Zagreb, 08.10.2025. - Predsjednik Uprave JANAF-a d.d. mr. sc. Stjepan Adanić i član Uprave Vladislav Veselica dali su izjave za medije na temu licence OFAC-a za transport nafte partneru NIS a.d. te današnjih pregovora s predstavnicima MOL Grupe.Na fotografiji Vladislav Veselica, Stjepan Adanić.foto HINA/ Edvard ŠUŠAK
HINA/EDVARD ŠUŠAK
9.10.2025., 10:00
Janaf i MOL bez dogovora

Je li moguće nagovoriti mađarske naftaše da odustanu od ruske nafte

MOL ostvaruje dodatni prihod od oko milijardu eura godišnje na razlici u cijeni nafte. Možda i više

Kada bi Janaf u ovom trenutku ponudio MOL-u besplatan transport nafte iz Omišlja, do njihovih rafinerija u Mađarskoj i Slovačkoj, MOL bi našao izgovor da i takvu ponudu odbije, rekao nam je jučer, nakon prve, neuspješne "runde" pregovora između uprava hrvatskog naftovoda i mađarske naftne kompanije Davor Štern, stručnjak za naftno gospodarstvo.

Ekstra dobit

Gotovo identičnu tezu ponudilo je još nekoliko dobro upućenih sugovornika, s kojima smo jučer neslužbeno razgovarali, koji kao i Štern, ističu kako se u pregovorima oko transporta sirove nafte putem hrvatskog naftovoda do mađarskih rafinerija sve vrti oko novca, točnije MOL-ovih nastojanja da što duže zadrži izuzeće od sankcija EU-a, odnosno mogućnost opskrbe ruskom naftom, putem naftovoda Družba, koja je znatno jeftinija od nafte na europskom tržištu.

O tome je prije nekoliko dana, uoči početka pregovora, govorio i predsjednik uprave Janafa, Stjepan Adanić, kazavši kako MOL, s preradom od oko 11 milijuna tona sirove nafte u svojim dvjema rafinerijama, ostvaruje dodatni prihod od oko milijardu eura godišnje na razlici u cijeni između nafte na tržištu i nafte iz Rusije.

Štern i ostali naši sugovornici smatraju kako je taj iznos još i veći te da niti jedna cijena koju Janaf može ponuditi MOL-u za transport nafte mađarskoj kompaniji ne može ni približno kompenzirati razliku u cijeni nafte na tržištu i cijenu nafte koju im naplaćuju ruske kompanije, odnosno njihovi posrednici.

- Prema procjenama temeljenim na donekle poznatim diskontima na rusku naftu, MOL zarađuje između milijardu i milijardu i pol eura godišnje, samo na razlici u cijeni ruske sirove nafte i cijeni sirove nafte na tržištu. Niti jedna cijena transporta ne može to nadoknaditi tako da je neuspjeh prvog dana pregovora između MOL-a i Janafa bio očekivan. MOL će koristiti izuzeće od sankcija dokle god bude mogao - kaže Štern.

Od sankcija Srbiji profitiraju Mađari

Janaf je ishodio licencu američkog OFAC-a (Ureda za kontrolu strane imovine) za transport nafte prema NIS-ovoj rafineriji u Srbiji koja je u većinskom vlasništvu ruskih tvrtki, do 15. listopada, ali iz OFAC-a jučer nije bilo informacija je li ista licenca, odnosno odgoda sankcija, izdana i NIS-u. “Eventualni gubitak poslovanja s NIS-om bit će teško, ako ne i nemoguće nadomjestiti, ali isplata plaća i svih ostalih obaveza Janafa ostat će neupitna”, rekao je predsjednik uprave Janafa Stjepan Adanić.

Štern pak tvrdi kako će, u slučaju da NIS završi pod sankcijama, u konačnici profitirati MOL, a posredno i ruski proizvođači nafte. “Ako NIS ne bude mogao više uvoziti naftu, nakon što potroše zalihe, Srbija će morati uvoziti naftne derivate, a u tom slučaju najvjerojatnije će ih uvoziti iz Mađarske, odnosno od MOL-a”, kaže.

Koliku cijenu MOL plaća za rusku naftu, nije poznato, no nagađa se da je ona, po toni (jedna tona je nešto više od sedam barela) za barem deset dolara niža od cijene BRENT koja je jučer iznosila 66 američkih dolara po barelu. Neki od naših sugovornika smatraju da je ta razlika znatno veća, te da se kreće između 15 i 20 dolara po barelu. Ako je to točno, MOL, s lanjskom preradom nešto više od 11 milijuna tona nafte, samo na razlici u cijeni ostvaruje zaradu između milijardu i pol i dvije milijarde dolara.

Vodstvo MOL-a, ali i mađarski državni vrh, do sad su u više navrata tvrdili kako Janaf ne može isporučiti dovoljne količine nafte za njihove rafinerije, kao i da su cijene koje Janaf nudi MOL-u nekonkurentne. To je u više navrata opovrgnuto iz uprave Janafa, kao i iz hrvatskog državnog vrha, uključujući i premijera Andreja Plenkovića koji je dan prije početka pregovora dvije tvrtki ponovio da Janaf može isporučiti više nego dovoljno nafte za potrebe MOL-ovih rafinerija, i to po cijenama kakve su uobičajene na tržištu transporta nafte u Europi.

Spuštanje tenzija

Nakon sastanka i Janaf i MOL su oblažili oštru retoriku iz prijašnjeg razdoblja pa je tako predsjednik uprave Jadranskog naftovoda Stjepan Adanić najavio kako će pregovori biti nastavljeni krajem ovog mjeseca. Naglasio kako je Janaf spreman i tehnički sposoban isporučiti sve potrebne količine sirove nafte za obje MOL-ove rafinerije, naglasivši kako to nije stvar politike, nego tehničkih karakterisitka naftovoda i matematike.

- Otvoreni smo za dijalog, treba smiriti tenzije - rekao je Adanić.

- Svjesni smo naše odgovornosti kao strateškog europskog naftovoda, a vjerujem da je i MOL grupa svjesna okolnosti u kojoj posluje. Ignoriranje Janafa sigurno nije u interesu MOL grupe - dodao je član uprave Janafa Vladislav Veselica.

06.02.2018., Krk - Postrojenje JANAf-a. Luka Omisalj, smjestena na sjevernoj strani otoka Krka u zaljevu Omislja, idealna je za prihvat i otpremu nafte a svojim je polozajem zasticena od naleta jakog vjetra i utjecaja valova. Dva tankerska veza s dubinom mora od 30 metara mogu bez ogranicenja prihvatiti i najvece tankere. Pomocu peljara i tegljaca citava operacija okretanja i vezivanja cak i VLCC tankera ne traje duze od 3 sata. "nPhoto: Nel Pavletic/PIXSELL
PIXSELL

Što se tiče cijena, naglasio je kako ne postoji jedinstveni "benchmark" u svijetu jer cijena ovisi o poslovnim i vlasničkim odnosima te o količinama nafte.

- Ključna je, kako je rekao i premijer Plenković, utilizacija naftovoda, što znači da ako MOL bude prevozio 11,3 milijuna tona nafte, kolika mu je bila prerada prošle godine, onda će imati uvjete koji su konkuretni onima naftovoda Družba kojim se sada te rafinerije opskrbljuju ruskom naftom. To odgovorno tvrdim - rekao je Veselica.

Naglasio je kako Mađarska i MOL imaju izuzeće EU-a od zabrane opskrbe ruskom naftom naftovodima do kraja 2026. godine. Neupitno je, dodaje, da će nakon toga Janaf biti dominantan partner MOL-a.

Iz MOL-a, iako su i oni ublažili optužbe na račun Janafa i dalje ne odustaju od opskrbe putem barem dva naftovoda, a kako su jedina dva naftovoda s kojima su povezani Janaf i Družba, ni od od nabave jeftinije ruske nafte. Ponovili su zahtjeve da im Janaf dokaže sposobnost transporta dovoljne količine nafte iako je to već dokazano, a premijer Plenković je pozvao i stručnjake EU-a da to potvrde.

- Naznačili kako predlažemo povratak predvidljivim tržišnim načelima te stavljanje komercijalnih odnosa u prvi plan, poručuju iz MOL-a, uz vrlo znakoviti dodatak koji daje naslutiti da možda žele ući i u vlasničku strukturu Janafa.

- Predložili smo da Janaf prouči najbolje međunarodne primjere vlasničke strukture zapadnoeuropskih transportnih kompanija, gdje prisutnost korisnika nafte kao suvlasnika jamči pravedno određivanje cijena i kontinuiranu dostupnost usluga - poručuju iz MOL-a.

Izdvojiti hrvatske rafinerije

U jeku sukoba MOL-a i Janafa u zadnje se vrijeme ponovo provlači pitanje otkupa dionica Ine od MOL-a i vraćanja nacionalne naftne kompanije pod kontrolu države. Neki, a među njima i Štern, smatraju kako bi takav posao bio neisplativ, ali ističu kako država može donijeti posebne zakone te na ime svog vlasničkog udjela u Ini izdvojiti strateške dijelove kompanije. “To su u prvom redu Rafinerija nafte Rijeka, rafinerija Mlaka te rafinerija u Sisku. Njih bi trebalo uvrstiti u novu kompaniju koju bi država osnovala, s ciljem osiguravanja energetske neovisnosti i samodostatnosti, što treba biti mantra hrvatske energetike i politike. U tom slučaju rafinerija u Rijeci i njena proizvodnja ne bi ovisile o odlukama MOL-a već o prilikama na tržištu”, kaže Štern.