IMDB.COM
6.7.2024., 00:00
ZVIJEZDE I ČUDOVIŠTA
Još horora: Maxxxine, film koji stvarno plaši
TRIJUMF TI WESTA: MIA GOTH JE IMPRESIVNA U ELEGANTNOM FINALU TRILOGIJE...

Čak i prije nego što je lansirao svoju X-trilogiju, Ti West se pokazao jednim od najsvestranijih redatelja horor-filmova koji danas rade. Najnoviji hit MaXXXine sažetak je svih Westovih stilova i ideja. To je glasan, bombastičan, seksi i krvav oproštaj bez pardona od jedne od najboljih horor-trilogija svih vremena - piše Emma Kiely, čiji prilog za collider.com prenosimo u nešto kraćoj verziji i uz neznatne prilagodbe u tekstu i opremi.

Sličnosti između MaXXXine i filma "Bilo jednom u Hollywoodu" Quentina Tarantina su neporecive. Od Los Angelesa, koji je glavni lik, do stalnih filmskih referenci na uključivanje serijskog ubojice iz stvarnog života, West uzima Tarantinovo ljubavno pismo, guši ga s više krvi i razvrata i dovodi do neonski osvijetljenih moralnih dvojbi 1980-ih. MaXXXine se odvija 1985., a uvodna montaža popunjava kulturološke promjene koje su se dogodile u šest godina od događaja X. Ulomci s Ronaldom Reaganom koji govore o moralu i novinskim izvješćima o sotonskoj panici i jezivim ubojstvima grupe Night Stalkera. Novo je desetljeće i Maxine je, koja sada živi u sunčanom Los Angelesu, preuzela sve svoje traume i pretvorila ih u oklop, noseći ga uokolo s neprobojnim samopouzdanjem. Ona još uvijek želi postati slavna i zvijezda, "straight pictures", ali još je odlučnija nego kad smo je gledali u X-u. Dobila je glavnu ulogu u "Puritan II", nastavku horor-filma koji je postigao uspjeh na videu.

Maxine i dalje snima filmove za odrasle i peep showove kako bi spojila kraj s krajem te tvrdi da se sama može nositi s mračnim uličicama L.A.-a unatoč tome što je Noćni Uhoda, opaki serijski ubojica koji lovi mlade žene, i dalje na slobodi. Kad dvije njezine prijateljice završe mrtve nakon odlaska na tajanstvenu zabavu u holivudskim brdima, dvoje detektiva koje vodi slučaj "Noćni Uhoda", Williams (Michelle Monaghan) i Torres (Bobby Cannavale), očajnički želi razgovarati s Maxine. Čini se da su dva glavna pitanja kako je Maxine povezana s ubojstvima i hoće li ubojica krenuti za njom sljedeći put.

U isto vrijeme Maxine sustiže njezina prošlost. Netko joj anonimno šalje film za odrasle koji je snimila u Teksasu, The Farmer‘s Daughter, prije masakra. Proganja je privatni istražitelj John Labat (Kevin Bacon), kojeg je angažirao "vrlo moćan čovjek" da joj uđe u trag. Upravo dok se Maxine sprema ostvariti svoj životni san, da svi na svijetu znaju njezino ime, čini se da se opasnost krije iza svakog ugla. Između izbjegavanja ozloglašenog serijskog ubojice, čuvanja svoje jezive prošlosti i pokušaja da postane holivudska zvijezda, Maxine jedva ima vremena za svoje svakodnevne doze kokaina!

Odmah s početka West želi da znate kako je svemir koji je izgradio u filmovima X i Pearl upravo postao puno veći. Čak i detalji kao što je Maxinina golema posuda kokaina pokraj njezina toaletnog stolića u usporedbi s njezinom malom bocom u X-u pokazuju da je sam film zamjenski znak trilogije. West se ne suzdržava u slikanju Los Angelesa osamdesetih kao glasnog, ekscentričnog, opasnog, ali svijetlog i uzbudljivog mjesta. Grad anđela čini savršenim mjestom za posljednje poglavlje.

Ljubitelji žanra slinit će tijekom cijelog trajanja MaXXXine. West odaje počast slasherima, koji su definirali 1980-e, ali nadilazi ovaj podžanr i stvarno završava film kao ljubavno pismo hororu i kinematografiji općenito. Scena potjere dovodi Maxine ravno u dom Normana Batesa iz Psiha na parceli Universala. Elizabeth Debicki brani svoju naizgled šašavu sliku govoreći da je to "B-film s A-idejama". Također postoji nepobitna hitchockokijanska i noir atmosfera iz 40-ih. Gore spomenuta scena potjere doima se kao putovanje kroz kino sredinom 20. stoljeća, s notama klasičnih filmova iz 40-ih i 50-ih, od "Velikog sna" do "Vrtoglavice".

Međutim, ispod svih tih referenci krije se Westov poseban stil. Sada kada je trilogija dovršena, čini se da sva tri dijela imaju svoju snagu. X je krv i atmosfera, što rezultira istinski zastrašujućim horor-filmom punim brutalnih ubojstava i još brutalnije napetosti; Pearl je sve o karakteru, roneći glavom naprijed u zle fantazije poremećene osobe u potrazi za slavom. MaXXXine se fokusira na vizualni izgled i stil. Ono što ga sprječava da dosegne najvišu, vrhunaravnu razinu, jednostavan je i prilično predvidljiv scenarij. West je u prvom poluvremenu filma imao toliko akcije i intrige da je učinkovito stvorio napetost potrebnu da nas uvede u posljednjih 20 minuta. Ali kada stigne finale, čini se užurbano i pretjerano pojednostavljeno.

Osim toga, ne očekujte posebno jake studije likova ili tematski podtekst prethodnih dijelova. MaXXXine počinje citatom Bette Davis: "U ovom poslu, sve dok ne postanete poznati kao čudovište, niste zvijezda." Iako biste zbog toga mogli pomisliti da je ovo Pearl 2.0 i da ćemo gledati kako se naslovni lik u cijelosti transformira u zvijer u svojoj potrazi za slavom, rast njezina lika na kraju se gubi u izokretanju. To se može činiti kao velika mana, ali vrlo je teško brinuti se zbog razočaravajućeg scenarija filma kada vam West neprestano baca u oči vizualne slike da biste bili užasnuti i zadivljeni u isto vrijeme.

Glumica Mia Goth obavlja nevjerojatan posao u razvoju Maxineina lika od X-a do Maxxxine. Ne može se poreći da je ovo film Gothove, ali Elizabeth Debicki blizu je toga da ukrade šou. Ona glumi Bendera s carskim autoritetom rimskog stražara, žvačući svaki djelić krajolika. Ona je Shakespeareova negativka s nosom u zraku dok brani svoju umjetnost. Moglo bi se činiti neskladnim u prilično otkačenom horor-filmu, ali Debicki uvijek zna kada se treba vratiti da ne postane karikatura. Svaki član sporedne postave ispunjava svoje uloge do savršenstva. Od idealističke mlade glumice Lily Collins (s velškim naglaskom unatoč tome što je iz Yorkshirea) preko ljigavog PI-a Kevina Bacona do Giancarla Esposita i Mosesa Sumneya kao prijeko potrebnih saveznika, glumačka postava jedna je od najvećih snaga MaXXXine.

MaXXXine djeluje kao film koji je Ti West oduvijek pokušavao napraviti. To je tip filma koji redatelji i scenaristi žele napraviti, a kinofili žele gledati. Naravno, priča nije revolucionarna, ali to nadoknađuje odavanjem počasti svemu onomu što u filmovima volimo i zašto toliko volimo horore. Sve u svemu, MaXXXine zaokružuje trilogiju Ti Westa kao jednu od najboljih u povijesti horora.

Darko Jerković