeta i vijeka - kazao je intendant Vladimir Ham, koji smatra kako je predstava iskorak osječkog HNK-a jer se razlikuje od onoga što su radili posljednjih godina.
“Gospodar muha", naime, govori o svijetu u trenutku izbijanja nuklearnog rata. Jedan od zrakoplova kojima se djeca sklanjaju s poprišta kraja svijeta doživljava nesreću i pada na nenaseljeni tropski otok. Još odjeveni u školske odore, dječaci se moraju organizirati, izgraditi si skrovišta, pronaći hranu i vodu. I tu počinje uvid u trajne, civilizacijski ušutkivane, prave odlike ljudske naravi, u njezino divljaštvo i nemilosrdnost.
- Nije bilo potrebe za nekom vrstom osuvremenjivanja jer "Gospodar muha" je svevremensko djelo. To je zapravo alegorijski roman napisan na razini simbola i bavi se podrijetlom zla, a naša je pretpostavka da svatko od nas to ima u sebi. Nigdje nismo odstupali od samog romana - sve što je u njemu napisano direktno prikazujemo na sceni, samo na neke kazališnije načine, pri čemu se predstava ne igra u klasičnom smislu, nego je više neka vrsta storytellinga. Na taj način smo riješili kako će odrasli glumci igrati tu djecu, dakle da ne ulazimo u zamke karikatura, nego da oni prepričavaju te priče pa s vremena na vrijeme ulaze u skice tih likova, a ponekad i u cjelovite uloge - rekao je redatelj Vanja Jovanović, te zahvalio ansamblu, koji je "dva mjeseca ginuo na probama za ovu predstavu".
Publika na pozornici
Oduševljenje suradnjom s Vanjom Jovanovićem podijelio je ravnatelj Drame Duško Modrinić, uz kojega je u deveteročlanoj glumačkoj postavi svoje mjesto našao mladi član vinkovačkog Gradskog kazališta "Joza Ivakić" Vedran Dakić, kojega ćemo gledati u glavnoj ulozi, a igraju i Antonio Jakupčević, Miroslav Čabraja, Ivan Ćaćić, Aljoša Čepl, Matko Duvnjak Jović, Dominik Karaula i Mirko Ilibašić.
Zajedno s Jovanovićem, koji potpisuje i adaptaciju, u autorskom timu "Gospodara muha" su i Patrik Gregurec (adaptacija i dramaturgija), Davor Molnar (scenografija), Mario Tomašević (kostimografija), Ljudevit Laušin (glazba), Anđela Kusić (oblikovanje svjetla) i Melisa Beqaj (scenski pokret).
Pretkraj konferencije za novinare intendant Ham upozorio je kako je inscenacija predstave "vrlo nasilna", zbog čega ona nije za svu publiku, posebice onu dječje, osnovnoškolske dobi, ali da "kazalište mora pomicati granice" jer se ne može sve fingirati ili simbolizirati. Dodao je kako cijeli dojam pojačava činjenica da publika sjedi na sceni, "pa smo od naša 353 sjedala, koliko inače imamo u gledalištu, ovaj put na 110 mjesta". S obzirom na puno veći broj premijernih pretplatnika od toga broja, oni su abecedno podijeljeni u dva dijela, pa će jedni premijeri svjedočiti u petak, a drugi u subotu, pojasnio je Ham.