U Omišlju svečano otvoreni novi pogoni JANAF-a 02.04.2019., Omisalj - Ministar drzavne imovine Goran Maric i predsjednik uprave JANAF Dragan Kovacevic otvorili su nove pogone na JANAF-ovom terminalu u Omislju. Nazocili si zupan Zlatko Komadina i nacelnica opcine Omisalj Mirela Ahmetovic, uz mnogobrojne druge uzvanike.rPhoto:Goran Kovacic/PIXSELL
PIXSELL
16.9.2025., 18:55
Jadranski naftovod potvrdio premijerovu izjavu CNN-u

Mađarskoj i Slovačkoj možemo slati 12,9 mil. tona nafte godišnje

Jadranski naftovod d.d. (JANAF) može u cijelosti zadovoljiti sve godišnje potrebe MOL-ovih srednjoeuropskih rafinerija za sirovom naftom, odgovoreno nam je iz JANAF-a na upit o mogućnosti zadovoljavanja MOL-ovih potreba za sirovom naftom nakon izjave premijera Plenkovića, u razgovoru za CNN, da preko Jadranskog naftovoda Hrvatska može jamčiti i Mađarskoj i Slovačkoj isporuku više od 12 milijuna tona nafte godišnje.

Mađarska i Slovačka imaju dvije naftne rafinerije kojima upravlja MOL, u Százhalombatti, pokraj Budimpešte, i u Bratislavi, koje zajedno godišnje prerađuju oko 14 milijuna tona sirove nafte. Iz JANAF-a ističu kako je mogućnost transporta prema tim rafinerijama gotovo jednaka njihovoj godišnjoj preradi.

U odgovoru na naš upit naveli su kako provedena testiranja protoka naftovoda od Omišlja do mađarske granice, s utilizacijom naftovoda od 95 posto i sposobnosti MOL Grupe da preuzima sirovu naftu na mjestu predaje, jamče transport od 12,9 milijuna tona godišnje. Pritom treba uzeti u obzir da Mađarska godišnje proizvodi oko milijun tona sirove nafte s vlastitih nalazišta, a još dvjesto do tristo tisuća tona uvozi s hrvatskih naftnih polja.

Unatoč tome što se preko JANAF-a mogu zadovoljiti potrebe prerade sirove nafte u Mađarskoj i Slovačkoj, obje zemlje obilato su se koristile izuzećem iz sankcija Rusiji, pa je, prema dostupnim podatcima, uvoz ruske nafte naftovodima lani povećan za dva posto u odnosu prema 2021. godini, prije ruske agresije na Ukrajinu. O tome svjedoči i MOL-ov ugovor s JANAF-om za ovu godinu.

- U ovom trenutku JANAF d.d. s MOL-om ima sklopljen vrijedeći ugovor o transportu 2,1 milijun tona sirove nafte sustavom JANAF-a za razdoblje do 31. prosinca 2025. - ističu iz JANAF-a.

Inače, MOL se, zajedno sa Slovneftom (slovačkom naftnom kompanijom u većinskom vlasništvu MOL-a), već u nekoliko navrata žalio na navodno nepravedne uvjete i cijene transporta nafte Jadranskim naftovodom. Posljednji put ove godine, kada su tvrdili kako su nezadovoljni ugovorom potpisanim na samo godinu dana, kao i da im je JANAF obračunao znatno više cijene od prosječnih u Europi za uslugu transporta naftovodom. Dodali su kako bi višegodišnji sporazum bolje osigurao sigurnost opskrbe u regijii, kao i da "visoke transportne tarife određene potpisanim ugovorom sigurno neće pomoći u obuzdavanju cijena energenata". Slijedila je promptna reakcija iz uprave JANAF-a, koja tvrdi da je MOL-u bio ponuđen izbor između potpisivanja jednogodišnjeg i višegodišnjeg ugovora, pri čemu je MOL odabrao opciju ugovora na samo godinu dana. Odlučno su odbacili i MOL-ove tvrdnje o previsokim cijenama transporta. "Kad je riječ o cijenama transporta sirove nafte, ponovno naglašavamo činjenicu kako ne postoji europski benchmark cijena transporta nafte naftovodnim sustavima. Svaki je naftovod specifičan prema svom geografskom položaju i okruženju. U tom kontekstu JANAF-ov transportni sustav zahtijeva mnogostruko veća ulaganja u održavanje strateškog huba za prihvat tankera, kao i cijele trase, koja prolazi različitim i vrlo zahtjevnim terenima, zbog čega je trošak sigurnosti sustava te zaštite i očuvanja okoliša iznimno visok. JANAF je ujedno komercijalna kompanija, koja ostvaruje dobit za dioničare, a znatan je broj preostalih naftovoda u vlasništvu vertikalno integriranih naftnih kompanija te vlasnici njima često transportiraju naftu do vlastitih rafinerija prema tarifama s minimalnim profitnim zahtjevima ili bez njih.

Cijene transporta nafte JANAF-ovim transportnim sustavom dosljedno se određuju na temelju iste metodologije za sve naše partnere, pa su tako i JANAF i članice MOL Grupe niz godina sklapali ugovore po zajednički utvrđenim komercijalnim uvjetima. Posvećeni smo razvoju i izgradnji partnerskog odnosa s članicama MOL Grupe te bismo pozdravili sklapanje višegodišnjeg ugovora o transportu nafte s MOL-om i Slovnaftom, a povećanje količina sirove nafte koje MOL Grupa transportira prema središnjoj Europi sukladno s vrijedećim komercijalnim uvjetima rezultiralo bi i povoljnijom cijenom”, priopćila je u veljači ove godine Uprava JANAF-a. 

Veći kapaciteti za izvoz plina prema Mađarskoj

Osim uvoza sirove nafte Hrvatska Mađarskoj može osigurati i dobar dio potreba za prirodnim plinom, preko LNG terminala u Omišlju. Mađarski MVM, kao i MET grupa, sa sjedištem u Švicarskoj, inače snažno povezana s mađarskim energetskim tvrtkama, među najvećim su zakupnicima kapaciteta LNG terminala.

S planiranim proširenjem kapaciteta samog LNG terminala, kao i transportnog sustava Plinacra, odnosno izgradnjom plinovoda Bosiljevo – Sisak, duljine 101 kilometar, i Sisak – Kozarac, dugog 21 kilometar, ukupno će se mogućnosti iskorištavanja kapaciteta LNG terminala na Krku prema Sloveniji povećati na 1,5 milijardi kubičnih metara godišnje, a prema Mađarskoj sa sadašnjih 1,7 milijardi na čak 3,5 milijardi kubičnih metara godišnje.