doktor pacijent zdravstvo pregled tlak
PEXELS
26.5.2025., 09:22
DNEVNO 65.000 RADNIKA NIJE NA POSLU ZBOG BOLESTI

Raste broj bolovanja, ali pada onih “lažnih”

Primjer: Radnik umjesto godišnjeg uzeo bolovanje i otputovao ne sjever Europe

Iako je stopa bolovanja u porastu, a svake godine kontrolori Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO) provjeravaju opravdanost bolovanja više tisuća osiguranika, lani je u tim kontrolama otkriveno manje "lažnih" bolovanja u odnosu prema prijašnje godine.

Kontrole u domu

U prošloj je godini ukupna stopa bolovanja iznosila 3,77 posto, što znači da je dnevno na bolovanju bilo nešto više od 65.000 radnika. Kontrolori HZZO-a pregledali su dokumentaciju za više od 20 tisuća bolovanja, a zatvorili su ih oko 26 posto. Ranijih se godina u prosjeku prilikom kontrole zatvaralo svako treće bolovanje, što znači da su se takve situacije prorijedile. Kad kontrolori prekinu neko bolovanje, to u pravilu ne znači da je radnik lažirao bolest, ističu osiguravatelji, već da se po njihovu sudu ranije trebao vratiti na posao.

Kontrolori vrlo rijetko obilaze radnike na bolovanju u njihovu domu, ali ima i takvih situacija, svjedoče u HZZO-u. Jedna se dogodila prije desetak dana, i to kod radnika kod kojeg je poslodavac posumnjao na zlouporabu bolovanja i od HZZO-a zatražio da provedu kontrolu. Radnik je tražio da mu se odobri godišnji odmor, ali poslodavac je to odbio, nakon čega je radnik otišao na bolovanje. U kontroli se ustanovilo da je zapravo otišao na putovanje po Europi...

- Poslodavac tom osiguraniku nije mogao odobriti godišnji odmor zbog potrebe obavljanja nekih poslova koji su bili ugovoreni. Pacijent je naravno imao neki drugi plan, pa se obratio izabranom doktoru primarne zdravstvene zaštite. Poslodavac je imao saznanje da je bolovanje otvoreno i mi smo poslali kontrolu. Kod doktora je bila vrlo oskudna dokumentacija o pacijentu u smislu evidencije zdravstvenih problema, doktor je zato pozvao pacijenta koji se nije javljao na telefon i preostalo je našoj kontroli otići na mjesto prebivališta - opisala je spomenuti slučaj Veronika Laušin, zamjenica ravnatelja HZZO-a, na nedavnom kongresu Udruge poslodavaca u zdravstvu. Kontrolori su došli do kuće osiguranika, gdje su zatekli člana obitelji koji im je potvrdio da ta osoba stanuje tu, ali je otputovala na sjever Europe. Bolovanje je, naravno, odmah zaključeno, a koje su bile posljedice za tog radnika na njegovu radnom mjestu, nije poznato.

- Ovakve kontrole u domu osiguranika vrlo su rijetke, međutim dogodi se nekad da dobijemo informacije da treba brzo reagirati - ističe Laušin.

U posljednje dvije godine, zahtjevi poslodavaca za kontrolama bolovanja bitno su se prorijedili jer ih je zakon obvezao da moraju navesti sumnju na zlouporabu bolovanja zbog koje traže kontrolu. Ranije se događalo da su kontrolori HZZO-a praktički išli u kontrole samo po zahtjevu poslodavaca jer je takvih zahtjeva bilo puno. Tražili su kontrolu za opravdano bolesne, pa čak i svježe operirane radnike. Bila je to, navodi Laušin, nemoguća situacija, zbog čega je u zakon ugrađena klauzula da zahtjev poslodavaca za kontrolom bolovanja mora biti opravdan.

PRIMLJENO 2600 ŽALBI PACIJENATA

U kontrole se ide i na temelju predstavki pacijenata. Lani je provedeno 2600 takvih kontrola, najčešće zbog nedostupnosti izabranog doktora. “Žale se najčešće da ga ne mogu dobiti na telefon, što je razumljivo, jer u to vrijeme doktor radi, pregledava pacijenta i ne može se javiti. Međutim, na mejlove se ne odgovara, a kad pacijent dođe u ordinaciju osobno, onda ga ne prime jer nije naručen, a naručiti se ne može”, ilustrira Laušin. Važno je, kaže, sinkronizirati rad i razumjeti pacijenta, a pritom voditi računa i o organizaciji radnog vremena tako da se nađe međusoban empatični pristup i razumijevanje.

Redovite kontrole

- U principu, o početku bolovanja kontrolori i izabrani doktori uglavnom se slažu, ali oko kraja bolovanja rijetko se slažemo - objašnjava Veronika Laušin.

U 2023. godini broj kontrola ugovornih partnera HZZO-a znatno se smanjio zbog manjka kadra, no HZZO radi na popunjavanju redova, pa će, najavljuju, kontrole biti sve prisutnije. Lani su kod ugovornih partnera obavili ukupno 7272 kontrole, od toga 7090 u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, 165 u sekundardnoj i tercijarnoj, a 17 kontrola kod isporučitelja ortopedskih pomagala. U 90 posto kontrola nije bilo nepravilnosti, a u preostalih 10 posto najčešće su izrečene samo opomene - u 515 slučajeva. U 155 slučajeva izrečena je kazna s naplatom štete, a u 38 novčana kazna. Samo u jednom slučaju pokrenuta je opomena prije raskida ugovora, prilično rijetka mjera koja se izriče kod ugovornih partnera zbog višestrukih kršenja ugovornih odnosa. U kontrolama bolovanja pregledan je ukupno 23.571 osiguranik, što je, s obzirom na to da je dnevno s posla odsutno oko 65.000 osiguranika, minoran broj, vele u HZZO-u. Svaka druga kontrola bila je redovita, a oko 36 posto tražili su ih poslodavci.

U posljednje dvije godine kontrolori HZZO-a dobili su mogućnost direktnog zaključivanja bolovanja ako ono više nema medicinskog opravdanja. "Pretpostavljam da je to donijelo određeno olakšanje doktorima, jer oni zbog toga mogu doći u konfliktnu situaciju, ne žele izgubiti pacijenta, ali ako on nije motiviran za rad, treba ga se potaknuti da se vrati na posao", zaključuje Laušin.