Engleski od pelena: Zašto je važno krenuti rano i zašto ne treba prekinuti pri polasku u školu?
Dati djetetu priliku da od najranije dobi uči engleski jezik znači dati mu dar za cijeli život. Ako ste se pitali kada je pravo vrijeme da vaše dijete počne učiti engleski - odgovor je: Upravo sada!
Odavno je poznato da nam znanje stranih jezika otvara mnoga vrata u životu. U današnjem globaliziranom svijetu znanje engleskog nije više luksuz, nego potreba i put do uspjeha, te je univerzalni jezik znanja, tehnologije, putovanja i poslovanja. No mnogi se roditelji pitaju kada je, zapravo, pravo vrijeme da dijete počne učiti strani jezik. Odgovor podržava i znanost i praksa: Što prije, to bolje!
Upijaju poput spužve
Brojna istraživanja pokazuju kako je razdoblje do sedme godine života, koje se još naziva i "kritični period", ključno za usvajanje jezika. U tom vremenu mozak doslovno upija informacije poput spužve; brzo, lako i bez potrebe za svjesnim učenjem. Tada djeci jezik nije gradivo, već prirodni dio svakodnevice. Dok odrasli često moraju uložiti veliku količinu vremena i truda kako bi naučili novi jezik, djeca ga mogu usvajati spontano poput materinskog jezika: bez svjesnog napora, kroz igru, pokret i ponavljanje. Na taj način djeca ne uče riječi izolirano, nego ih povezuju s emocijama, iskustvima i socijalnim interakcijama, čime stvaraju čvrste jezične veze. No, što je i najvažnije naglasiti - učenje stranog jezika u ranoj dobi ne potiče samo razvijanje jezičnih vještina nego i razvoj pamćenja, pažnje, kreativnosti i sposobnosti rješavanja problema.
Iako je nekada među pedagozima, logopedima i ostalim stručnjacima koji su se bavili dječjim govorom vladalo mišljenje kako će učenje dvaju jezika zbuniti dijete, prouzročiti kašnjenje u govoru ili govorne poteškoće, danas znamo da se događa upravo suprotno. Brojna istraživanja pokazuju kako dvojezična djeca pokazuju više rezultate na testovima inteligencije, posebice onima koji mjere fleksibilno razmišljanje, logiku i verbalnu sposobnost. Primjerice, istraživanja Ellen Bialystok i njezinih kolega o kognitivnom razvoju dvojezične djece pokazuju da su djeca koja usvajaju drugi jezik od rane dobi uspješnija u zadacima koji zahtijevaju razmišljanje "izvan okvira" i prepoznavanje različitih perspektiva. U svakodnevnom životu to znači bolje socijalne vještine, lakšu prilagodbu novim situacijama i veću emocionalnu inteligenciju.
Jezik se usvaja prirodno
Kada govorimo o učenju jezika u ranoj dobi, ključno je pitanje: Kako? Najbolji se rezultati postižu kada se jezik ne "uči", nego usvaja prirodno. Upravo to je temelj Helen Doron metode učenja engleskog jezika, koja je osmišljena kako bi pratila prirodni razvoj djece i maksimalno iskoristila dječji urođeni potencijal za učenje jezika u najranijoj dobi. Ova se metoda temelji na načelima koje koristi i usvajanje materinskog jezika, odnosno učenje kroz slušanje, ponavljanje i igru uz puno pozitivnog potkrepljenja, što djeci omogućava da na vrlo prirodan i učinkovit način usvoje engleski jezik. Helen Doron metoda prilagođena je svim fazama razvoja djeteta, pa su programi osmišljeni za bebe već od navršena tri mjeseca pa sve do tinejdžera do 19 godina, s posebnim materijalima, rekvizitima i nastavnim aktivnostima za svaki uzrast. U ovoj metodi nema naglaska na klasičnom učenju i pamćenju, već se djeca potiču da jezik usvajaju slušanjem i komunikacijom u sigurnom okruženju, što je važno za razvoj samopouzdanja i pozitivnog stava prema učenju. Nastoji se potpuno eliminirati strah od pogreške i ona se prihvaća kao dio učenja. O učinkovitosti ove metode govore i same brojke: osnovana je prije 40 godina, trenutno posluje u više od 40 zemalja u svijetu i više od tri milijuna djece pohađalo je tečajeve u Helen Doron školi. U Hrvatskoj je prva škola na Svetom Duhu (Zagreb) otvorena 2009. godine, a danas engleski po Helen Doron metodi uči više od 9000 djece na 65 lokacija.
Voljeti svijet oko sebe
No što kada djeca krenu u školu? Jedan je od najvećih mitova među roditeljima da nema potrebe za nastavkom učenja jezika u Helen Doron školi jer djeca pohađaju sate engleskog u školi. Iako djeca u školama uče engleski jezik, nastava često nije jednako intenzivna ili individualizirana kao u Helen Doron centrima, gdje se koristi isključivo engleski jezik na nastavi, u malim grupama do osmero djece i naglasak je na razgovoru i aktivnom korištenju jezika. U Helen Doron školi dijete je već do početka formalnog obrazovanja razvilo jezične temelje, pravilan izgovor i razumijevanje rečeničnih struktura te je nužno nastaviti jednakim intenzitetom kako bi i dalje napredovalo. Iako je rano učenje jezika djetetu dalo snažne temelje, svakako mu je potrebno sustavno i kontinuirano učenje kako bi usvojilo i složenije gramatičke strukture, dodatno proširilo vokabular i izoštrilo komunikacijske vještine. Pohađanje nastave u Helen Doron centrima dopuna je engleskom jeziku u školi, koja će znanje podignuti na višu razinu, ali i u djetetu probuditi ljubav prema učenju jezika što će se svakako odraziti i na školski uspjeh.
Dati djetetu priliku da od najranije dobi uči engleski jezik znači dati mu dar za cijeli život. Ako ste se pitali kada je pravo vrijeme da vaše dijete počne učiti engleski - odgovor je: Upravo sada!
Osim toga u Helen Doron školi mališani ne usvajaju samo engleski jezik nego i brojne vrijednosti koje će ih pratiti kroz cijelo odrastanje pa sve do kraja života. Tolerancija, otvorenost prema drugim kulturama, empatija, ljubav prema svim živim bićima, aktivan i zdrav način života, humanitarni rad i brojne druge vrijednosti koje Helen Doron metoda njeguje utkane su u sve nastavne aktivnosti. Učimo engleski jezik, ali i upoznajemo i učimo voljeti svijet oko sebe!