Maja Bakran Marcich, Tonči Glavina, Ivana Kolar i Nikolina Brnjac
Upozorenje: Cijene će odrediti uspješnost iduće turističke godine
Ministar Tonči Glavina: Iako ostvarujemo rekordnu posezonu i godinu, fokus nam moraju biti cijene
Porast turističkog prometa od šest posto u rujnu potvrdio je dobre rezultate iz prvih osam mjeseci, ali još više naša nastojanja da se odmaknemo od samog srca sezone, od prometa koji se ostvaruje u ljetnim mjesecima. Vjerujem da će se slični rezultati ostvariti i u posljednjem ovogodišnjem kvartalu, da će se sve što pripremamo na planu sportskog i kongresnog turizma, kao i adventski događaji, pokazati privlačnim za dolazak turista i tako dodatno naglasiti uspješnost naših nastojanja u razvoju cjelogodišnjeg turizma.
Istaknuo je to Tonči Glavina, ministar turizma i sporta, na otvorenju devetog izdanja konferencije Tourisam 365 - dvodnevnog međunarodnog skupa koji se održava u opatijskom hotelu Ambasador, a koji problematizira trendove što će oblikovati turizam budućnosti.
Potrebe mladih
- Osvrnemo li se na iduću godinu, moja je poruka svim dionicama u turizmu da posebno oprezni budu pri formiranju cijena. Godina koju upravo živimo prvi put je pokazala da je najvažnija odrednica koja određuje odabir mjesta za odmor - cijena. S obzirom na to da naše najznačajnije emitivne države ne iskazuju gospodarski rast poput nas, cijena će sasvim sigurno biti ta koja će odrediti i trendove iduće godine. Da, zadovoljni smo ovogodišnjim rezultatima, no ne isključujem mogućnost da bi bili i bolji da smo cjenovno bili konkurentniji - zaključio je svoje obraćanje prigodom otvaranja konferencije ministar Glavina.
Novinarima se obratila i bivša ministrica turizma Nikolina Brnjac, sada kao članica Odbora za turizam i promet te Tourism Task Forcea Europskog parlamenta, koja je istaknula kako iskustva s osmišljavanjem i postavljanjem Strategije održivog turizma u Hrvatskoj prenosi i na paneuropski prostor.
- Zalažem se da održivi turizam postane europski standard. U svom radu u Europskom parlamentu poseban naglasak stavljam na potrebe mladih, stoga me posebno veseli što će pobjednik prvog Student Tourist Hackathona na konferenciji Tourism 365 osvojiti staž u mojem uredu u Bruxellesu. Radujem se inovativnim idejama i doprinosu mladih u svim temama kojima se bavimo – od turizma i sporta do stanovanja i regionalnog razvoja - naglasila je Brnjac.
Nakane konferencije istaknula je Ivana Kolar, osnivačica i organizatorica konferencije.
- Tourisam 365 nastao je s idejom da bude otvorena platforma dijaloga i inspiracije, s jasnim ciljem - razvoj održivog i cjelogodišnjeg turizma. Danas je to prepoznati brend i konferencija koja okuplja iznimne lidere i služi kao izvor inspiracije, edukacije i umrežavanja te povezuje sve segmente sektora, kao i sve generacije. Ove godine posebne naglaske stavljamo na utjecaj mladih generacija na turistička kretanja, kao i na promjene koje iskazuje ubrzani razvoj umjetne inteligencije, koja je u samo godinu dana donijela mnogo novog - od odabira destinacije do dužine ostanka - naglasila je Kolar.
Ono što smo istaknuli kod utjecaja hrvatskih znanstvenih i provedbenih iskustava na razvoj europskog održivog turizma potvrdila je i Maja Bakran Marchic, zamjenica ravnatelja Glavne uprave za promet Europske komisije.
- Europa je, globalno gledano, najvažnija turistička sredina, koja godišnje ostvaruje oko tri milijarde noćenja. Porast udjela turizma snažan je u svim dijelovima svijeta, a predviđa se kako će u skoroj budućnosti svako osmo radno mjesto biti povezano s turizmom. Upravo stoga pred samim smo krajem oblikovanja Europske strategije održivog turizma, koja će biti objavljena najkasnije u svibnju iduće godine. Vidimo i sami što se događa, primjerice, u Španjolskoj, tako da je održivost na razini europskog turizma, koji inače ostvaruje više od pet posto ukupnog europskog gospodarstva - u Hrvatskoj i Grčkoj gotovo dvadeset - i više nego potrebna - zaključila je Bakran Marchic.
Pozornost Slovencima
Konferencija 356 nastavlja se u srijedu, a u dva dana na programu je dvadesetak skupova, panela ili sličnih rasprava koje će ovih dana u Opatiji voditi značajni ljudi koji oblikuju kako europske tako i trendove svjetskog turizma. Kao naznačajniji događaji istaknuli su se Ministarski forum, Europski parlamentarni forum i Forum direktora destinacija, baš kao što je posebne poruke poslao Studentski hackathon, na kojem su o budućnosti turizma raspravljali najbolji studenti prestižnih europskih fakulteta.
Zanimljivo, iako pomalo neobično, Tourisam 365, konferencija posvećena i razvoju hrvatskog turizma, bila je na jednoj razini manifestacije definirana apsolutno u - slovenskom tonu. Slovenska gospodarska zbornica istaknula se kao jedan od najvažnijih partnera u organizaciji konferencije, tako da je u predvorju konferencijske dvorane Ambasadora bila organizirana prava mala izložba slovenskih proizvoda. Točila se Radgonska penina, nudio se pršut znakovita naziva, celjske tvrtke "Z' dežele", bili su tu i kozmetički proizvodi Afrodita, papirnate maramice Paloma - čak je i voda bila dopremljena iz Slovenije, iz Rogašovaca, nedaleko od Murske Sobote.
Iako su nam Slovenci daleko najvažniji gosti, ukupno su druga emitivna država, što bi tek bilo da ih ima kao Nijemaca! Iako je viđena i slušana gošća bila i Dubravka Kalin, državna tajnica za turizam u Ministarstvu gospodarstva Slovenije, koja je u svom obraćanju posebno istaknula slovensku gastronomiju kao razlog turističkih dolazaka, ostaje nemalo upitnika: a gdje su bili hrvatski proizvodi? Ne treba zaboraviti da je Kvarner dogodine Europska regija gastronomije, da Kvarner Wines ima ponajbolje hrvatske pjenušce, kao ni to da je Hrvatska zemlja s najvećim zalihama najkvalitetnije pitke vode u Europi. U Opatiji se to baš i nije moglo zaključiti.