VODICE,07.08.2010.NOVOSTIILUSTRACIJA TURISTI, TURIZAM SEZONA, LJETO...NA FOTO:SNIMIO SERGEJ DRECHSLER
SERGEJ DRECHSLER
5.2.2025., 18:56
GUBIMO UTRKU S KONKURENCIJOM

Plenković: Oprezno prilikom formiranja cijena u turizmu

U povodu priprema za predstojeću turističku sezonu održana je sjednica Nacionalnog vijeća za upravljanje razvojem turizma s koje je premijer Andrej Plenković pozvao na oprez prilikom formiranja cijena u turizmu, upozorivši kako tržišni signali pokazuju da Hrvatska gubi konkurentsku cjenovnu prednost pred mediteranskom konkurencijom jer nam cijene u turizmu rastu brže nego kod konkurenata na Mediteranu. Zbog toga je Hrvatska došla u poziciju da joj cjenovna pristupačnost, koja nam je dugo vremena bila prednost, polako iščezava, upozorio je Plenković.

- Moramo sada otvoreno reći da imamo niže brojeve turista iz Njemačke, Češke, iz Italije, i to zbog dva razloga. Jedan je posljedica usporavanja gospodarstava tih zemalja, i zato moramo voditi računa o tome što se zbiva na emitivnim tržištima, ali i o tome što se zbiva na privlačnosti Hrvatske kao destinacije, osobito glede cijena - naglasio je premijer dodavši da cjenovna konkurentnost postaje presudan faktor za održavanje pozitivnog trenda hrvatskog turizma.

Plenković je upozorio na tri elementa o kojima je važno voditi računa kako bi se nastavio pozitivan turistički trend - prvi je niži turistički promet iz ključnih emitivnih tržišta, drugi je ubrzan rast cijena, a treći smanjenje realne potrošnje gostiju. Analize pokazuju da su cijene turističkih usluga u Hrvatskoj rasle dvostruko brže nego u većini mediteranskih zemalja i trenutačno su veće nego u Grčkoj i Španjolskoj. Upozorio je premijer i na smanjenu potrošnju stranih turista za deset posto, koji, kako je rekao, "vjerojatno manje troše jer im je skupo". Osim u Hrvatskoj, dodao je, pad potrošnje zabilježen je još samo u Italiji. Pritom je naglasio da je hrvatskoj Vladi jako važno da turizam ostane pristupačan i hrvatskim građanima.

Zagreb.5.2.2025. Predsjednik Vlade Andrej Plenković sudjelovao je na 2. sjednici Vijeća za upravljanje razvojem turizma, na kojoj se raspravljalo o cjenovnoj konkurentnosti domaćeg turizma.Na slici Davor Božinović, Andrej Plenković i Tonči Glavina. foto HINA/ Tomislav Pavlek/ tp
Tomislav Pavlek/Hina

- To je jedna od najvažnijih poruka današnjeg sastanka o kojoj moramo voditi računa - dakle, o domaćim gostima - dodao je istaknuvši kako hrvatska turistička ponuda ne smije postati luksuz samo za strane goste.

Guverner HNB-a Boris Vujčić podsjetio je da je stopa inflacije u Hrvatskoj viša nego u eurozoni upravo zbog inflacije cijena usluga, koja kontinuirano ide od 2022., a danas je na razini kada je stopa inflacije usluga kod nas 8 posto, a u eurozoni 4 posto. Prilikom analize prošlogodišnje sezone na sjednici je upozoreno da Hrvatska, unatoč rekordnoj sezoni, gubi utrku s mediteranskim destinacijama jer su nam cijene 10 posto više nego u Grčkoj i Španjolskoj, a dvije godine prije bili smo 10 posto jeftiniji. Ako se gleda razdoblje od pandemije do kraja prošle godine, cijene su nam čak 50 posto veće nego u mediteranskim zemljama.

Plenković je upozorio i na činjenicu da je Hrvatska blizu granica rasta turizma, "koje su i statistički došle do plafona".

- Te su granice rasta, ovakav kakav je, na 21 milijun dolazaka i do 110 milijuna noćenja. Vrtimo se oko tog okvira posljednje dvije sezone. Vidi se da ne raste previše, a pritom nam ponuda privatnog smještaja osobito raste. Tu ne treba biti veliki matematičar da se shvati, ako je ponuda sve veća i veća, a broj ljudi je više-manje isti, da svi oni koji su prije imali više turista, sutra će ih imati manje - naglasio je Plenković dodavši da je unatoč činjenici da je turista u Hrvatskoj pet i pol puta više nego stanovnika, u vrhuncu sezone, početkom kolovoza, milijun turističkih postelja ostalo prazno, zbog čega je pozvao na mudru politiku održivosti i cjenovne ravnoteže.

- Ne moramo nužno govoriti o smanjivanju cijena, ali moramo između ostaloga govoriti i o tome da ako imamo podizanje cijena, da to podizanje cijena adekvatno prati i ulaganje, odnosno podizanje usluge i kvalitete. Što se tiče sektorskih mjera Vlade, napravili smo sve da podignemo kvalitetu, ulaganja, odnosno konkurentnost hrvatskog turizma - istaknuo je ministar turizma i sporta Tonči Glavina.

U kontekstu visokih cijena i smanjene potrošnje turista na sjednici Nacionalnog vijeća spominjala se i stopa PDV-a u turističkom sektoru koja iznosi 13 posto i koja utječe na povećanje cijena usluga u turizmu, a one pak na inflaciju, što je vidljivo iz podataka Državnog zavoda za statistiku za siječanj.

I sastanak ovog vijeća, naglasio je premijer, danas je organiziran u kontekstu širih napora Vlade u suzbijanju inflatornih pritisaka. "Vlada želi napraviti strukturirani dijalog sa svim sektorima koji su važni za ukupnu ekonomsku situaciju", poručio je premijer. 

HR TURIZAM U ŠKARAMA FLOSKULE

Na pitanje kako smo od zemlje koja ima odličan omjer cijene i kvalitete i svojevrsne premium destinacije koja se i ne može uspoređivati s jednom Turskom ili Španjolskom, u dvije godine postali preskupi i nekonkurentni, konzultant za privatni smještaj Nedo Pinezić kazao je kako se hrvatski turizam našao u škarama floskule da će Hrvatska postati luksuzna destinacija te povećane potražnje nakon pandemije, kada su ljudi imali jako veliku želju putovati, ali i ušteđevine.

- To je sve prevarilo i krenulo se podizati cijene. Naravno da se ne možemo ni uspoređivati s Turskom, već se moramo uspoređivati sa sjevernom Italijom, Austrijom, Bavarskom, dakle, nama bliskim destinacijama, gdje je turizam razvijen na malim objektima i odakle nam dolaze gosti. Tu su usporedbe vrijednosti najlakše, a tu smo mi te vrijednosti dostigli, međutim, i u mnogim segmentima prestigli po cijeni. Ali nemamo posloženu organizaciju u destinaciji da bismo mogli opravdati sve te cijene - kazao je Pinezić slikovito upozorivši kako je pizza u Italiji i dalje 10 ili 8 eura, a u Hrvatskoj 12 ili 14 eura.

NEMA RASTA, ALI NI PADA CIJENA

Hrvoje Margan, predsjednik Ceha ugostitelja HOK-a, govoreći o cijenama ove turističke sezone, kazao je kako ne očekuje da će one u ugostiteljstvu rasti, ali kako neće niti padati, jer prostora za to trenutno nema.

- Ulazni su troškovi samo u pitanju novih davanja na plaće od ove godine porasli od 7 do 11 posto, s obzirom na to da se promijenila osnovica plaće. Tu je i ublažavanje mjera koje se tiču obuzdavanja rasta cijena energenata, a i trgovci cijene koje su pred sezonu podignuli, više nisu smanjivali, već su pred kraj godine neke namirnice opet poskupjele. Dobavljači kave sada su nam za 7,5 posto podignuli cijenu kave, čokolada za kuhanje također je poskupjela 10 -12 posto… S druge strane, naši zaposlenici kupuju u trgovinama u kojima su cijene kakve jesu, tako da njihove plaće ne mogu ostati na lanjskoj razini… To su sve faktori koji nam zapravo ne daju prostora za rezanje cijena - kazao je Margan.