Ministar najavio projektiranje nizinske pruge: Cilj je izgradnja pruge Rijeka - Zagreb do 2033.
Nizinska pruga Rijeka - Zagreb napokon bi mogla postati realnost: ove je godine prvi put u cijelosti potvrđena prihvatljivost trase s aspekta zaštite okoliša, i time je projekt ušao u aktivnu fazu projektiranja i pripremne gradnje, a sve financijske potrebe do 2028. već su osigurane. Cilj je da pruga bude dovršena do 2033. godine.
Izjavio je to ministar mora, prometa i infrastrukture i potpredsjednik Vlade Oleg Butković na konferenciji u organizaciji IPNA Hrvatska. Najavio je ulaganja od gotovo šest milijardi eura u željeznice u doglednom vremenu, rekavši kako se radi o najvećem infrastrukturnim projektima u Hrvatskoj.
Bitni iskoraci
Obraćajući se uvodno sudionicima, rekao je kako je Hrvatska u proteklih desetak godina uspjela napraviti značajne iskorake u gradnji velikih infrastrukturnih projekata kada je riječ o autocestovnoj i cestovnoj infrastrukturi. Stoga smo danas, gledano u odnosu broja stanovnika i duljine izgrađenih autocesta, jedna od zemalja u samom vrhu Europske unije, rekao je, osvrnuvši se na projekte koji su obilježili 2025., kao što su dovršetak koridora 5C kroz RH i puštanje u promet obnovljene stare cijevi tunela Učka, dok radovi na Istarskom ipsilonu uspješno idu kraju. U lučkoj infrastrukturi najveći ovogodišnji projekt je novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway, jedno od najvećih ulaganja u povijesti riječke luke koji ju pozicionira u sam vrh europskih luka.
Kad je riječ o prugama, Butković se posebno osvrnuo na željezničku infrastrukturu rekavši kako se radi o tehnički i financijski složenim projektima koje nije lako financirati, ali tu su srećom fondovi EU-a. “Nikada ne bismo mogli izgraditi Pelješki most bez toga. Ne bismo mogli graditi svu ovu silnu infrastrukturu - i lučku i zračnu, a poglavito željezničku - da nismo u Europskoj uniji i da ne možemo koristiti tih nekoliko instrumenata”, kazao je, podsjetivši kako smo s Europskom investicijskom bankom ušli u povoljan kreditni aranžman za obnovu lokalnih i regionalnih pruga, budući da se to ne financira iz EU fondova. Rekao je kako je nužnost i obnova bivšeg 10. koridora prema istoku zemlje, a u perspektivi je i obnova, rekonstrukcija, odnosno izgradnja nove pruge prema jugu zemlje - Splitu i Pločama.
Trasa potvrđena
- Najveći strateški projekt koji je pred nama je nizinska pruga Rijeka - Zagreb, čija je vrijednost veća od 2,5 milijarde eura, a riječ je o najvažnijem infrastrukturnom zahvatu u sljedećem desetljeću. Dio je osnovne TEN-T mreže i ima presudnu ulogu za poziciju Hrvatske kao europske prometne ulazne točke - naglasio je Butković. Po njemu golem je iskorak da je napokon potvrđena trasa, a sad kreće projektiranje. Kod projekata takve složenosti ključno je i pitanje modela ugovaranja i upravljanja jer tradicionalni modeli često nisu optimalni za megaprojekte ove razine, pa se zato razmatra primjena Alliance modela, kojim se realiziraju neke od najvećih europskih infrastrukturnih investicija.
- Veličina izazova, važnost investicije i projekta nizinske pruge za hrvatsku ekonomiju u cjelini, njezine prometne i logističke kapacitete, ali i geostrateška i sigurnosna važnost mediteranskog koridora za Europu, obvezuju nas da razmišljamo drukčije i tražimo potvrđena inovativna rješenja na međunarodnoj razini. Cilj je jasan - osigurati kvalitetnu provedbu i dodatno ubrzati investicijski ciklus - rekao je, dodajući kako imamo novih 70 vlakova koji su proizvedeni u RH.