Mijenja se gotovo sve - od načina kako se izdaju, šalju i zaprimaju računi do načina izvještavanja
Dva, u današnjem društvu uvriježena, pojma u ishodištu kojim otvaramo ovaj tekst, francuskog su podrijetla.
Prvi pojam je birokracija, bureaucratie, koja dolazi od bureau - ured. Drugi izraz, revolucija, istina, nema etimološko podrijetlo u francuskom jeziku, nego u latinskom - revolutio - preokret, ali se od vremena Francuske revolucije uvriježila kao nešto što označava korjenitu promjenu u političkim, društvenim i ekonomskim odnosima. U pravilu izvedenu nasilnim putem.
Zašto i što to povezuje ova dva pojma?
Zato što je u domaćoj birokraciji od prvog dana iduće godine na redu - revolucija. I to nenasilnim putem... bit će potrebno samo malo strpljenja, pažnje i djelovanja.
Evo i konačnog pojašnjenja - uvođenje Fiskalizacije 2.0 i obveznog eRačuna od 2026. godine donosi najveću digitalnu promjenu za hrvatsko gospodarstvo od svojevremenog uvođenja fiskalizacije računa u prometu gotovinom 2013. godine. No, dok je ta primarna fiskalizacija bila vezana uz promet gotovinom, novim zakonom obuhvaćeni su svi poduzetnici, od poreznih obveznika, do paušalnih obrtnika, a mijenja se gotovo sve od načina kako se izdaju, šalju i zaprimaju računi do načina izvještavanja prema državi. Dakle, govorimo o revolucionarnoj promjeni u birokraciji!
* Svijet bez registratora.
* Bez ispisivanja, bez arhiviranja, bez kuvertiranja.
* Svijet u kojem vam račun ne dolazi poštom, nego stiže tamo gdje ga trebate — odmah, digitalno, sigurno.
* Ured bez papira, bez kaosa, bez izgubljenih dokumenata.
* Poslovanje koje štedi vrijeme, prostor i živce.
U stvarnom vremenu
Cilj je ove (nenasilne) strateške promjene, koja nije ograničena samo za Hrvatsku nego se odvija i u drugim zemljama članicama Europske unije, osigurati veću transparentnost, smanjiti administrativne troškove i sivu ekonomiju te snažno poduprijeti zelenu tranziciju kroz bespapirno poslovanje.
Projekt Fiskalizacija 2.0, koji nosi Porezna uprava, uvodi obvezno izdavanje fiskaliziranih eRačuna, integriranu e-arhivu te napredno online knjigovodstvo unutar sustava PDV-a. Ovim koracima postiže se veća učinkovitost, brže poslovanje i smanjenje administrativnih troškova, a sve u svrhu modernizacije hrvatskog poslovnog okruženja. Ona znatno smanjuje administrativno opterećenje na poduzetnike, zahvaljujući informacijskim posrednicima - pristupnim točkama koji su neizostavan dionik Fiskalizacije 2.0, gotovo svi relevantni podaci prikupljaju se i dostavljaju Poreznoj upravi u stvarnom vremenu.
eRačun je elektronički račun – digitalna verzija klasičnog papirnatog računa. Sadrži sve potrebne elemente kao i papirnati račun (podatci o prodavatelju i kupcu, stavke, iznosi, PDV, rok plaćanja itd.) te se izdaje i prima u strukturiranom elektroničkom obliku koji omogućuje njegovu automatsku elektroničku obradu. U Hrvatskoj se šalje u formatu XML po shemi UBL 2.1. Kao dio Fiskalizacije 2.0, od 1. siječnja 2026. eRačuni postaju obvezni za sve porezne obveznike u sustavu PDV-a te za subjekte izvan PDV-a koji posluju s državnim i lokalnim tijelima. Zakonski je to propisan postupak kojim se svaki izdani račun automatski prijavljuje Poreznoj upravi u stvarnom vremenu u cilju osiguranja potpune transparentnosti poslovanja.
Ovime eRačuni postaju obvezni u trgovinskim transakcijama između dvaju poslovnih subjekata, poput prodaje roba ili usluga između tvrtki, distributera i proizvođača, bez uključivanja krajnjih potrošača. Također, svaki izdani račun, bez obzira na način plaćanja, morat će biti fiskaliziran te se automatski prijavljuje Poreznoj upravi.
Kao dio ove birokratske revolucije do kraja godine svi obveznici moraju odabrati svog informacijskog posrednika i prijaviti ga Poreznoj upravi kao posrednika kojeg su odabrali za suradnju.
Manja naknada
Odgovarajući na to, Hrvatska pošta predstavila je - “Sveračun”, servis za razmjenu elektroničkih dokumenata, odnosno računa i njihovo arhiviranje, namijenjen poduzetnicima koji će korištenjem te usluge moći izbjeći sve papirnate račune, uz manju naknadu.
Sveračun svojim korisnicima daje besplatno primanje eRačuna, fiskalizaciju, arhiviranje i izvještavanje i za sve koji se registriraju do kraja ove godine 100 besplatnih eRačuna koji se mogu slati tijekom godine dana od dana registracije.
“Sveračun je naš poziv na digitalnu revoluciju svakom poduzetniku, računovođi, svakom timu koji zna da se vrijeme više ne smije gubiti na nepotrebno. Sve što vam treba za upravljanje računima dostupno je na klik. Brže, jednostavnije, pametnije. Želite li plaćati svoje eRačune mjesečno, točno onoliko koliko ste ih poslali, primili i arhivirali, ugovorite suradnju. Sve što trebate, jest registrirati se na internetskoj stranici sveracun.hr i zatražiti da kontaktiramo s vama. I ne brinite se - ako zbog nekog razloga želite raskinutu suradnju, nema dugih otkaznih rokova i penala”, poručuju u Hrvatskoj pošti.
Sveračun je namijenjen svim kategorijama poduzetnika, od mikropoduzeća do najvećih korporacija, intuitivan je i jednostavan za korištenje, a razmjena podataka brža do pet puta.
* Omogućuje brzo i efikasno upravljanje elektroničkim dokumentima i pretraživanje podataka
* Automatizirani procesi omogućavaju direktan unos podataka iz postojećih baza u servis
* Nema troškova ispisa, kuvertiranja i slanja, kao ni mogućnosti ljudske pogreške
* Zajamčeno je slanje ispravnog računa zato što sustav upozorava na neispravne elemente
‑* Osigurana je obavijest o statusu računa i praktična digitalna arhiva
Sveračun nudi mogućnost odabira između nekoliko paketa, a usluga se obračunava po točno utrošenoj količini razmijenjenih eRačuna, bez obzira na odabrani paket.
Sve što trebate jest registrirati se, odabrati paket i platiti karticom.