
Hotel Royal
Svaki milijun uložen u hotel ili kamp godišnje donosi pola milijuna eura
Udio hotela u smještajnim kapacitetima pao je ispod 10 posto, što je znatno manje nego kod konkurencije
Na svaki investirani milijun eura u smještajne kapacitete u hrvatskim hotelima i kampovima može se očekivati godišnje povećanje izravnog i neizravnog prihoda od turizma od 560.666 eura. Osim toga, takva investicija donosi 2,6 novih izravno zaposlenih i 2,1 neizravno zaposlenog godišnje, povećanje fiskalnih i parafiskalnih davanja u visini od 82.836 eura te jednokratna davanja državi od 94.880 eura.
Pokazuje to istraživanje koje je HD Consulting izradio za Hrvatsku udrugu turizma (HUT), napravljeno na uzorku od 20 investicija u hotele i kampove, ukupne vrijednosti 570 milijuna eura, realiziranih od 2016. do 2025. U obzir su uzimane investicije Valamara, Maistre, Plave lagune, Jadranke, Aminessa i Arena Hospitality Grupe.
Dodana vrijednost
Prema tom istraživanju investicije već za osam godina stvore novu dodanu vrijednost u visini investicije, a za 12 godina državi uplate kompletnu vrijednost investicije samo kroz fiskalna i parafiskalna davanja.
Konkretno, analizirane investicije obuhvaćene u istraživanju povećale su direktni i indirektni turistički prihod za 319,75 milijuna eura na godišnjoj razini, omogućile su 1483 novih direktno zaposlenih i dodatnih 1175 indirektno zaposlenih te su generirale godišnja fiskalna i parafiskalna davanja od oko 47 milijuna eura, uz jednokratna indirektna davanja državi na osnovi plaća i dohodaka izvođača radova te PDV-a na opremu i namještaj u visini od 54,14 milijuna eura. U najvećem resornom udruženju, međutim, navode da je udio hotelskih kapaciteta pao ispod 10 posto.
- Hotelski smještaj u Hrvatskoj čini samo 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima, što je znatno manje nego kod mediteranske konkurencije. Takva smještajna struktura najveći je krivac za prekomjerni turizam, koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj naših destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu prema mediteranskoj konkurenciji. Hoteli generiraju puno duži turistički promet i veću prosječnu turističku potrošnju, uz znatno manje opterećenje prirodnih resursa i infrastrukture - kazao je Veljko Ostojić, direktor HUT-a.
Dodaje kako se zemlje u regiji koje žele potaknuti svoj turistički potencijal koriste nizom instrumenata za poticanje investicija u hotelski smještaj, a kojih nema u Hrvatskoj. Naime, benchmark analiza investicijskih poticaja u turizmu u Austriji, Crnoj Gori, Malti, Italiji, Mađarskoj, Portugalu, Grčkoj, Srbiji i Albaniji koju je za HUT izradio Horwath HTL Zagreb pokazala je trend postupnog jačanja strateške uloge države u oblikovanju turističkih ulaganja. Analitičari Horwatha prikazali su kako moderne politike poticanja turističkih ulaganja prelaze okvire klasičnih subvencija i preuzimaju ulogu aktivnih razvojnih strategija. Tako poticaji nisu ograničeni samo na financijsku podršku, nego je praksa upravljanje smjerom, strukturom i učincima investicija. Uz kombinaciju subvencija, nepovratnih sredstava i olakšica, sve je, kažu, vidljiviji zaokret prema tematski usmjerenim poticajima, osobito u području energetske učinkovitosti, digitalne tranzicije i društvene odgovornosti.
To su kombinacije subvencioniranih kredita, nepovratnih sredstava i poreznih olakšica, posebno u objekte više kategorije, a u većini zemalja u regiji su prepoznati i pozitivno zakonski regulirani modeli mixed-use projekata.
Austrija i Italija
Tako, primjerice, turistički, slobodno se može reći, uzor Hrvatskoj – Austrija, malim i srednjim poduzećima u turizmu na kredite od 5000 do 70.000 eura nudi subvenciju kamate od 2 posto godišnje prvih deset godina, a za zelene projekte može se dobiti do milijun eura kredita, s time što se subvencionira 3 posto kamate godišnje u prvih deset godina, uz 7 posto jednokratne potpore.
Italija, pak, ima financijske poticaje za turističke firme, ali i Jamstveni fond za turizam te Rotacijski fond za turistička poduzeća. Jamstveni fond za turizam posebna je sekcija unutar nacionalnog Jamstvenog fonda za mala i srednja poduzeća koji osigurava jamstvo kredita za mikro, mala i srednja poduzeća u turizmu, uključujući novoosnovane tvrtke i mlade poduzetnike. Rotacijski fond talijanskim poduzetnicima nudi nepovratna sredstva za obnovu i modernizaciju uz fokus na zelenim tehnologijama. Fond je ukupno težak oko 780 milijuna eura. Grčka, uz ostalo, svojim poduzetnicima u turizmu za ulaganja veća od sedam milijuna eura nudi kredit s fiksnom kamatom od 0,35 do 1 posto, pri čemu investitor ulaže 20 posto svog kapitala, 50 posto je iznos subvencioniranog kredita, a 30 posto kredit po tržišnoj stopi.
- Hrvatska bi usvajanjem takvih praksi, standardnih u zemljama koje nam konkuriraju, privukla značajne investicije u kvalitetan hotelski smještaj, koji bi povećao turističku potrošnju, produžio sezonu te smanjio prekomjerni turizam u ljetnoj špici - zaključio je Ostojić.
Potaknuti investicije
U HUT-u su stoga, kako bi se izbjeglo daljnje smanjenje investicijske atraktivnosti i konkurentnosti ulaganja u hrvatski turizam, predložili niz instrumenata. Cilj je, ističu u resornom udruženju, potaknuti investicije u nove i postojeće hotele i kampove, ali i transformaciju postojećeg privatnog smještaja u hotelski smještaj više dodane vrijednosti. S time što je potencijal ulaganja procijenjen na pet milijardi eura, koje bi se u kraćem roku moglo uložiti u turističke kapacitete.
Predlažu tako nepovratna sredstva za gradnju i proširenje smještajnih kapaciteta na turistički nerazvijenim područjima s visokim intenzitetom potpore, odnosno do 40 posto prihvatljivih troškova, a usmjerena na hotele i kampove s četiri i pet zvjezdica, potom nepovratna sredstva za izgradnju i razvoj hotelskih kapaciteta na turistički razvijenim područjima uz niži intenzitet potpore isključivo za hotele, kao i za podizanje kategorije hotela na četiri i pet zvjezdica, uz srednji intenzitet potpore, odnosno do 30 posto prihvatljivih troškova. Predlažu i osiguravanje nepovratnih sredstava za razvoj difuznih i integralnih hotela, što bi pridonijelo transformaciji postojećeg privatnog smještaja u hotelske kapacitete. Tu su i nepovratna sredstva za održivost, energetsku učinkovitost, investicijski poticaji za razvoj hotelskih sadržaja poput wellnessa, kongresnih dvorana i slično.