
DP traži sankcije za reklamu na hindskom
Na plakatu je hindski jezik dominantan u odnosu na hrvatski, kaže šef Kluba zastupnika Domovinskog pokreta Ivica Kukavica
Dan nakon što je predsjednik Domovinskog pokreta Ivan Penava objavio da je sa svojom strankom "donio u Hrvatskoj promjene nadesno", šef Kluba zastupnika DP-a Ivica Kukavica protuzakonitim je proglasio reklamni plakat Kauflanda na hindskom jeziku.
S obzirom na to da je Domovinski pokret izgubio na lokalnim izborima glavno uporište Vukovar i da mu je rejting vrlo nizak, ta će stranka vjerojatno nastaviti gurati ideološke teme kako bi dokazala da je u Vladu ušla da bi natjerala HDZ na desni zaokret i da je u tome uspješna. To će onda premijera Andreja Plenkovića i HDZ, nenavikle da im koalicijski partneri bilo što nameću, sve češće dovoditi u prilično neugodnu situaciju. Morat će se očitovati o postupcima čelnika DP-a, a neće ih baš uvijek moći podržati jer bi u suprotnom doista izgledalo kao da Penava sa svojih osam zastupničkih mandata svjetonazorski preoblikuje Plenkovića koji dosad nije bio nikakav desničar.
Poznati artikli
U Hrvatskoj trenutačno, prema procjenama, živi između 130 i 140 tisuća stranih radnika, najbrojniji su Nepalci, a iza njih Indijci i Filipinci. Naravno da i ti ljudi moraju nešto jesti, pa je njemački trgovački lanac Kaufland proširio svoj asortiman proizvodima iz dijela svijeta iz kojeg oni dolaze. "Kupcima u prosjeku nudimo oko 19.000 različitih proizvoda, kako bi svaki pronašao ono što traži", priopćio je jučer Kaufland. Da bi stranci doznali da u trgovinama ovog lanca mogu pronaći njima poznate artikle, njih se mora nekako reklamirati. Budući da rijetki još govore hrvatski, Kaufland im se obraća plakatima na njihovom matičnom jeziku. Jedan takav na hindskom, namijenjen Indijcima, izazvao je ogorčenje u Domovinskom pokretu, premda na plakatu i na hrvatskom piše - Dom je bliži nego što misliš, poznati okusi i povoljne cijene.
- Na plakatu je hindski jezik dominantan u odnosu na hrvatski jezik, koji je na njemu neprepoznatljiv. I zato smo prijavu protiv Kauflanda poslali Državnom inspektoratu i Vijeću za hrvatski jezik jer se takvim oglašavanjem krši Zakon o hrvatskom jeziku - rekao je Kukavica na konferenciji za novinare.
Prošle godine, na inicijativu Matice hrvatske, usvojen je u Saboru zakon koji propisuje da se "višejezične javne obavijesti i promidžbene poruke, uključujući sadržaje prometnih i turističkih znakova, oblikuju prvo na hrvatskom jeziku, a zatim na drugim jezicima, uključujući i lokalne nazive".
- U ovom je slučaju hrvatski jezik marginaliziran, a riječ je i o nepoštenoj poslovnoj praksi. Hrvatski građani morali bi moći shvatiti o čemu se tu radi, profit stranih poduzeća ne smije biti iznad potreba našeg društva. U svakom trgovačkom lancu svi moraju odmah znati da se nalaze u Hrvatskoj. Zato je ovo preventivna prijava u cilju zaštite hrvatskog identiteta i jezika - upozorio je Kukavica.
Izrazio je bojazan da bi Zagreb uskoro mogao sličiti nekim drugim glavnim gradovima Europske unije.
Uvoz radnika
- Ne želimo da se Zagreb pretvori u europske metropole u kojima postoje kvartovi bez domicilnog jezika. Nije nam namjera ovom prijavom plašiti naše sugrađane, nego spriječiti pojave vidljive diljem Europske unije. U tu svrhu bi se moralo razmisliti i o izmjeni zakonodavstva vezano za uvoz strane radne snage - istaknuo je Kukavica.
Zanimljivo je da DP-u nije problem Kauflandov plakat na jeziku kojim govore Filipinci, inače gorljivi katolici. Sada je na potezu HDZ, čiji je Andrija Mikulić na čelu Državnog inspektorata. HDZ-ovi dužnosnici bili su oprezni u prvim reakcijama, naročito ministar turizma Tonči Glavina.
- Mogu razumjeti stav našeg koalicijskog partnera, koji želi da se u službenom komuniciranju obraćamo na našem hrvatskom jeziku. To je u potpunosti razumljivo. Činjenica je da smo turistička zemlja i da smo otvoreni prema svijetu na najbolji mogući način, ali istodobno moramo čuvati svoj jezik, svoju povijest i svoj ponos - kazao je Glavina.