Novosti
NEPREGLEDNE KOLONE NA PRIJELAZIMA SA SRBIJOM

Bijes na granici: Vozači kamiona gube strpljenje
Objavljeno 16. veljače, 2024.
U noći na četvrtak ljutiti su vozači u znak prosvjeda kod Šida zatvorili prolaz i putničkim vozilima

Od sredine siječnja na graničnim prijelazima između Hrvatske i Srbije svakodnevno se stvaraju kilometarske kolone kamiona, na prelazak granice čekalo se najmanje pet, nerijetko i više od deset sati. Gužve su se stvarale na dva prijelaza, Bajakovu, na autocesti A3, i u obližnjem Tovarniku. Treći prijelaz za kamione, Ilok - Bačka Palanka od 5. siječnja nije u funkciji jer je riječna barža udarila u nosivi stup mosta preko Dunava i oštetila ga. Vozila teža od 7,5 tona ne smiju preko njega.



Kriv je EU?


Gužve su, s obje strane granice, već danima nepregledne, a vozači kamiona na rubu su živaca. Nije im ugodno satima stajati na granici, a onda ih čeka put i po nekoliko tisuća kilometara do krajnjeg odredišta. Sve to zna rezultirati i buntom, što se i zbilo u noći na četvrtak na graničnom prijelazu Tovarnik - Šid, sa srbijanske strane granice, kada su vozači kamiona zauzeli oba kolnička traka, pa je promet bio zaustavljen za sva vozila. Tomu je svjedočio i Zdenko Pušić, fotoreporter Glasa Slavonije.

“Prilikom ulaska u Srbiju vidjeli smo da je kolona kamiona bila od granice sve do Šida, duga oko pet kilometara, a tu situaciju zatekli smo i nekoliko sati poslije, na povratku iz zračne luke u Beogradu. Problem se pojavio nekoliko stotina metara od granice jer su kamioni stajali i u lijevom prometnom traku. Okrenuli smo, kao i drugi vozači, svoj automobil i vratili se u Šid, te smo krenuli prema graničnom prijelazu Bajakovo - Batrovci, na autocesti. I tu smo zatekli nepreglednu kolonu kamiona, no do granice smo mogli lijevim prometnim trakom autoceste. Srbijansku granicu brzo smo prošli, a hrvatski policajac u čudu nas je gledao kada smo mu to rekli jer su drugi vozači automobila koji su ulazili u Hrvatsku čekali i do tri sata", kaže Pušić.

Srbijanski su mediji izvijestili o svojevrsnom buntu vozača kamiona sa srbijanske strane granice, kod Šida, koji su zaustavili teretnjake i u lijevom prometnom traku, ogorčeni zbog višesatnog čekanja na granici, koje smatraju nepotrebnim. Zastoj putničkog prometa trajao je oko pola sata, nakon čega je policija uspjela nagovoriti vozače da pomaknu svoje kamione na desnu stranu kolnika, ponovno u nepreglednu kolonu.

Odgovor o uzrocima višetjednih gužvi na graničnim prijelazima potražili smo i na srbijanskoj strani granice, od tamošnje carine, iz koje nam poručuju kako je loptica odgovornosti prebačena na - Europsku uniju, a situacija slična i na hrvatskoj i na mađarskoj strani granice sa Srbijom. Prema srbijanskoj carinskoj upravi, rad pograničnih tijela susjednih država, koje su dio Europske unije, na prijelazima Tovarnik - Šid i Bajakovo - Batrovci je usporen zbog detaljnog pregleda teretnih vozila radi suzbijanja ilegalnih migracija, što je EU-u - prioritet. Naime, nemali broj ilegalnih migranata posljednjih godina do bogatog zapada Europe pokušava stići skriven u teretnom prostoru kamiona, bez znanja vozača.

Zagušena sela


Prilikom ulaska migranti nožem režu carinsko uže, a potom ga neprimjetno spajaju. Problemi za vozače sa srbijanske strane granice počinju kada dođu na hrvatsku granicu i kada se otkrije da su migranti u kamionu. Vozača tada, iako u većini slučajeva on ne zna da su migranti ušli u kamion, čeka visoka novčana kazna. Zbog toga ih mnogo u Hrvatsku ulazi bez carinskih oznaka, jer tako izbjegavaju plaćanje kazne na teritoriju Europske unije ako se u tovarnom prostoru pronađu migranti. To rezultira dodatnom kontrolom robe, pa je procedura usporena. U brojkama to izgleda ovako: pregled jednog kamiona, uz sve potrebne papire od carine i špedicije (otpremnice, mjesto istovara), traje između šest minuta i pola sata. I to onda pomnožimo s najmanje 900, koliko dnevno prosječno prođe kamiona na graničnom prijelazu Bajakovo - Batrovci.

Zbog ovakve situacije trpe stanovnici Tovarnika, ali i Ilače te drugih sela na potezu između Vinkovaca i Tovarnika. Policija je tako danonoćno na cesti u Tovarniku, zaustavlja kamione na ulazu u Tovarnik iz smjera Ilače, a potom ih u turnusima propušta do granice kako ne bi stvarali gužvu u selu. Kolona kamiona znala je biti duga i po šest kilometara, od izlaza iz Ilače do ulaza u Tovarnik. Cesta između Vinkovaca i Tovarnika opterećena je kamionima jer se nekada preusmjeravaju s autoceste radi rasterećenja gužve na Bajakovu. Višesatno čekanje na granici nije dobro za vozače, a nervoza i nespavanje znaju uzeti danak, što se moglo vidjeti prije nekoliko dana, kada se na ravnom dijelu ceste kamion zabio u kuću u Mirkovcima i - uletio u sobu gdje je spavala djevojčica, koja je, srećom, kao i vozač, lakše ozlijeđena.

Milan Bugarić
GUŽVE U SRBIJI I ZBOG NTCS SUSTAVA
Gužve se stvaraju i zbog NTCS carinskog sustava, koji je na srbijanskoj strani granice uveden krajem siječnja, i svako malo dolazi do preopterećenja i pada sustava, a posljedica je - višesatno čekanje. NCTS je kratica za novi kompjuterizirani provozni sustav, Hrvatska ga na nacionalnoj razini primjenjuje od kolovoza 2011., a na razini EU-a od srpnja 2012. Riječ je o informatiziranom sustavu koji se temelji na razmjeni podataka u obliku elektroničkih poruka između gospodarstvenika, carinskih ureda otpreme i odredišnih carinskih ureda (gdje se završava postupak provoza), omogućujući nadzor nad dovršenjem provoznih postupaka. NCTS također uključuje potrebne setove sigurnosnih i zaštitnih podataka. Primjenjuje se u svim zemljama članicama Europske unije i EFTA-e kako bi se pojednostavila carinska procedura, ubrzala i olakšala provedba prijevoznog postupka, prekograničnog prometa i protoka robe te na taj način olakšala trgovina između članica Europske unije. Sa srbijanske strane problem je prilagođavanje na novi sustav, jer su tamošnje špedicije još uvijek nedovoljno upućene u potrebnu dokumentaciju za nesmetan prelazak granice.

ZAJEDNIČKA KONTROLA KAO RJEŠENJE?
Prijevozničke tvrtke trpe veliku štetu zbog višesatnih čekanja svojih kamiona na granici. Čekanje generira dodatne financijske troškove prijevoznicima, a zbog usporene i otežane opskrbe i direktnih troškova transportnog sektora znatno se smanjuje i konkurentnost proizvoda. Prijevoznicima to otežava planiranje preraspodjele vremena vožnje za vozače, poštovanje ugovornih obveza o rokovima isporuke, kao i planiranje zaliha i dinamike proizvodnje. Sami vozači mišljenja su kako bi se na granici u Bajakovu i Tovarniku trebale uspostaviti zajedničke policijske i carinske kontrole, kakve su, primjerice, bile prije nekoliko godina na granici između Hrvatske i Mađarske.