Osijek, 10. 02.- 2023, Gornjodravska obala 95-96, Dan europskog broja 112SNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
10.2.2025., 17:17
DVA DESETLJEĆA JEDINSTVENOG BROJA

Grgec: Broj 112 krvotok je svih naših hitnih službi

Svi centri međusobno su povezani, i ako “ispadne” u Rijeci, Osijek je rezerva

Od uspostave jedinstvenog broja za hitne službe 112 u Hrvatskoj, 2005., do kraja 2024. godine, na broju 112 zabilježeno je nešto više od 37 milijuna poziva. Uvođenjem broja 112, 11. veljače 2005. godine, u Hrvatskoj je uspostavljena koordinacija svih brojeva hitnih službi.

Zlonamjerni pozivi

Sustav 112 u Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova, a čini ga dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija. U Europskoj uniji broj 112 uveden je 1991. Besplatnim pozivom na broj 112 u svim državama članicama Europske unije može se zatražiti pomoć hitnih službi (policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe), a prema potrebi angažiraju se i druge službe.

Od 37 milijuna poziva njih nešto više od 18,9 milijuna, ili gotovo 51 posto, bilo je namjenskih poziva na temelju kojih su zatražene intervencije hitnih i drugih nadležnih službi te potencijalno operativnih snaga sustava civilne zaštite. Poziv je moguć i na engleskom, njemačkom, talijanskom, mađarskom i hrvatskom jeziku te preko slanja poruka za komunikaciju s gluhim i nagluhim osobama, osobama s poremećajima govora ili osobama koje u trenutku poziva nisu u mogućnosti govoriti.

Prošle godine sustav 112 zaprimo je 1.839.837 poziva, od čega su 1.364.752 (74,2 posto) bila namjenska. Ukupno je zabilježeno 539.265 događaja, i to 272.428 medicinskih, 188.966 sigurnosnih, 43.664 složena i 34.207 vatrogasnih. Poziva na stranim jezicima zabilježeno je 8576. U 2024. godini zabilježeno je i 2033 automatski aktivirana i 6592 ručno aktivirana poziva iz vozila.

Analizom strukture poziva vidljivo je znatno povećanje svjesnosti građana o dostupnosti i namjeni broja 112. Naime, u prvih pet godina u ukupnom broju poziva njih 77 posto bilo je nenamjenskih i zlonamjernih, a što je otežavalo rad sustava.

Brijest, 07. 08. 2024., Drava International; pozarSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

Unutar sustava 112 je i Sustav za rano upozoravanje i upravljanje krizama (SRUUK), koji je u uporabi od kolovoza 2023. Preko toga sustava prošle godine poslano je devet poruka, i to četiri zbog opasnih vremenskih pojava, dvije zbog uklanjanja minsko-eksplozivnih sredstava i jedna zbog opasnosti od širenja štetnih plinova usred požara na deponiju plastike. Dvije poruke poslane su hrvatskim građanima u Libanonu zbog opasnosti od rata. Građanima Osječko-baranjske županije poslana je poruka SRUUK-a 22. lipnja prošle godine kao upozorenje na jako grmljavinsko nevrijeme, tuču, olujan vjetar i obilne pljuskove, a druga poruka išla je 4. listopada 2023. kada je izbio veliki požar plastike u tvrtki Drava International. Građani su zamoljeni da zatvore prozore i ne izlaze bez nužne potrebe zbog mogućeg štetnog djelovanja plinova.

Preuzimanje

Zvonko Grgec, pročelnik Područnog ureda civilne zaštite Osijek, kaže kako je suradnja između službi na području svih pet slavonskih županija, koje ured pokriva, izvrsna. "Međusobno se dopunjujemo, a to se vidi i kroz određene reakcije na veće nesreće kao što je bio požar u tvrtki Drava International, kod poplava i kod visokih vodostaja na Dravi i Dunavu. Krvotok svih hitnih službi je komunikacijski sustav koji nas povezuje u jednu cjelinu", kaže Zvonko Grgec i dodaje kako je broj zlonamjernih poziva Županijskom centru 112 Osijek zanemariv. Pročelnik pojašnjava kako se ne može dogoditi da broj 112 ne radi. "Svi centri međusobno su povezani i svaki ima određeni rezervni centar. Ako iz sustava slučajno ispadne centar u Rijeci, Osijek je rezerva i kroz komunikacijski sustav koji koristimo možemo podignuti bilo koju službu i uputiti na neko mjesto događaja na tom području. Ako ispadne Osijek, onda pozive preuzme Zagreb. Uvijek postoji netko tko će preuzeti poziv i pomoći građanima", ističe Grgec.

Županijski centar 112 Osijek zaprimio je prošle godine 63.194 poziva, od čega su 33.822 bila namjenska, 29.247 nenamjenskih i 125 zlonamjernih. Ukupno je zabilježeno 32.212 događaja, od kojih 4677 složenih, 10.145 sigurnosnih, 2677 vatrogasnih te 14.713 medicinskih. Odlaznih govornih poziva prema hitnim službama bilo je 46.962, i to 16.060 prema broju 194, 5151 prema broju 192, pet poziva prema 193 i 25.746 ostalih poziva. Zabilježeno je i 112 poziva na stranim jezicima, i to 43 na mađarskom, 41 na engleskom, 20 na slovačkom, sedam na češkom i jedan na poljskom jeziku.

Županijski centar 112 Zadar prošle godine zaprimio je 62.683 poziva. Iako Osijek i Zadar imaju sličan broj poziva u 2024. godini, na zadarskom području pozivi se koncentriraju na ljetne mjesece. "Na našem području ima jako puno poziva i događaja u sezoni. Za vrijeme turističke sezone primimo poziva koliko se na nekom drugom području u Hrvatskoj zaprimi u šest mjeseci", kaže Miroslav Andrić, voditelj Službe civilne zaštite Zadar. 

POZIVI STRANACA

U Županijski centar 112 Pazin stižu pozivi građana s područja Istarske županije, kojim se može zatražiti pomoć hitnih službi, a prema potrebi angažiraju se i drugi nadležni sudionici i operativne snage sustava civilne zaštite. Prošle godine ŽC 112 Pazin zabilježio je 69.179 zabilježenih poziva. Nenamjenskih poziva bilo je 32.773 te 298 zlonamjernih. S obzirom na to da je Istarska županija turistička destinacija, u Županijski centar 112 Pazin lani je primljeno i obrađeno 2159 poziva na stranim jezicima.