







Dario Staković, Nikolina Odobašić, Marijan Josipović i Alen Večanin
Teatar na kotačima: Lutkarsku predstavu izvode u kultnom kombiju VW iz 1978.
Premijera predstave “Cirkus. Doslovno.” bila je na osječkom Trgu slobode
Koliko ste puta bili na lutkarskoj predstavi? A koliko ste pak puta bili na lutkarskoj predstavi koja se izvodi u kombiju, i to u Volkswagenovu kultnom T2 iz 1978. godine? Priliku za to Osječani su bili dobili u nedjelju, na Trgu slobode, potpuno besplatno. Iako je primarno za djecu, svi su bili pozvani, pa i preko Glasa Slavonije.
Dugoročan projekt
Ta je inovativna priča počela u listopadu prošle godine. Naime, Alen Večanin i Dario Staković već nekoliko godina imaju Kombi Bar Drive, kojim se koriste za vjenčanja, cocktail bar i razne druge događaje.
“Mene je mučio taj otvor na kombiju, htio sam ga iskoristiti za nešto originalno. Onda sam se dosjetio lutkarske predstave, a Dario je odmah pristao i rekao da poznaje jednog lutkara. Tako smo svoju ideju prezentirali Kazališnoj družini Susret, a ona se oduševila", priča nam Alen Večanin.
Tvrdi da su Dario i on bili ambiciozni i htjeli su već za Božić imati predstavu, no nisu bili svjesni kako funkcionira kazalište i koliko je dugotrajan proces pripreme predstave, posebice ovako jedinstvene. Na kombiju su morali napraviti nekoliko preinaka i stvoriti kulisu glumcima. Alen ističe kako su mu ovo iskustvo i suradnja pomogli da uvidi koliko je kazališna lutkarska scena zakinuta. Nikad prije nije imao doticaja s kazalištem, a sad je od ovoga nastao pravi mali pokret. "I drugi će se umjetnici moći pridružiti. Ne planiramo ovdje stati, ovo je dugoročan projekt", naglašava.
Glavni su akteri domišljate predstave "Cirkus. Doslovno." članovi Kazališne družine Susret i Umjetničke organizacije Luika, redatelj Goran Guksić te izvođači Ana Ilakovac, Nikolina Odobašić i Marijan Josipović. Marijan u ovoj predstavi igra lik Bože, scenskog radnika, a Nikolinin je lik Nina, glumica i plesačica. Kao i većina njihovih predstava, tema je metakazališna, odnosno ona educira o kazalištu, samom kazališnom procesu, akterima i hijerarhiji unutar ekipe, a sve na zanimljiv i djeci privlačan način.
Kazalište i cirkus
“Kroz predstavu educiramo o tome što radi glumac, scenograf, koreograf, scenski radnik, što je predstava, što je lutka, kako izgleda proces rada u kazalištu. Osim toga, pokušavamo im predstaviti razne cirkuske, kazališne i lutkarske vještine koje bi ih možda zainteresirale kao buduću publiku", objašnjava Marijan. Osim navedenog, predstavom u kojoj se stalno pojavljuju okolnosti koje im otežavaju igranje žele poručiti djeci da je u redu pogriješiti te da sve može izići na dobro čak i kad krene po zlu, samo ako se ljudi nađu u zajedništvu i imaju zajednički cilj.
Gledatelji su u predstavi imati priliku gledati lutka Chantillyja, koji su izradile Ivana Živković i Sharon Pimpi-Steiner, osječke kostimografkinje, scenografkinje i lutkarske tehnologinje. Gospodin Chantilly voditelj je cirkusa koji vjeruje da je njegova točka najbolja, a da je svatko u cirkusu zamjenjiv. Ginjol kao vrsta lutke u lutkarskoj se tradiciji prikazuje kao lutka koja prima i zadaje udarce, a humor se temelji na grubosti. Ipak, u ovoj priči on dolazi do spoznaje da nije takav lutak i da može sam odabrati što želi biti.
“Bira nenasilje, ljubav i zajedništvo. On je karakter s manom, a cijela se predstava vrti oko toga kako jedna glumica i scenski radnik koji je zamijenio glavnog glumca mogu s pomoću volje i truda spasiti predstavu", objašnjava Nikolina. Ginjol predstavlja tradicionalni pogled na kazalište, no na kraju spozna da uspješnost izvedbe uopće ne ovisi o tome. Predstava je hibridne forme, ima plesa, lutkarstva, glume, akrobacija, žongliranja, a traje oko 40 minuta.
Trostruka suradnja
Nakon predstave Nikolina i Marijan za djecu su pripremili radionicu akrobatskih i cirkuskih vještina. Smatraju da je takav način izražavanja u djece iznimno važan za njezin kreativni razvoj, ali i razvoj motorike, kinestetike, balansa i svega onoga što nedostaje zbog sjedilačkog načina života. "Pokušavamo vratiti djecu u stanje tjelesne i mentalne igre. Također, djeca često, nakon što pogledaju predstavu, imaju potrebu da je na neki način prožive, pa ju onda puštamo u taj naš svijet mašte i kreativnosti", govori Marijan.
Oboje je naglasilo kako ponajprije stvaraju predstave za publiku i trude se uvesti ideje koje nose altruističku misao. Ni oni, a ni ekipa iz Kombi Bara, ne planira stati nakon prve predstave. Već imaju pripremljen tekst osječkog dramaturga Mateja Sudarića za iduću predstavu. Za Advent kombijem planiraju posjetiti što više okolnih mjesta gdje se nudi znatno manje kulturnog sadržaja.
“Često se u kulturnim krugovima javnog financiranja priča o decentralizaciji kulture. Kao umjetničkoj organizaciji s istoka Hrvatske, to i jest dio naše priče. Kombi također pridonosi mogućnosti da se odlazi na mjesta koja možda nisu toliko posjećena kulturom kao urbanije sredine", ističe Marijan.
S obzirom na manjak financiranja iz javnih sredstava, ovu su predstavu spojili s projektom koji je koprodukcija Umjetničke organizacije Luika i Kazališne družine Susret. Luika je nova umjetnička organizacija u gradu Osijeku, prva koja naglasak u svom radu stavlja na lutkarstvo. Nikolina ističe kako se tako rodila jako lijepa trostruka suradnja - njih, Luike i Kombi Bar Drivea. Drago im je što je ekipa iz Kombi Bar Drivea prepoznala potrebu za stvaranjem takve vrste kazališta jer je njihova ideja upravo da dovedu kazalište ljudima i da se neposredno susretnu.