RIJEKA, 10.04.2012. MLAKA INA BENZINSKA POSTAJA, BENZIN, CIJENE BENZINA, GORIVO, POSKUPLJENJE, EUROSUPER BS 95SNIMIO PETAR FABIJAN
PETAR FABIJAN
26.7.2025., 20:17
TJEDNI OSVRT

I država želi nešto zaraditi

Gotovo je s Vladinom regulacijom maloprodajnih cijena benzina, dizela i autoplina. Država više neće određivati najviše cijene goriva na crpkama, što znači da će ih distributeri određivati sami. Ministar gospodarstva Ante Šušnjar kaže da se ukidanjem Vladine regulacije cijena vraćamo tržištu jer smo tržišna ekonomija, iako od pandemije do danas svjedočimo itekakvom državnom intervencionizmu na tržištu koje bi trebalo biti oslobođeno državnih ograničenja, poput Vladine liste proizvoda sa zamrznutim cijenama ili ograničenim cijenama plina i struje za kućanstva. Na sreću za nas potrošače, spomenuta ograničenja još su na snazi iako je Europska komisija članicama počela sugerirati postupno napuštanje takvih mjera državnog intervencionizma.

Sve dosadašnje Vladine socijalne mjere, uključujući i lanjsko enormno povećanje plaća zaposlenima u javnom sektoru, počele su malo opterećivati proračun zbog povećane državne potrošnje, a koji se na sve to puni nešto slabije nego inače, pa nam je i deficit nakon nekoliko godina počeo rasti. I u slučaju cijena goriva iz Vlade su pozvali na razumno određivanje cijena, kao i uoči turističke sezone, no cijene usluga galopirale su nam i u hladnoj veljači, a gdje neće u srpnju i kolovozu. Stoga bi bilo iluzorno očekivati da bi trgovci naftnim derivatima propustili vrhunsku priliku da usred sezone i oni uzmu svoj dio kolača od prihoda turista koji bi ove godine trebali premašiti lanjskih 15 milijardi eura. Pogotovo na autocestama na kojima se očekuje da cijene goriva budu više nego na ostalim prometnicama.

Je li povlačenje države s tržišta naftnih derivata uvertira za ukidanje ostalih Vladinih intervencija na tržištu ili pokušaj popravljanja prihodovne strane proračuna ostaje za vidjeti, no činjenica je da treba iznaći načine da se usporeno punjenje proračuna malo ubrza, a bez uvođenja novih poreza. Vladi stoga ni ne ostaje drugo nego se okrenuti visokotarifnim robama, poput benzina, kave ili cigareta kojima je, podsjetimo, Vladinom odlukom od prvog srpnja cijena porasla za oko 20 centi po pakiranju. Jer povećanje trošarina kao izravnog prihoda u proračun nije uvođenje novog poreza. Nego povećanje postojećeg. I jedna smo od rijetkih europskih zemalja koja još uvijek ima potpuno nepotreban poseban porez na kavu bez koje prosječan Hrvat ne može zamisliti početak dana.

Konačno, rast cijena goriva (koji se očekuje) u pravilu rezultira inflacijom, a ona većim prihodima u proračun. I tako će opet biti svi na dobitku osim nas potrošača.