kanader požar
ARHIVA HRZ I PZO
21.7.2025., 7:00
Vatrogasci i hitne službe upozoravaju

Opasna zabava: Let dronom može završiti tragično – ugroženi helikopteri hitne pomoći ili kanaderi

Ako je dron u zraku, nema gašenja požara. Za kršenje zakonskih propisa predviđene su i kazne - od 400 eura pa do čak 13.400 eura

Podići dron i snimiti prekrasnu panoramu koju će podijeliti s prijateljima san je svakog tko tu letjelicu ima, ali prije nego što dron podignu svi bi trebali prvo dobro razmisliti o opasnostima, odnosno ugrožavaju li time ljude, druge letjelice i imovinu.

Prema podatcima Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (HACZ), trenutačno u Hrvatskoj imamo 5.733 registriranih operatora dronova i 10.533 osposobljenih udaljenih pilota. Prije točno dvije godine u Hrvatskoj su bila 2.762 registrirana operatora dronova i 5.630 osposobljenih udaljenih pilota. Znači dvostruko je povećan broj onih koji su osposobljeni za rad s dronovima.

Ugroženi životi i imovina

Iz HACZ-a pojašnjavaju razliku između dvije navedene kategorije i navode da operator drona može biti pravna i fizička osoba koja se bavi djelatnošću u kojoj koristi dronove. Udaljeni pilot isključivo je fizička osoba koja upravlja dronom u letu daljinskim upravljačem. Koliko dronova ima u Hrvatskoj ne zna se jer oni nisu vezani za registrirane operatora dronova.

Zbog iznimne važnosti protupožarne zaštite, Bespilotni sustavi u službi zaštite i spašavanja građana (BSKS) podsjećaju javnost da je strogo zabranjeno izvođenje letačkih operacija dronovima u blizini mjesta na kojima se provode intervencije, osobito gašenje požara zračnim snagama. Protupožarni zrakoplovi, kanaderi, ključni su u učinkovitoj borbi protiv šumskih požara. Svaki dron koji se neovlašteno koristi u blizini požarišta može ozbiljno ugroziti sigurnost posada protupožarnih zrakoplova, interventnih službi na terenu, kao i same operacije gašenja požara.

dron dron
PIXABAY

Neovlašteno korištenje dronova u zonama intervencija, osim što je izravna prijetnja sigurnosti, može dovesti i do prekida ili odgode gašenja požara, čime se dodatno povećava materijalna šteta i ugrožavaju ljudski životi.

- Sigurnost naših građana i djelatnika žurnih službi uvijek je na prvom mjestu. Apeliramo na sve korisnike dronova da poštuju pravila i propise te da nikako ne izvode letačke operacije u blizini požarišta i drugih hitnih intervencija. Svaki neovlašten let ugrožava živote i otežava rad protupožarnih službi. Budimo odgovorni, čuvajmo živote i omogućimo našim timovima da uspješno obave svoje zadatke - ističe potpredsjednik BSKS-a Željko Riha.

Iz Agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA) poručili su: "Apeliramo na sve operatore dronova da tijekom ljetne protupožarne sezone strogo poštuju pravila korištenja zračnog prostora. Neovlaštenim korištenjem dronova u područjima u kojima se odvijaju hitne intervencije ugrožava se sigurnost posada zrakoplova, vatrogasaca i svih ostalih sudionika intervencije. Podsjećamo da će se svako kršenje propisa strogo kažnjavati u skladu sa zakonom, a kazne se kreću od 402,25 eura do čak 13.408,42 eura."

Dron u zraku - nema gašenja požara

Slavko Tucaković, glavni vatrogasni zapovjednik, kaže da dronovi neodgovornih osoba jako smetaju pri intervenciji vatrogasaca.

- U vrijeme gašenja požarišta više puta smo upozoravali građane da ne podižu dronove, a to je i zabranjeno zbog sigurnosti leta. Kada su u zraku, neće biti gašenja požara, što može izazvati dalekosežne posljedice za život ljudi i imovine. I dalje stalno upozoravamo vrlo neodgovorne građane koje se odmah prijavljuje policiji i mogu dobiti kazne. Najbolje je da građani uopće ne prilaze požarištima, a posebno da ne upotrebljavaju dronove, jer će sigurno biti sankcionirani. S druge strane nama su dronovi dobri za rano otkrivanje požarišta, pregled i kod gašenja požara, posebno ako se radi o dronovima s ICV kamerama - kaže glavni vatrogasni zapovjednik i dodaje kako većina hrvatskih javnih vatrogasnih postrojbi i dobrovoljnih vatrogasnih društava dronove upotrebljavaju tek nakon požara da bi pregledali požarište.

Prekršajni nalog

- Hrvatska Agencija za civilno zrakoplovstvo može ispostaviti prekršajni nalog i podnijeti prekršajnu prijavu. Prekršajni nalog se izdaje kada se za to steknu propisani uvjeti, a to je ako je inspektor ili druga ovlaštena osoba neposrednim opažanjem uočila prekršaj, a u svim drugim slučajevima podnosi se prekršajna prijava. Ako se procijeni da je prilikom izvođenja operacija dronova bilo ugroze života i imovine, informacija se prosljeđuje državnom odvjetništvu na kazneno postupanje - doznajemo iz Agencije.

BSKS moli sve operatore dronova da pokažu maksimalnu odgovornost tijekom protupožarnih sezona, poštuju propise i ne ugrožavaju živote ljudi ni tijek intervencija.

Davor Škarica, zamjenik zapovjednika Javne vatrogasne postrojbe Osijek, bio je u komisiji za izradu upute za korištenje sustava bespilotnih zrakoplova u sustavu vatrogastva i ujedno je regionalni koordinator za operacije UAS-a u vatrogastvu. UAS je sustav bespilotnih zrakoplova. Škarica ističe kako je najveća opasnost od dronova kod požara otvorenih prostora u priobalju, gdje prilikom gašenja požara lete i zrakoplovi Ministarstva obrane ili Ministarstva unutarnjih poslova kao nadzor.
- Što se tiče drugih opasnosti, to je mogućnost pada bespilotne letjelice na osobe i zato je ključno poštovati pravila i procedure Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Isto tako, osim na požarima otvorenih prostora, potencijalna opasnost postoji i u urbanim sredinama gdje piloti lete dronovima iz čiste radoznalosti ne poštujući pravila i procedure od same registracije do zabrane leta te sigurnosti građana. U urbanoj sredini ima dosta dronova koji su neovlašteno u zračnom prostoru, na primjer bude riječ o teškoj prometnoj nesreći i stiže helikopter Hitne pomoći. Tada dron ugrožava posadu i samu letjelicu, a ako dođe do sudara u zraku s dronom, može doći i do pada helikoptera i ugrožavanja života i imovine na tlu. Imali smo i intervencije kada smo zamolili građane da ne podižu dronove pa su letjeli i dalje. Kada je gorio veliki požar u tvrtki Drava International, na snazi je bila zabrana leta iznad požarišta jer su upotrebljavani službeni letovi, a bilo je i opet neodgovornih pojedinaca koji su letjeli dronovima - kaže Škarica.

HITNE SLUŽBE DOGOVARAJU PRIORITETE

Davor Škarica, koji je bio je u komisiji za izradu upute za korištenje sustava bespilotnih zrakoplova u sustavu vatrogastva, pojašnjava kako i kada hitne službe koriste dronove.

- S obzirom na to da je tehnologija napredovala, najviše se koriste u kontroli i nadzoru požarišta, izviđanjima te za obuku pilota. Uputom je definiran postupak nabave, evidentiranje sustava i registracija pri Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici. Definirana je nabava i minimalni tehnički i kadrovski uvjeti. Naravno da su tu propisane i procedure za rezervaciju zračnog prostora za operativne svrhe te način osposobljavanja pilota u sustavu vatrogastva. Ako na terenu radi više službi, službe međusobno dogovaraju prioritete, odnosno kada koja služba leti dronom. Ako je potrebno u isto vrijeme, zračni prostor dijeli se po horizontali i vertikali i svatko ima svoju zonu djelovanja - kaže regionalni koordinator za operacije sustava bespilotnih zrakoplova u vatrogastvu.