Sudaraž, 06. 10. 2025., Sudaraž, A5, A5 autocesta, 5C koridor, obilježavanje, završetak izgradnje koridora 5CSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
8.10.2025., 7:30
spoj Hrvatske i Mađarske

Autocesta Slavonika u punom profilu: Očekuje se rast prometa, a osobito međunarodnog

S dionicom do Belog Manastira promet je rastao čak 30 posto

Puštanjem u promet posljednje od pet dionica autoceste A5 - od Belog Manastira do granice s Mađarskom - Slavonika je i praktično dio prometnog krvotoka u svom punom profilu, dugom 88,6 kilometara. Time je Hrvatska završila svoj dio međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora 5C od Budimpešte preko BiH do Ploča, te je on dio sveobuhvatne TEN-T mreže. Dio je europske mreže prometnica s oznakom E-73, koja sjever Europe povezuje s Jadranom.

- Zadatak je izvršen - Hrvatska je izgradila svih 88 kilometara A5 na koridoru 5C i možemo biti ponosni na to postignuće. Nakon Pelješkog mosta, tunela Učka i brojnih drugih projekata, današnji dan predstavlja važnu prekretnicu jer smo nakon mnogo godina uspjeli spojiti Hrvatsku i Mađarsku te našu zemlju povezati sa srednjom Europom - rekao je u ponedjeljak potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.

Prvi joj je dio, 23 kilometra dugu dionicu Đakovo - Sredanci, 2007. otvorio tadašnji premijer Ivo Sanader. Za vrijeme njezine izgradnje izmijenilo se više vlada i premijera, resornih ministara, a prva 23 kilometra A5, te potom još 32,5 kilometara druge dionice Osijek - Đakovo, početno su bilježili slab promet, pa je prvih godina A5 u ukupnom prometu svih autocesta sudjelovala sa samo 2 posto.

- Potpuni rast prometa autocesta A5 doživjet će s punim profilom - najavljivalo se tada. Treba reći da je prvih godina A5 bila suočena i sa starim navikama vozača kojima je trebalo nešto vremena da shvate njezine benefite i da se njome, primjerice, put od Đakova do Osijeka sa četrdesetak skraćuje na 15-20 minuta.

Od samog početka planiranja autoceste A5 Republika Hrvatska i Hrvatske autoceste, navode u toj tvrtki, bile su svjesne šireg značenja ove autoceste, i za prometnu povezanost i za regionalni razvoj.

- Rezultati govore sami za sebe. Od puštanja u promet krajem 2022. dionice Osijek – Beli Manastir promet na A5 porastao je već u 2023. za 29 posto, što je 370.000 vozila više. Posebno se to odnosi na rast teretnog prometa od čak 46 posto u toj godini, odnosno 64.000 teretnih vozila, što potvrđuje gospodarsku važnost A5. U 2024. bilježimo dodatni rast ukupnog prometa na A5 od 20 posto, odnosno 337.000 vozila. Dovršetkom spoja s Mađarskom očekujemo daljnji porast, osobito u međunarodnom prometu. Spoj s Mađarskom posljednjih pet kilometara više nije samo lokalna prometnica, nego postaje dio šire europske mreže, povezuje istok Hrvatske s ključnim tržištima i potvrđuje da ulaganje u infrastrukturu donosi dugoročne koristi - ističu u HAC-u.

Dobre su to vijesti i projekcije za Slavoniku, čiji je promet rastao u posljednjih sedam godina, naročito, ističu u HAC-u, puštanjem u promet dionice do Belog Manastira, od Osijeka, u dužini od 24,6 kilometara. Tako je od 865.600 vozila, koliki je bio ukupni promet Slavonikom 2018., on u 2024. narastao na 2.005.600 vozila, povećavši se za 2,5 puta, milijunski promet - 1.296.500 vozila A5 je prvi put dosegnula 2022.

Rast prometa Slavonikom prekinut je jedino 2020. zbog pandemije koronavirusa. 

KORIDOR UKUPNO IMA 622 KILOMETRA

“Dovršetkom ove dionice Hrvatska je ispunila svoj dio obveza. Kada se završi i preostali dio kroz BiH, osjetit ćemo puni prometni i gospodarski potencijal A5 koja će biti žila kucavica razvoja cijele regije”, poručio je premijer Andrej Plenković na svečanom otvaranju. Naglasio je i važnost projekta za odnose dviju zemalja. “A5 dodatno će osnažiti povezanost Hrvatske i Mađarske, intenzivirati gospodarsku suradnju, razmjenu i međusobno razumijevanje. Stvara se nova dimenzija bilateralnih odnosa i regionalnog razvoja”, rekao je. Kroz tri države koridor 5C je dužine 622 kilometra. Hrvatski dio je 96,1 kilometar, od čega je A5 88,6. Dio kroz Mađarsku je 196, u BiH je 330 kilometara, a izgrađeno je 137 kilometara, s tim da je autocesta A10 Granica BiH - Interregionalni čvor Metković od 7,5 kilometara u prometu. “Gradnjom cjelokupnog koridora 5C znatno će se utjecati na gospodarski razvoj područja kroz koji prolazi, dok će u prometnom smislu pridonijeti povećanju udobnosti i skraćenju vremena putovanja te povećanju sigurnosti prometa”, navodi HAC.