vrtić vrtićarci
PEXELS
22.8.2025., 18:00
NA UDARU STRUKE

Izmjene Zakona: Četverogodišnjaci ostaju bez prednosti upisa u vrtić, imat će ju djeca iz ranjivih skupina

Izmjenama Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju, koje su u e-savjetovanju do kraja kolovoza, Vlada ukida prednost pri upisu u vrtić djece koja do 1. travnja navrše četiri godine, a prednost upisa imat će pripadnici ranjivih skupina, bez obzira na dob. Riječ je o djeci romske nacionalne manjine, djeci bez odgovarajuće roditeljske skrbi, djeci samohranih roditelja, djeci s teškoćama u razvoju, djeci u zdravstvenim ustanovama i u sustavu pravosuđa, djeci koja žive u siromaštvu ili na izoliranim područjima. Na ukidanje prednosti pri upisu za četverogodišnjake u Vladi su se odlučili jer se, tvrde, zbog nje nerijetko smanjivao broj mjesta u jasličkim programima, na što je prilikom upisa u dječji vrtić u pravilu najveći pritisak, te je velik broj djece zbog toga ostao na listama čekanja. U pedagoškoj godini 2024./2025. obuhvat djece jasličkim programima tako je bio samo 51,7 posto, a u vrtićkim programima 88 posto.

Druga se bitna novost zakonskih izmjena odnosi na uvjete zapošljavanja nestručnog osoblja u dječjim vrtićima, što je već godinama kritična točka na koju upozoravaju i udruge i sindikati. Radi osiguravanja dovoljnog broja odgojitelja, zapošljavanje u vrtićima omogućuje se učiteljima razredne nastave, i to nakon završetka programa za stjecanje odgojno-obrazovnih kompetencija koje organiziraju visoka učilišta s dopusnicom za izvođenje studija ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Rok za završetak takvog programa je dvije godine od zapošljavanja u vrtiću, inače slijedi otkaz ugovora o radu.

Zakonski je prijedlog izazvao ozbiljne kritike strukovnih udruga, koje u njemu ne vide osnovu za stvarno poboljšanje uvjeta rada u dječjim vrtićima. Većina promjena ne donosi poboljšanja, nego se u najvećoj mjeri vraćamo na odredbe koje su vrijedile prije 2022. godine, a ključni problemi sustava ostaju neriješeni, poručuju iz Udruge SIDRO - odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću. Prema podatcima Državnog zavoda za statistiku, u pedagoškoj godini 2024./2025. u vrtiće je bilo uključeno 157.365 djece, što je samo 62 posto te populacije. Danas smo daleko od ciljanog obuhvata djece u vrtićima od 96 posto do 2030. godine, a stanje u vrtićima je takvo da u sustavu nedostaje 7000 stručnih odgojitelja te 40 posto zaposlenih čine nestručne zamjene, podsjećaju iz te udruge. Čude se što Vlada govori o povećanju broja djece u vrtićima za 10.265 u posljednjih godinu dana dok podatci DZS-a govore o upola manjem rastu broja upisane djece, tek 4153 djeteta više u godinu dana.

- Umjesto formiranja jasnih obrazovnih politika, politika zapošljavanja, osiguravanja provedbe propisa, poboljšanja uvjeta rada, promidžbe deficitarnog zanimanja odgojitelja, Vlada je omotala celofan, stavila veliku plavu mašnu i s osmijehom donosi većinom prazan paket - poručuje Katarina Turković Gulin, predsjednica Udruge.

Ukidanje prednosti upisa za četverogodišnjake, tvrdi, ni na koji način neće stvoriti više mjesta u vrtićima niti će vrtiće učiniti dostupnijima. U Slavonskom Brodu, vele, već su počeli ispisi četverogodišnjaka iz vrtića jer za njih više nema mjesta, što je potvrda da sustav nema dovoljno kapaciteta za svu djecu.

Zapošljavanjem učitelja razredne nastave, tvrdi Turković Gulin, možda će se popuniti dio praznih mjesta odgojitelja, ali će se i narušiti kvaliteta rada.

- Vlada i ovaj put u Zakonu ostavlja odredbu koja postoji od 1997. godine, a koja dopušta da se na poslove odgojitelja može zaposliti bilo tko s bilo kojim obrazovanjem. Ne samo učitelji nego i frizeri, kozmetičari, ekonomisti, trgovci... mogu se zaposliti u vrtiću ako se na natječaj ne javi osoba sa završenim studijem ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Sve dok takva odredba stoji u Zakonu, s našom djecom radit će osobe bez ikakvog pedagoškog obrazovanja, a dok se stručnjaci tretiraju ovako, oni će odlaziti i deficit stručnih profila će rasti - upozorava čelnica Udruge SIDRO.

Raduje ih pak jasnije definiranje obrazovanja učitelja, koji se neće moći na brzinu prekvalificirati za odgojitelja, ali i tu vide propuste.

Obrazovanje za kvalifikaciju koja ne postoji

Prema zakonskim izmjenama, učitelji će završetkom skraćenog programa steći kompetencije za rad s vrtićkom djecom, ali ne i kvalifikaciju odgojitelja. No pitanje je što će biti s programima za prekvalifikaciju koji se provode na visokim učilištima u Osijeku, Splitu, Zagrebu, Zadru, a financiraju se iz sredstava EU-a i dostupni su isključivo učiteljima preko vaučera HZZ-a, u vrijednosti od 2000 eura. Naime, ti programi jamče učiteljima stjecanje kvalifikacije odgojitelja, a sad se uvodi termin “odgojno-obrazovne kompetencije”.

- Time se učitelji koji jesu ili će tek završiti te programe dovode u zabludu, jer kvalifikacija koju će ovim programima steći zapravo ne postoji niti je Zakon predviđa i prepoznaje. Što na to kažu visoka učilišta, još nismo čuli. Hoće li Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih ovaj put pravovremeno reagirati i spriječiti pohađanje obrazovnih programa koji nude “kvalifikaciju” koju Zakon opravdano ne priznaje - pitaju se u Udruzi SIDRO. Trebalo bi, zaključuju, provjeriti ustavnost zakona koji učitelje razredne nastave dovodi u povlašteni položaj jer u vrtiću mogu raditi bez završenog studija ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.