Osijek, 06. 05. 2025., OŠ Retfala, školski vrt, otvorenje, priredba, povišene sadnice, učenici, sadnice, sadnja; ilustracijaSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
11.12.2025., 6:50
Marshall Plan Hrvatska

Hrvatska može hraniti Hrvatsku! Cro Green je prilika da oživimo ruralna područja i stvorimo sustav koji je održiv i pošten

Inicijativa Cro Green počiva na ekopoljoprivredi i revitalizaciji sela

Hrvatska, zemlja bogata resursima - od poljoprivrednog zemljišta, vode, klime do raznolikosti krajolika - uvozi hranu koju sama može proizvesti, i to ne samo za sebe nego i za dio Europe. Istovremeno, njezina sela trebaju novi život kako bi punim plućima disala kao tvornice hrane na otvorenom, te mladima i drugima bila mjesto odabira za život. U moru hrane iz nepouzdanih izvora i dugih lanaca dobave, kojom su trgovačke police preplavljene, proizvodnja zdrave hrane velika je mogućnost i prilika, a da ima spreman odgovor za to, za ekološku poljoprivredu, i program, tvrdi tim okupljen oko projekta Cro Green, integrirana i sustavna revitalizacija i razvoj Republike Hrvatske.

Tim stručnjaka koji su godinama proučavali uspješna rješenja u drugim državama, prilagodili ih našim prilikama i pretočili u program koji Hrvatskoj može donijeti novi razvojni ciklus, okupljen oko ove inicijative - inicijative Marshall Plan Hrvatska, što počiva na ekološkoj poljoprivredi, revitalizaciji ruralnog prostora i stvaranju prilika za povratak i ulaganja hrvatske dijaspore, koja ima od tri do četiri milijuna ljudi, predstavio je ovih dana strateški program Cro Green i predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću te ministru demografije i useljeništva Ivanu Šipiću.

Održivi model

Program je predstavio inicijator Marshall Plana Hrvatska i Vladin savjetnik za useljeništvo i gospodarske mogućnosti Zdenko Štriga. Razgovaralo se o primjerima povratnika, o njihovim uspjesima i tome kako znanje iz svijeta može promijeniti hrvatsku poljoprivredu. Premijer je pozdravio inicijativu i istaknuo važnost uključivanja hrvatskih poduzetnika i stručnjaka povratnika iz inozemstva. Vlada, rekao je, cijeni entuzijazam poduzetnika i stručnjaka iz hrvatske dijaspore koji svoje znanje i iskustvo stečeno u svijetu žele uložiti u Hrvatsku. Naglasio je uvjerenje da će ovakav program rezultirati uspješnim projektima koji mogu dodatno ojačati održivi razvoj RH. Program je prepoznat kao model koji donosi održivi rast. Ne samo gospodarski nego i demografski.

- Cro Green je usmjeren na stvaranje dugoročno održivog modela gospodarskog, poljoprivrednog, demografskog i društvenog razvoja, s naglaskom na revitalizaciji ruralnih i slabije naseljenih područja. Riječ je o sveobuhvatnom pristupu koji objedinjuje inovativna rješenja, međunarodna iskustva i lokalne potrebe, s ciljem stvaranja uvjeta za stabilniji, konkurentniji i zeleniji razvoj Hrvatske. Ekološka proizvodnja nije samo trend. To je zdravlje, sigurnost i posao. To je odgovor na pitanje kako prehraniti vlastitu djecu hranom kojoj vjerujemo. Ako škole, vrtići, bolnice i domovi za starije nabavljaju hranu iz Hrvatske, a ne iz udaljenih veletržnica, onda govorimo o sustavu koji ima smisla. Organizirana proizvodnja s jedne točke, od polja do stola, znači da se zna tko proizvodi, koliko može proizvesti, kome prodaje i po kojoj cijeni. To je model koji je mnogim državama donio procvat ruralnih područja. Ne iz teorije, nego iz prakse - kaže Štriga.

Vladin savjetnik za useljeništvo ističe zašto je važno da sve bude koordinirano s jedne točke.

- U trenutku kad se cijeli sustav poveže u jednu koordiniranu cjelinu - od edukacije mladih obitelji pa sve do organiziranog otkupa i sigurnog plasmana proizvoda, počinje prava promjena. To znači da roditelji ne ulaze u nepoznato, nego imaju podršku od prvog dana. Znaju što proizvoditi, tko otkupljuje, pod kojim uvjetima i kamo njihovi plodovi idu. Kada se takav sustav nadogradi stabilnom javnom nabavom za vrtiće, škole, bolnice i domove za starije, Hrvatska dobiva nešto što danas nema - domaću hranu na stolovima onih koji su najosjetljiviji, djecu koja rastu na zdravim proizvodima i zdravstveni sustav kojem pada opterećenje jer se nacija hrani kvalitetnije. To je model koji potiče lokalnu ekonomiju, čuva zdravlje i vraća povjerenje u vlastitu zemlju. Kad višak kvalitetne ekohrane izvozimo u Europu, tada Hrvatska ne samo što hrani sebe nego i postaje prepoznatljiv proizvođač u cijeloj regiji - pojašnjava Štriga.

Za zdraviju Hrvatsku

Tim Marshall Plana Hrvatska obišao je najjače županije - od Slavonije do Like, ljude koji žive poljoprivredu, ali se bore s ograničenjima. Kažu, vidjeli su infrastrukturu koja je dobra, ali nedovoljna, strategije koje postoje, ali se ne provode.

- Vidjeli smo potencijal koji je toliko velik da ga je teško staviti u jednu rečenicu. Vidjeli smo i želju, ljude koji bi radili, ali nemaju sigurnost plasmana. Obitelji koje bi se vratile na selo muči neizvjesnost. Posvuda se osjeti tiha nada da se ruralni prostor može ponovno probuditi, ali i strah da se ljudi ne usude napraviti iskorak ako nemaju jasnu sliku što ih tamo čeka. Zato je nastao Cro Green, kao most između onoga što Hrvatska ima i onoga što može postati - kaže inicijator Marshall Plana za Hrvatsku.

Osnovna poruka Cro Greena je da Hrvatska može hraniti Hrvatsku, da to nije slogan, nego realnost.

- Ekološka poljoprivreda daje zdrave proizvode, otvara radna mjesta, čuva sela, vraća obitelji i povezuje domovinu s dijasporom. Cro Green je prilika da se dogodi promjena koju dugo čekamo. Da oživimo ruralna područja, da iskoristimo prirodna bogatstva i da stvorimo sustav koji je zdrav, održiv i pošten. Ovo nije samo projekt, ovo je borba za zdraviju i snažniju Hrvatsku - kaže Štriga.

Anketa za mlade obitelji i povratnike

Stručnjaci okupljeni oko Marshall Plana Hrvatska žele provesti anketu među mladim obiteljima u Hrvatskoj i dijaspori, a sve počinje od osnovnog pitanja - postoji li želja među mladim obiteljima da se odluče na život na selu, da otvore OPG, da se bave ekoproizvodnjom. “Ta anketa nije istraživanje radi statistike, nego temelj za odluke koje donosimo. Vidimo li da postoji interes, znamo koliko edukacija trebamo pripremiti. Znamo li koju su najveći strahovi, gradimo rješenja koja ih uklanjaju. Viidimo li da dijaspora želi sudjelovati, onda model prilagođavamo njima”, kaže Štriga. Kroz devet pitanja želi se doznati što mlade obitelji traže, koje im podrške nedostaju i koliko su spremne sudjelovati u novom modelu poljoprivrednog razvoja, koliko su ispitanici spremni preseliti se na ruralna područja, osnovati OPG, pokrenuti ekoproizvodnju i započeti novi život.