
Ana de Armas preuzela je tron smrtonosne balet akcije
Ova franšiza je bila i ostala obožavana zbog inovativnih metoda smaknuća
Godine 2014. u kinima je premijerno prikazan jedan "mali" (op.a. budžeta od nekih tridesetak milijuna dolara) akcijski krimi triler imena "John Wick", a sve nakon toga je - povijest! Malo tko, ako i itko, je pomišljao kako će film o bivšem plaćenom ubojici kojem razmaženi sin ruskog mafijaša ukrade automobil i ubije psića kojeg mu je poklonila tragično preminula supruga postati tolika senzacija da će kroz idućih desetak godina iznjedriti čak tri nastavka (za sad!), video igru, stripove, "prequel" TV seriju "The Continental", a sad i "spin-off" film naslova "Balerina".
Da, akcijski žanr je zahvaljujući nekadašnjem kaskaderu, koreografu i redatelju Chadu Stahelskom, scenaristu Dereku Kolstadu te producentima Basilu Iwanyku i Davidu Leitchu iza kamere, odnosno, drvenom ali karizmatičnom Keanuu Reevesu ispred nje doživio pravu renesansu. Fanovima spomenutog žanra i franšize dakako ne trebam govoriti u kojim se sve smjerovima priča o Johnu Wicku kroz nastavke odvijala, niti o čemu je riječ kad spominjem "The Continental". Ne, pažnju ćemo ovom prilikom prvenstveno usmjeriti prema jednoj poprilično ubitačnoj balerini.
Susret s prošlošću
Kad joj ubojice zloglasnog Kulta predvođenog manijakalnim Kancelarom (Gabriel Byrne) ubiju oca, malena Eve Macarro ruku spasa dobije od strane enigmatičnog vlasnika njujorške podružnice "Continentala" – Winstona Scotta (Ian McShane). Ovaj pak djevojčicu uvjeri kako će najsigurnija biti pod patronatom Direktorice (Anjelica Huston), čelnom ženom njujorške "Ruske Rome", organizacije koja obučava balerine ubojice. Dvanaest godina kasnije, Eve (Ana de Armas) postaje sve bolja u borilačkim vještinama i rukovanju oružjem zbog čega od Direktorice i mentorice Nogi (Sharon Duncan-Brewster) zatraži prvi službeni zadatak. Nakon uspjele inicijacije i čuvanja jedne od klijentica, Eve se sučeli s nepoznatim plaćenicima za koje se ispostavi da su članovi onog istog kulta odgovornog za ubojstvo njezina oca. Unatoč apelu Direktorici da joj pomogne u identifikaciji ubojica, ona joj odbije pomoći nakon čega Eve kreće na vlastiti put osvete…
Hmm…priča, da. Ako ćemo sad baš početi cjepidlačiti i tražiti sve scenarističke mane, klišeje i apsurdnosti "Balerine", ali i svih "John Wick" nastavaka, ovaj osvrt će se promptno transformirati u beskrajni posprdni esej. Budimo realni, cijela franšiza ne počiva na dojmljivoj dramaturgiji, citatima većim od života ili snažnoj karakterizaciji likova. Ne, ovdje je bila dovoljna trunčica kreativnosti, dizajniranje jednog surealnog svijeta u kojem su gotovo pa svi potencijalne ubojice (policija ili ne postoji ili je dio tog istog svijeta) i neograničena doza stila, kako vizualnog, tako i koreografskog. Naime, sve ono zbog čega smo zavoljeli "Wick" nastavke imamo i ovdje.
Zašto sad i "spin-off" – pitate se? A zašto ne? Nije se ova ideja stvorila niotkuda. Štoviše, čelnici studija "Lionsgate" su od scenarista trećeg, a kasnije i četvrtog nastavka franšize, Shaya Hattena, još 2017. zatražili "mozganje" o potencijalnom "spin-offu" smještenom u svijet balerina ubojica (!). Kako su nastavci bivali sve popularniji te su studiju počeli zgrtati ozbiljan profit, tako je i inicijalna ideja o spin-offu krenula u ozbiljnu realizaciju. Isprva se za ulogu balerine-ubojice razmatrala Chloë Grace Moretz, no nju je iz planova ubrzo istisnula kubanska krasotica Ana de Armas koja je zavidne borilačke vještine uz dojmljivu dozu gracioznosti demonstrirala u posljednjoj avanturi slavnog Jamesa Bonda, akcijsko-špijunskom spektaklu - "Za smrt nema vremena" (2021.).
Chad Stahelski je uvjerio studio da za redatelja angažiraju pomalo zaboravljenog Lena Wisemana, čovjeka zaslužnog za nekoć popularnu akcijsku-horor franšizu "Underworld", ali i jako dobar četvrti nastavak iz serijala "Umri muški". Premda je za "redateljskim kormilom" nekog filma Wiseman posljednji put sjeo sad već davne 2012. uz ne osobito pamtljiv rimejk "Totalnog opoziva" i od onda "životari" od povremenih režiranja i produciranja epizoda popularnih TV serija poput "Lucifera", Stahelski je primirio čelnike argumentom kako će on producirati i nadgledati koreografiju akcijsko-borilačkih sekvenci, a i da će Wiseman samom filmu donijeti poseban, prepoznatljiv stilski pečat. To je bilo dovoljno. Naime, čak je i ekipa iz "Lionsgatea" i ostalih produkcijskih kompanija uključenih u projekt bila svjesna kako će se ovaj film gledati prvenstveno zbog adrenalinski nabrijane akcije, i bili su u pravu.
Arsenal oružja
Po stranu sad sve one otrcane dijaloške "uvrede" popraćene patetičnom glazbenom pozadinom ili plošno napisan glavni negativac koji svojim bezumnim ubojicama izdaje isfurane naredbe poput "Dokrajčite ih" ili "Želim ih mrtve!". Nije bitno ni što Ana de Armas koja teži manje od vreće krumpira preko krhkog ramena prebacuje nabildane divove koji je prethodno bacaju po prostorijama kao krpenu lutku. Kvragu, pa nismo niti preozbiljno shvaćali Wickovo neprobojno odijelo ili njegova opetovana propucavanja ili lomljenje svih koščica u tijelu. Ova franšiza je bila i ostala obožavana zbog inovativnih metoda smaknuća, bespoštednom mlaćenju, atraktivnim lokacijama i predivnih koreografija nalik visokobudžetnim akcijskim izvedbama popularnih opera ili baletnih izvedbi, korištenju svih mogućih i nemogućih oblika oružja, a po tom trejdmarku će se pamtiti i "Balerina".
Wickovom dobro znanom arsenalu olovaka, noževa, sjekira, katana i raznoraznih oblika vatrenog oružja, kreatori su ovdje pridodali i klizaljke, mesarske batove, desetke ručnih granata i kao šlag na kraju, antologijski dvoboj bacačima plamena. Naravno, pomalo je uvredljivo što Stahelski i Hatten publiku tretiraju kao žešće imbecile kojoj konstantno bacaju "mrvice" povlačeći paralele na ostatak franšize i scenaristički je preplićući već viđenim prizorima i likovima, uključujući i samog Wicka u epizodi bez koje se iskreno i moglo. No, nema veze.
Protutnjalo je ovih dva sata kao od šale, imalo se što za vidjeti, svačemu diviti, ali se i slatko nasmijati (da, Hatten je pojačao dozu humora što je djelomično nedostajalo posljednjim "Wick" nastavcima). Što se tiče glumačkih izvedbi, Ana de Armas je i više nego solidna. Byrne pokušava bezuspješno pobjeći od stereotipa, a solidnu epizodu bilježi i Norman Reedus koji je svoje akcijske sposobnosti pokazao još davno u kultnom akcijskom krimiću "The Boondock Saints", a kasnije i kroz seriju "Živi mrtvaci", odnosno, "Dixon". Anjelica Huston? Zategnuta, neprepoznatljiva, poslovična. McShane? Prezentan kao uvijek. Reeves? Dijaloški drven, akcijski u formi. Lance Reddick – R.I.P. Vrijedi li pogledati "Balerinu" i hoće li i ona povući kakve nove nastavke? Ako volite akcijsko-borilačke filmove, onda već znate odgovor na prvo pitanje. Nastavci? Sve ovisi o zaradi, naravno.