spica 12.07 2025 zadar
USTUPLJENA FOTOGRAFIJA
20.7.2025., 8:48
Turizam daje vjetar u leđa inflaciji

Sezona turizma dodatno je pogurala inflaciju u Hrvatskoj – dok su cijene rasle, rastao je i broj turista

Inflacija je u lipnju ubrzala, drugi mjesec za redom. Podaci Državnog zavoda za statistiku ukazali su na negativan trend kojem vjetar u leđa ponovno daje – turistička sezona. Odnosno, dobrim dijelom cijene u turizmu. Naime, posljednji DZS-ovi podaci pokazali su kako su prošlog mjeseca u restoranima i hotelima cijene bile 2,5 % više u odnosu na mjesec ranije, a u godinu dana su se povećale za 8,5 %.

Hrvatska je prošlog mjeseca ponovo bila i među neslavnim rekorderima po rastu cijena u turizmu i na europskoj razini. Novi podaci Eurostata pokazuju kako je prošlog mjeseca najveći porast cijena imala Slovačka, i to 9,5 %, slijedi Estonija s 9,3 %, dok je u Hrvatskoj rast iznosio 8,8 %. Dosta visok postotak povećanja cijena (7,3 %) imala je i Grčka koja ove godine ruši rekorde po turističkoj zaradi. S druge strane, Španjolska, Portugal i Malta su zabilježile rast cijena od oko 4 %, a Italija i nešto manji, 3,6 %.

Ako se gleda europska službena statistika, ispada da je ove godine situacija s turističkim cijenama u Hrvatskoj čak i bolja nego lani. Naime, prošle godine je u lipnju po Eurostatu rast cijena iznosio 10,1 %, što je bio daleko najveći postotak od svih EU zemalja, što znači da je rast cijena ustvari i usporio.

Godinu ranije, dakle 2023., samo u lipnju su cijene u turizmu skočile gotovo 19 %, a i u pandemijskoj 2022. su u istom mjesecu rasle 15,9 %. Još tih godina retorika države je bila kako Hrvatska nudi dobar odnos vrijednosti za novac, dok je lani krenulo upozoravanje na divljanje cijena. Premijer Andrej Plenković je prekjučer ponovo upozorio kako sektor mora voditi računa o cijenama, da će i dogodine biti sezona, pa neka promisle što im je pametno.

S druge strane, po podacima o dolascima i noćenjima turista, ispada da ove godine u Hrvatskoj teče "med i mlijeko". Naime, podaci eVisitora Hrvatske turističke zajednice pokazuju da je samo u lipnju u Hrvatskoj boravilo 3,3 milijuna turista, što je 11 % više nego lani, a ostvareno je 16,3 milijuna noćenja ili čak 14 % više. Čitava prva polovica godine je u plusu. Na polugodištu je "prolazno vrijeme" bilo 7,6 milijuna gostiju ili blizu 5 % više nego lani, te gotovo 30 milijuna noćenja, odnosno 4,3 % više nego lani. Dakle, manjak je nadoknađen u lipnju, kada su cijene ionako više nego u svibnju ili travnju.

Eto, prema statističkim podacima ispada da Hrvatska uz sve više cijene, i dalje ima sve više turista. Međutim, je li sve baš tako idilično? Srpanjska rupa je ponovo donijela usporavanje, a i državni proračun puni se slabije nego što se očekivalo.

Tko je glavni krivac za skupoću?

O cijenama je i lani i ove godine puno toga rečeno. Od toga da su ih dizali iznajmljivači, a koji ove godine bez obzira na osjetno povećane namete, nisu išli s masovnim povećanjem cijena, do toga da smještaj nije problem, već ugostiteljstvo. Ugostitelji, pak, ukazuju na enormno visoke ulazne troškove, pa i to da im dobavljači u jeku sezone redovito šalju nove cjenike. Svi se, pak, slažu da cijene pumpa maloprodaja, dakle trgovci, pa više nikakva novost nije da ista namirnica na Jadranu košta dvostruko više nego kod istog trgovca u Njemačkoj.