HT 121025

Krešimir Madunović, Toni Milun, Nataša Rapaić, Siniša Đuranović, Marijana Bačić i Igor Vukasović

HT
12.11.2025., 12:36
PRILIKA ZA SVE

Besplatan program za bolje digitalno osviješteno društvo - Hrvatski Telekom pokreće edukacije o umjetnoj inteligenciji: “AI ti to možeš”

Program omogućuje stjecanje znanja o umjetnoj inteligenciji i certifikat bez prethodnog iskustva

S ciljem podizanja općeg znanja o umjetnoj inteligenciji (AI) Hrvatski Telekom pokrenuo je nacionalni program besplatnih edukacija na hrvatskom jeziku pod nazivom “AI ti to možeš”. Edukacije su namijenjene svima, neovisno o prethodnoj razini znanja i iskustva u korištenju različitih alata umjetne inteligencije, a sastoje se od informativno-edukativnih videa s praktičnim savjetima za korištenje umjetne inteligencije te interaktivnih webinara.

Iako je program besplatan, čime uklanja jezične i financijske prepreke koje su do sada mnogima otežavale pristup učenju o umjetnoj inteligenciji, procijenjena vrijednost edukacije iznosi 700 eura po osobi.

HT 121025
HT

Praktični videosavjeti i interaktivni webinari kroz edukaciju Hrvatskog Telekoma, pomoći će polaznicima razumjeti i koristiti AI u svakodnevnici kroz zanimljive teme, poput otkrivanja kako AI zapravo funkcionira, kako ga koristiti sigurno i s povjerenjem te kako AI može biti kreativni i praktični saveznik te olakšati svakodnevne zadatke. Pritom sadržaj na hrvatskom jeziku omogućuje ravnopravan pristup i potiče razvoj AI pismenosti.

Četiri tipa korisnika

Korisnici za početak mogu ispuniti kviz “Koji si AI tip?” ne bi li pronašli odgovarajuću edukaciju, birajući pritom sadržaje koji ih zanimaju i odgovaraju njihovim potrebama uz prilagođeni individualni tempo učenja.

Kroz dvanaest informativno-edukativnih videoepizoda, poznati edukator Toni Milun kroz razne primjere pokazuje kako koristiti AI alate u svakodnevnom životu i poslu.

Osmišljavanju i pokretanju programa prethodilo je nacionalno istraživanje o stavovima i navikama korištenja alata temeljenih na umjetnoj inteligenciji koje je Hrvatski Telekom proveo na reprezentativnom uzorku ispitanika u dobi od 16 do 65 godina, čime je dobiven uvid koliko građani uistinu koriste umjetnu inteligenciju, kako je doživljavaju te što ih potiče, a što sprječava u njezinu korištenju.

Na temelju dobivenih podataka među građanima Hrvatske su prepoznata četiri tipa korisnika umjetne inteligencije, od onih koji prema njoj imaju rezerve do onih koji je aktivno koriste i razumiju njezine mogućnosti: Oprezni promatrači (33 %), Snalažljivi praktičari (28 %), AI avanturisti (32 %) i AI entuzijasti (7 %). Uz njih identificirana je i manja, vrlo napredna skupina nazvana AI gurui.

 

Koji ste vi tip AI korisnika?

  • Oprezni promatrači: AI alate koriste rjeđe od jednom mjesečno ili ih uopće ne koriste. Uglavnom imaju neutralan stav, ne očekuju veliki utjecaj umjetne inteligencije na svoj život, a dio njih je doživljava i kao prijetnju.
  • Snalažljivi praktičari: AI koriste nekoliko puta mjesečno, najčešće za jednostavne upite i brže rješavanje svakodnevnih zadataka. Prema AI-ju imaju neutralan, ali oprezan stav – prepoznaju koristi, no još uvijek imaju dosta nepovjerenja.
  • AI avanturisti: znatiželjni su i vole istraživati mogućnosti umjetne inteligencije. Koriste AI alate od nekoliko puta mjesečno do nekoliko puta tjedno za zabavu, učenje i u poslu. Prema AI-ju imaju pozitivan stav, uz tek manju dozu opreza.
  • AI entuzijasti: su rani usvajači i napredni korisnici. AI alate koriste gotovo svakodnevno ili nekoliko puta tjedno, u poslu i privatno. Pozitivnog su stava i vide umjetnu inteligenciju kao izvor produktivnosti i napretka, ali i provjeravaju njezinu pouzdanost.
  • AI gurui: tehnološki su znalci koji ne samo da koriste nego i razvijaju AI rješenja. Aktivno dijele znanje, oblikuju smjer razvoja i potiču druge na odgovornu i inovativnu primjenu umjetne inteligencije.

Nove prilike

Istraživanje je pokazalo da prevladava otvorenost prema AI-ju jer pozitivan stav prema umjetnoj inteligenciji ima 45 % ispitanika, neutralan njih 40 %, a negativan 15 %. Najveći udio ispitanika (34 %) koristi AI alate nekoliko puta mjesečno, petina (21 %) to čini nekoliko puta tjedno, a 18 % rjeđe od jednom mjesečno. Najmanje je onih koji alate koriste svakodnevno (12 %).

Naša odgovornost, kao tehnološkog lidera, nije samo ulaganje u inovacije već u društvo u kojem su alati temeljeni na umjetnoj inteligenciji dostupni svima.

Krešimir Madunović

Pritom 51 % ispitanika očekuje kako će umjetna inteligencija u idućih pet godina imati velik utjecaj na njihov život, a najviša su očekivanja vezana upravo uz primjenu u obrazovanju, edukacije i osobni razvoj (64 %), što je iznad prosjeka korištenja.

Zanimljivo je da 76 % smatra da bi edukaciju o umjetnoj inteligenciji trebalo uvesti i u osnovne škole, a čak i među Opreznim promatračima dvije trećine njih (63 %) podržava tu ideju, što pokazuje široko prepoznavanje važnosti ranog upoznavanja djece s umjetnom inteligencijom.

- Umjetna inteligencija danas mijenja način na koji radimo, učimo i živimo te nam otvara vrata novih prilika, zato naša odgovornost, kao tehnološkog lidera, nije samo ulaganje u inovacije već u društvo u kojem su alati temeljeni na umjetnoj inteligenciji dostupni svima. Kroz suradnju s Perplexity AI i razvoj Magenta AI asistenta omogućujemo građanima Hrvatske jednostavan i besplatan pristup alatima koji olakšavaju svakodnevicu, podižu produktivnost, potiču znatiželju i pozivaju na zabavu. Nastavit ćemo koristiti snagu umjetne inteligencije za stvaranje boljeg, digitalno osviještenog društva, jer AI nije budućnost, već sadašnjost koju moramo svi iskoristiti - kazao je Krešimir Madunović, član Uprave Hrvatskog Telekoma i glavni operativni direktor za privatne korisnike.