
Most Gunja - Brčko: Sanacija možda neće biti moguća - sve izglednija gradnja novog mosta
Prilagodba nosivosti suvremenim propisima za opterećenja nije opcija - bilo bi potrebno, praktički, izgraditi novi most
Prije mjesec dana, preciznije, 19. lipnja, u promet je pušten most Gunja - Brčko za vozila do 3,5 tona nosivosti. Četiri je mjeseca bio zatvoren, osim za pješake i bicikliste, nakon što su tijekom rutinskih kontrola u veljači otkrivena oštećenja na dva noseća stupa. Interventna je sanacija samo privremeno rješenje jer zabrana teretnog prometa, koja je uvedena u siječnju 2019. zbog nepovoljnih rezultata provjere na zamor, narušene statike i smanjene nosivosti mosta, i dalje vrijedi. Kamioni i autobusi njime će ponovno moći prometovati tek nakon potpune sanacije. Ali ona, kako doznajemo, u planiranom obliku ipak neće biti moguća jer utvrđeno je da je most, sagrađen još u vrijeme Austro-Ugarske, u puno lošijem stanju od očekivanog.
Statički sustav
Nakon jesenas provedenog natječaja, na temelju sporazuma Vlade RH i Vijeća ministara BiH, Hrvatske ceste su s Ministarstvom komunikacije i prometa BiH sklopile ugovor o izradi projektne dokumentacije za obnovu mosta preko Save između Gunje i Brčkog. Taj je posao, kako su nas izvijestili početkom godine, povjeren Zajednici ponuditelja Urbane ideje d.o.o., Građevinski fakultet sveučilište Zagreb, BBD d.o.o. i Consilium Electra d.o.o. Troškovi izrade u vrijednosti od 144.480 eura, kako je navedeno, financiraju se u jednakom omjeru, obje države po 50 posto. Utvrđeni je rok završetka bio 180 radnih dana. Je li projektna dokumentacija izrađena, kada se očekuje natječaj za izbor izvođača radova i koliko bi, predvidljivo, opsežna sanacija mosta mogla potrajati, pitanja su koja smo uputili Hrvatskim cestama.
“Rezultati istražnih radova, vizualnog pregleda specijaliziranim vozilom i laboratorijskih ispitivanja materijala pokazali su da je most u jako lošem stanju", ističu u Hrvatskim cestama i podsjećaju na činjenicu da je most teško oštećen u Domovinskom ratu i nakon toga nekoliko puta popravljan. Nakon provedene analize nosivosti na temelju probnog opterećenja, u siječnju 2019. nosivost je ograničena na laka teretna vozila, a ograničena je i brzina kretanja vozila na mostu. U odgovoru na upit Glasa Slavonije navode da je novim ispitivanjem utvrđeno jako loše stanje statičkog sustava glavnih nosača mosta i stupova. Na kritičnim je mjestima provedena hitna sanacija, koja je preko mosta omogućila prometovanje vozila mase do 3,5 tona.
Optimalno rješenje
U Hrvatskim cestama ističu da pitanje obnove mosta ostaje otvoreno jer je stanje konstrukcije lošije od očekivanog. "To znači da prilagodba nosivosti mosta suvremenim propisima za opterećenja nije izgledna opcija jer bi za takav zahvat, praktično, bilo potrebno sagraditi novi most", pojašnjavaju. Zbog toga, ističu, nastavljaju tehničku analizu mosta u nastojanju da se što prije pronađe optimalno rješenje, kojim bi se u razumnom roku omogućio promet težih vozila. Pri tome se, napominju, moraju konzultirati s kolegama iz susjedne države, u duhu sporazuma Vlade RH i Vijeća ministara BiH o održavanju i rekonstrukciji cestovnih mostova na državnoj granici iz 2020. godine. "Postoji mogućnost da dođe do raskida postojećeg ugovora za projektiranje i pokretanja nove javne nabave za projektiranje obnove koja će biti prilagođena objektivnim mogućnostima. U svakom slučaju, uz puno razumijevanje stručnjaka s obje strane granice, nastojimo što prije osposobiti most za siguran promet u granicama onog što most-veteran može podnijeti", zaključuju u Hrvatskim cestama.
Zbog zabrane teretnog prometa već šest i pol godina ispaštaju stanovnici s obje strane rijeke Save, posebice gospodarstvenici iz BiH koji svoju robu izvoze u EU te koji se suočavaju s problemima u transportu i s dodatnim troškovima koje zahtijeva korištenje drugim graničnim prijelazima.