U školama neopravdanih gotovo nema, roditelji godišnje opravdaju do 400 sati izostanaka
U modularnoj nastavi problemi zbog nedolaska na nastavu mogli bi eskalirati
U posljednjih deset godina broj kaznenih mjera u školama prepolovio se, a učenicima je izrečeno 20 posto više pohvala godišnje. Tako je u školskoj godini 2013./2014. izrečeno ukupno 76.029 pedagoških mjera, od opomene do ukora, a u školskoj godini 2024./2025. zabilježeno je manje od 37.000 takvih kaznenih mjera za učenike. Istodobno, godišnje oko 20.000 učenika više dobije pohvale, pa je tako njihov broj u posljednjem deseljeću porastao sa 110.000 na 132.000, kažu podatci Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih (MZOM). Nažalost, te pozitivne brojke nisu posljedica pozitivnih promjena u ponašanju učenika, nego sklonosti roditelja da im u svakoj prilici progledaju kroz prste i opravdaju izostanke s nastave. Već godinama, naime, učenici s nastave izostaju i do 400 sati godišnje, a prosjek opravdanih sati po učeniku u srednjoj školi iznosi čak 113 sati.
Bez granice
- Pohvale su u srednjim školama uglavnom vezane uz odličan uspjeh, dajemo ih svima koji završe s odličnim uspjehom. S obzirom na to da se opći uspjeh povećao, logično je da su se povećale i pohvale. A što se tiče pedagoških mjera, u Pravilniku o kriterijima za izricanje pedagoških mjera propisano je da roditelji mogu neograničeno opravdavati izostanke, tako da uglavnom nitko nema neopravdane, a samim tim nitko nema ni pedagoške mjere, koje su u većini slučajeva bile vezane uz neopravdane izostanke. Vrlo su rijetko razlog neka druga neprihvatljiva ponašanja - tumači Suzana Hitrec, predsjednica Udruge srednjoškolskih ravnatelja i ravnateljica Upravne škole Zagreb.
Broj opravdanih sati, naime, već godinama enormno raste, pa je tako lani dosegnuo 39,4 milijuna opravdanih izostanaka. Ukupno je evidentirano 40,2 milijuna izostanaka, što znači da se učenicima opravdava praktično svaki njihov nedolazak na nastavu. Za usporedbu, u pretpandemijskoj školskoj godini 2018./2019. izostanaka je bilo četvrtinu manje nego danas, ukupno 30 milijuna na godišnjoj razini.
- Mi na to već godinama upozoravamo i dajemo prijedlog našem Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih da se revidira taj pravilnik i da se ograniči broj dana koje roditelj može opravdati u jednoj godini. Naša udruga je poslala prijedlog prema kojem bi roditelj mogao opravdati maksimalno 12 dana u cijeloj nastavnoj godini. I to je puno dana, ali daleko manje od ovoga što roditelji trenutačno opravdavaju - veli ravnateljica Hitrec. U njezinoj školi, kaže, mnogo je slučajeva da su roditelji opravdali i po 400 sati, a većina roditelja svojoj djeci opravda više od 100 sati godišnje. Taj trend će se, uvjerena je, nastaviti sve dok se Pravilnikom ne ograniči, a to im priznaju i sami roditelji.
Bumerang
Ovakva situacija nikako nije dobra ni za same učenike, jer se u nekim ekstremnim slučajevima događa da učenik koji je učestalim izostajanjem htio osigurati bolje ocjene uz manje učenja na kraju mora ići na predmetni ispit jer nema dovoljno ocjena. Događa se da učenik kalkulira, ali ne uspije iskalkulirati dovoljno dobro, pa mu se to obije o glavu, a u prvoj godini modularne nastave problemi bi, smatra Hitrec, mogli eskalirati.
- Vidjet ćemo što će nam donijeti ova školska godina s modularnom nastavom, jer nam tu neki moduli završavaju puno ranije, pa je manevarski prostor puno kraći. Kad učenici izostanu jer nisu spremni za test ili usmenu provjeru, a neki modul traje pet ili šest tjedana, morat će dobro paziti da budu ocijenjeni u tom vremenskom okviru - upozorava Hitrec. Inače bi se mogli naći u problemu, jer se, nakon što modul prođe, više ne može ocjenjivati.
Zato su ravnatelji strukovnih škola posebno upozorili učenike i roditelje da je više nego ikad prije važno biti redovit u školi. Ako do kraja modula nisu dobili ocjenu ili je ona negativna, moglo bi ih, naime, snaći polaganje predmetnog ispita, a ako ga ne polože, dopunska nastava.
- To je, zapravo, agonija koja se proteže kroz cijelu nastavnu godinu. Učenici i ne mogu ispraviti ocjenu iz modula 1 na modulu 2 koji slijedi. Čak i ako predaje isti nastavnik, to se ne može - objašnjava Hitrec. Usto, nekritičkim se opravdavanjem izostanaka učenicima šalje potpuno pogrešna poruka da je u redu izbjegavati svoje obveze. Vrlo su rijetki roditelji koji to ne čine, i koji ne dopuste djeci ostati kod kuće jer nisu naučila za test, nego ih unatoč tome šalju u školu.
- Učenici danas kalkuliraju, pogotovo kad su pisane provjere, a nastavnik daje isti test s istim zadatcima. To im se onda čini kao jednostavan način da manipuliraju, nauče bolje i dobiju bolju ocjenu. A to roditelji apsolutno podržavaju - prenosi ravnateljica.