
Novina od jeseni: Informativka - novi način komunikacije u školi umjesto WhatsApp i Viber grupa
Nova platforma donosi sigurniju i jasniju komunikaciju između roditelja, učenika i nastavnika
Sve će osnovne i srednje škole od školske godine 2025./2026. dobiti pristup Informativki – digitalnoj komunikacijskoj platformi osmišljenoj kako bi školska komunikacija bila učinkovitija, sigurnija i transparentnija. Time se omogućuje razmjenu poruka između učenika, roditelja, nastavnika, razrednika i ravnatelja, uz jasno definirana pravila korištenja i veću privatnost korisnika u odnosu na postojeća digitalna sredstva komunikacije. Poznato je, naime, da većina djece i roditelja danas s učiteljima i nastavnicima komunicira preko društvenih mreža - WhatsAppa i Vibera, iako to ima i svoju lošu stranu.
Zaštita privatnosti
Učitelji i nastavnici nerijetko formiraju grupu na društvenoj mreži kako bi lakše komunicirali s učenicima i roditeljima u vezi sa zadaćama, izletima, školskim aktivnostima i obvezama. Iako im je cilj unaprijediti komunikaciju, takve grupe znaju biti opterećenje, prvenstveno za nastavnike kojima to često preraste u komunikaciju izvan radnog vremena, vikendom, noću...
- Ja sam protiv WhatsApp i Viber grupa, razrednica sam i čim smo krenuli, rekla sam da ne želim bit ni u kakvoj grupi - kaže Tamara Šoić iz nastavničke grupe "45 minuta".
- Generalno, protivim se načinu rada nastavnika koji u svoje slobodno vrijeme dopuštaju da ih netko maltetira. Može li netko zvati svog doktora, zubara ili ginekologa vikendom? A roditelji smatraju da je normalno da mi u subotu rano ujutro pošalju mail. Ok, to je moj službeni mail, neka mi ga pošalju kad žele, a moja je stvar kad ću ga ja pročitati. Ali ja ni mail ne bih poslala vikendom jer je to nepristojno - veli ta nastavnica. Imala je, dodaje, nedavno slučaj majke svog učenika koja je uporno pokušavala kontaktirati s njom preko Vibera u neradno vrijeme.
- Rekla sam joj: ovo je zadnji put ili ću vas blokirati. Tako može postupiti svaki nastavnik - ističe Šoić, nastavnica u Tehničkoj školi Rijeka.
Informativka je razvijena u sklopu projekta BrAin kao nadogradnja sustava CARNET privatnost. Sustav CARNET privatnost namijenjen je djelatnicima škole za kreiranje komunikacijskih grupa, ali i za rad s GDPR privolama unutar školskog sustava. Uspješno je testirana u 33 škole uključene u pilot-fazu. Jedna od novosti je mogućnost praćenja statusa poruka. Sada korisnici mogu vidjeti je li njihova poruka pročitana i tko ju je pročitao. Uz to, Informativka će dobiti još niz korisnih funkcionalnosti, a među njima su mogućnost dodavanja privitaka u poruke, izrada anketa te notifikacije u e-Dnevniku. Cilj je, kažu u CARNET-u, stvoriti mjesto koje će objediniti sve važne informacije nadohvat ruke učenicima, roditeljima i nastavnicima, jasnu, brzu i pouzdanu razmjenu informacija, uz potpunu kontrolu nad privatnošću korisnika.
Beskonačna prava
Nastavnici koji su sudjelovali u pilot-fazi ističu brojne prednosti nove platforme.
- Smatram da ću uskoro moći prebaciti sve svoje komunikacijske grupe na Informativku, čime ću ukinuti dijeljenje privatnih brojeva - ocjenjuje Vesna Samardžić, nastavnica u OŠ Ivana Lovrića Sinj. Šoić se pak ne slaže s takvim stavom.
- Ne razumijem čemu ta platforma jer ako netko želi doći do mog privatnog broja, doći će - ističe. Besmisleno je, smatra, davati još jedan novi prostor roditeljima. Daje im se, kaže, sve više mogućnosti, izostanaka nikad nije bilo više nego danas, a sve se opravdava.
- Učenici u ovo doba imaju po 300 izostanaka, pa to je 30 posto nastave! Istodobno, inspekcija ne dopušta da se tu djecu šalje na predmetni ispit jer to nije po zakonu. Sve je opravdano, a to je omogućio sustav - upozorava. Postojeće stanje ilustrira ovim primjerom:
- Neki dan me zove mama koja ne zna da joj je sin "falio" cijeli dan. Kaže da nema pojma, a nakon dva sata mi šalje ispričnicu. Nisam opravdala te izostanke, ali da me prijavila inspekciji, njoj bi dali za pravo.
Pandorina je kutija beskonačnih prava roditelja, kaže, otvorena, a ovo je samo nadgradnja na već narušen sustav. Roditelji više uopće ne dolaze na informacije jer im je sve dostupno online, komunikacije s nastavnicima više nema, a dodaje im se još slobode, što je, tvrdi ova nastavnica, veoma štetno za današnju djecu.