
Hrvatska među rijetkim državama u Europi s padom broja turista
Čak 27 od 29 zemalja zabilježilo je povećanje u odnosu na lani u barem jednom elementu usporedbe
Unatoč rastućim gospodarskim i geopolitičkim izazovima, europski je turizam zadržao snažan zamah početkom 2025., pokazuje novo izvješće Europske putničke komisije (ETC), najvažnijeg i najstarijeg međunarodnog turističkog udruženja u Europi. Prema izvješću ETC-a za prvi kvartal ove godine, dolasci međunarodnih turista su u Europi porasli 4,9 posto na godišnjoj razini, a noćenja su porasla 2,2 posto, i to na krilima sve traženijih putovanja izvan špice sezone i činjenice da su zimi putovanja znatno jeftinija nego ljeti.
Zimske aviolinije
U izvještaju u kojem su analizirani podaci o putovanjima u europskim zemljama od siječnja do kraja ožujka ističe se da je potražnja za europskim putovanjima nastavila rasti te je 27 od 29 zemalja zabilježilo povećanje u odnosu na lani u barem jednom elementu usporedbe. Island i Hrvatska bili su jedine dvije iznimke te, kažu u ETC-u, obje očito bilježe smanjenu potražnju zbog viših troškova. Hrvatska je imala pad od 16 posto u noćenjima i dolascima, a s druge strane Grčka, primjerice, 15 posto dolazaka više u zimskim mjesecima.
Zanimljivo je i da je Hrvatska na petom mjestu europskih zemalja koje su imale najveći rast broja zimskih aviolinija u odnosu na prijepandemijsku 2019., i to iza Srbije, Cipra, Malte i Grčke. Broj zimskih letova povećan je i za, primjerice, Španjolsku, Portugal, Italiju i Tursku, što ukazuje na trend da se i u ove tipično ljetne destinacije polako sve više putuje i zimi. Potražnja za toplijim zimskim destinacijama s nekih sjevernih i zapadnoeuropskih tržišta poduprla je aktivnosti putovanja diljem Mediterana i južne Europe, a posebno za Španjolsku i Grčku.
Neke destinacije koje nisu toliko zanimljive za zimska putovanja, poput Cipra i Malte, izvijestile su o rekordnim turističkim aktivnostima početkom ove godine. Mogući razlozi za to uključuju više turista koji pokušavaju izbjeći pretrpane ljetne mjesece, ali treba reći i kako je opseg putovanja još uvijek relativno nizak u usporedbi s ljetnim mjesecima kada je potražnja na vrhuncu. ETC u izvještaju navodi i da su više cijene u nekim odredištima, poput Hrvatske, pridonijele smanjenoj turističkoj aktivnosti ili sporijem rastu u odnosu na 2024., s povećanim fokusom na vrijednost za novac. Malo su se i ogradili, navodeći kako je zima razdoblje s niskom aktivnošću pa vjerojatno neće biti reprezentativna za cijelu godinu.
Emitivna tržišta
Komisija je analizirala i putovanja gostiju s pojedinih emitivnih tržišta u zimskim mjesecima. Za Hrvatsku su posebno zanimljivi zaključci koji se odnose na Njemačku koja nam je najvažnije emitivno tržište i koje nosi oko trećine turističkog prometa.
Hrvatska je imala pad njemačkih dolazaka i noćenja od nekih 20 posto u prva tri mjeseca. U ETC-u navode kako bi veliki pad njemačkih posjeta Hrvatskoj mogao odražavati povećanu zabrinutost ovih gostiju zbog troškova. Kažu da cijene u Hrvatskoj rastu većom stopom nego u drugim usporedivim destinacijama u Europi, a to rezultira manjim brojem boravaka i smanjenom potrošnjom na ključnim emitivnim tržištima, uključujući Njemačku.
Iako, i Nijemcima susjedna Austrija ove je zime uspjela privući manje njemačkih turista nego godinu ranije. Dodajmo i kako podaci Hrvatske turističke zajednice (HTZ) pokazuju da je u prva tri mjeseca bilo četrdesetak posto manje njemačkih noćenja. Kasni Uskrs je, međutim, popravio minuse iz zimskih mjeseci te je u prva četiri mjeseca bilo nešto manje njemačkih dolazaka, ali i 10 posto njemačkih noćenja više nego lani.