Ilustracija
Inflacija i blagdanska potrošnja: Umjesto bakalara i purice, babuške i pile
Bogata košarica za tročlanu obitelj za 2025. godinu stoji 626,74 eura, srednja 250,53 eura, i obje su 16 posto skuplje nego lani. Skromna je košarica skuplja 15,26 posto i iznosi 140,53 eura
Cijena blagdanske košarice, simbola blagdanskog stola, ove je godine eksplodirala. Bogata košarica za tročlanu obitelj za 2025. godinu stoji 626,74 eura, srednja 250,53 eura, i obje su 16 posto skuplje nego lani. Skromna je košarica skuplja 15,26 posto i iznosi 140,53 eura, objavili su Nezavisni hrvatski sindikati.
Prošle godine cijene blagdanskih košarica iznosile su 121 euro za skromnu, 218 eura za srednju i 540 eura za bogatiju košaricu.
Regionalne razlike
- Košarice se razlikuju i po normativima jela i pića, koji se smanjuju od bogate prema skromnoj. Za izradu smo koristili standardne recepte za tročlanu obitelj, pretpostavljajući konzumaciju hrane i za ručak i za večeru, za dane od Badnjaka do Nove godine. Zbog uvažavanja tradicije i velikih regionalnih razlika, košarica je temeljena na najčešćoj blagdanskoj prehrani u većini Hrvatske i obuhvaća troškove tradicionalne prehrane. Košarica ne odražava stvarnu potrošnju pojedinačnih kućanstava, već pokazuje koliko bi koštala tradicija ako se slijedi potpuno, djelomično ili minimalno. Zato imamo bogatu košaricu, koja je potpuno u duhu tradicije, srednju, koja čini ustupke i koristi jeftinije sadržaje, te skromnu, koja, zbog niske kupovne moći, obuhvaća samo osnovnu blagdansku prehranu - pojasnio je predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Dražen Jović.
Mnogi tradicionalni specijaliteti poput bakalara za Badnjak, purice, odojka ili janjetine za Božić i Novu godinu postali su preskupi za većinu građana. Tako će oni s nižim primanjima skupi bakalar ili zubatac zamijeniti smrznutim srdelama ili babuškom, a puricu će zamijeniti pile, kokoš ili drugo jeftinije meso. I slastice stradavaju što su prihodi manji, pa se u skromnijim košaricama nalaze makovnjača i orehnjača s manje nadjeva i u manjoj količini, a bogati kolači s bademima ili orasima zamjenjuju se biskvitom s rogačem ili marmeladom.
- Stalni rast cijena hrane, posebice pred blagdane, dodatno opterećuje kućne proračune. Sve manji broj građana može si priuštiti tradicionalne blagdanske obroke, a da bi uspjeli bar malo uštedjeti, građani moraju obići više lokacija prilikom nabave, često na štetu kvalitete i zdravlja. Ove košarice nose poruku da bi u zdravom društvu građani trebali moći poštovati blagdansku tradiciju kao dio svog identiteta, a ne odricati je se zbog neimaštine - poručio je Jović.
Profit trgovaca raste
Članovi sindikata tri su tjedna detaljno analizirali cijene namirnica u trgovačkim centrima, kvartovskim dućanima, velikim lancima i na tržnicama u cijeloj državi, kako bi formirali cijene blagdanskih košarica za 2025. godinu.
- Građani svakodnevno osjećaju nestabilnost i porast cijena namirnica. Uočili smo i pojavu novih proizvoda koji se izdvajaju kao mamci zbog nižih cijena, ali oni mahom nude nekvalitetne sastojke. Podaci do kojih smo došli služe kao precizan instrument za mjerenje kupovne moći Hrvata, a pokazuju da cijene hrane rastu brže od inflacije - rekla je Izabela-Delfa Mišić, gospodarska savjetnica Nezavisnih hrvatskih sindikata.
Ni jedna od košarica ne obuhvaća troškove darova, božićnog drvca, ukrasa, putovanja, plaćenih novogodišnjih dočeka ili slavlja, kojih će ove godine ionako biti manje zbog skokovitih cijena usluga. Fokus je isključivo na prehrani i piću u razumnim količinama, a namirnice su uključene samo u potrebnim količinama prema receptima, bez računanja viška.
U 2024. godini trgovci su ostvarili najveću netodobit do sada, uz veliki broj zaposlenika na niskim plaćama. Sada najavljuju dodatno poskupljenje namirnica od pet posto. Za sindikaliste je jasno da ima prostora za povećanje plaća, jer su upravo radnici ti koji stvaraju vrijednost.
- Je li poskupljenje najavljeno zato da bi se podignule plaće zaposlenicima, da bismo imali bolju kvalitetu namirnica ili je u pitanju samo iskorištavanje situacije za vlastite interese? Ako radnici jednako stvaraju novu vrijednost, poput one koja je donijela rekordne profite, zašto ne dobiju pravedan dio kroz bolje plaće - pita se Mišić.
Podsjetila je da trgovačka branša ima tisuće zaposlenih na minimalcu ili blizu njega, gdje blagdanska košarica nije luksuz, već preživljavanje. Dok trgovci zbrajaju profit, a plaće zaostaju za cijenama, solidarnost može ublažiti pritisak, pa iz Nezavisnih hrvatskih sindikata poručuju da bi svi trebali pogledati oko sebe i pomoći onima koji su usamljeni na Božić.