Podvinje, 09. 09. 2025., Studenac, Studenac - Podvinje, Studenac, Studenac market, trgovinaSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
1.10.2025., 7:00
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja

Rast prihoda trgovaca na malo za 8,8 posto

Od 41 poduzetnika u uzorku, lani je njih 35 zabilježilo rast prihoda. Najveći bilježi Konzum plus, zatim slijedi Studenac

Istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom koje je provela Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) pokazalo je da su prihodi u trgovini na malo mješovitom robom svih trgovaca iz uzorka AZTN-a u 2024. godini iznosili 8,41 milijardu eura, što je nominalan rast za 8,8 posto. U istraživanju trgovine na malo mješovitom robom za 2024. godinu uzorak su činili poduzetnici, njih 41, koji prema ostvarenim prihodima predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na tržištu trgovine na malo mješovitom robom.

Iz AZTN-a navode kako su u 2024. bila tri trgovca manje u odnosu prema 2023. godini. To su La-Vor Trade i Decentia, koje je preuzeo Studenac, odnosno TP Varaždin, kojeg je preuzeo Narodni trgovački lanac (NTL). Međutim, napominju kako su sami kvalitativni i kvantitativni pokazatelji o prodajnim mjestima u kojima su ranije poslovali La-Vor Trade i Decentia obuhvaćeni kroz upitnike Studencu i NTL-u te postoji kontinuitet praćenja stanja na tržištu i u odnosu prema tim prodajnim mjestima. Ukupno je bilo 5266 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka AZTN-a, što je 126 prodajnih mjesta više u odnosu prema prethodnoj godini.

Top 10

Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2024. je Konzum plus. Njegov tržišni udio lani je iznosio 20-30 posto i bilježi promjenu trenda, odnosno blagi pad tržišnog udjela u odnosu prema 2023., uz jednoznamenkasti rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom. U 2024. godini je imao 636 prodajnih mjesta.

Bilježi se nastavak rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe. Lidl u promatranoj 2024. bilježi jednoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima, a tržišni udio mu je iznosio 10-20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi jednoznamenkasti rast prihoda i tržišni udio u iznosu 5-10 posto. Zbirno, bilježe tržišni udio 20-30 posto. Ujedno se bilježi trend blagog smanjenja tržišnog udjela Schwarz grupe u odnosu prema 2023. godinu.

Od 41 poduzetnika u uzorku lani je njih 35 zabilježilo rast prihoda. Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom zabilježio je Konzum plus, a slijedi Studenac, pri čemu oba bilježe rast prihoda u iznosu većem od 100 milijuna eura. Treći po rastu prihoda je Lidl, slijede ga Plodine, Spar i Kaufland, a sva četiri bilježe rast prihoda u iznosu od 50 do 100 milijuna eura. Nakon njih su NTL, Tommy, Eurospin i KTC, koji bilježe rast prihoda u iznosu od 20 do 50 milijuna eura.

Regionalni trgovci koji su ostvarili znatniji rast prihoda u nominalnom iznosu su Boso, između 10 i 20 milijuna eura, te Ribola, Djelo Vodice, Trgovina Krk, Bakmaz, NewMIP i Slavonija Bošković, koji su imali rast prihoda u iznosu od pet do 10 milijuna eura.

Studenac je u 2024. godini po broju prodajnih mjesta i dalje na prvom mjestu, s njih 1411, no ona su pretežno malog formata, tipa male prodavaonice i samoposluge, napominje se u istraživanju.

“Top 10" u 2024. predvodi Konzum plus, a slijede Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, NTL i Trgovina Krk. Ujedno se bilježi jedna promjena u poretku jer se NTL probio na devetu poziciju. Najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca u 2024. u odnosu prema 2023. zabilježili su Studenac i NTL, a slijede ih Plodine i KTC.

Supermarketi dominiraju

Rezultati istraživanja pokazali su da je u 2024. u supermarketima ostvaren najveći prihod u djelatnosti trgovine na malo mješovitom robom u RH, u iznosu od 4,4 milijarde eura. U usporedbi s 2023. bilježi se rast od otprilike 390 milijuna eura, odnosno 9,7 posto.

Slijede hipermarketi, u kojima je u 2024. ostvaren prihod od 1,66 milijardi eura, što je rast od 6,4 posto. U samoposlugama je ostvaren prihod od nešto manje od 1,62 milijardi eura, ili 7,1 posto viši, a u malim prodavaonicama od 731 milijun eura, što je rast od 12,6 posto.

Iz AZTN-a ističu da su supermarketi kao tip prodajnog mjesta i nadalje dominantni u strukturi prodaje prema kriteriju ostvarenog prihoda, kao i prema kriteriju neto prodajne površine. "U 2024. u trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominira kupovina u supermarketima i hipermarketima jer više od dvije trećine, preciznije 72 posto ukupnog prihoda, ostvareno je prodajom u supermarketima, 52,3 posto, i hipermarketima, 19,7 posto", navode.

U ukupnom broju prodajnih mjesta prema tipu, u 2024. godini najviše je, kao i prethodne 2023., bilo samoposluga - 41,3 posto, a zatim slijede male prodavaonice - 39,9 posto, supermarketi s udjelom od 15,9 posto te hipermarketi s udjelom od 2,9 posto.

Najveće marže u pekarama

Prosječne marže za prehrambene proizvode u prošloj godini bile su najviše u kategoriji pekarskih i konditorskih proizvoda, a zatim u kategoriji svježeg voća i povrća. Kada se uspoređuju prosječne brutomarže u 2024. u odnosu prema 2023. za osam promatranih kategorija roba, rezultati istraživanja pokazuju kako se u šest kategorija bilježi neznatno povećanje prosječne brutomarže (meso i mesne prerađevine, pekarski proizvodi, mlijeko i mliječni proizvodi, bezalkoholna pića i voda, konditorski proizvodi te osnovni prehrambeni proizvodi), a u preostalim se dvjema kategorijama bilježi neznatan pad prosječne brutomarže (meso peradi i jaja, svježe voće i povrće).