
Lidl, trgovina, mlijeko, police
Obvezno je isticanje sidrene cijene, HOK traži izuzeće za male trgovine
Od četvrtka svi trgovci imaju obvezu isticanja tzv. sidrene cijene uz redovitu cijenu na određenim kategorijama proizvoda, odnosno onu koju su primjenjivali 2. svibnja, na temelju Vladine Odluke o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo, a obveza se odnosi i na kupnju preko interneta te na tržnicama, osim ako je riječ o OPG-ovima koji prodaju vlastite proizvode.
Sidrena cijena odnosi se na dodatnu maloprodajnu cijenu koju je trgovac primjenjivao na određeni proizvod iz kategorije proizvoda robe široke potrošnje 2. svibnja ove godine. Ta se cijena ne odnosi na proizvode u akciji, već na redovitu najnižu cijenu primijenjenu u prethodnih 30 dana, a riječ je o najnižoj redovitoj cijeni koja je bila primijenjena na proizvod u razdoblju od 30 dana prije tog datuma. Time se želi stvoriti transparentan uvid u moguće promjene cijena i zaštititi potrošače od nenadanih poskupljenja.
Vlada je, podsjetimo, 2. svibnja donijela odluku kojom trgovcima uvodi obvezu svakodnevne objave ažuriranih cjenika na internetskim stranicama, i to u datotekama pogodnim za automatsku obradu i usporedbu, kao i isticanja dodatne cijene artikala.
Hvatska obrtnička komora uputila je apel Ministarstvu gospodarstva sa zahtjevom za izuzeće malih trgovina i minimarketa u vlasništvu obrtnika od obveze isticanja dodatne cijene ili prilagodbu Odluke donošenjem posebnog pravilnika koji će uvažiti tehničke, financijske i kadrovske mogućnosti obrtnika. "Male trgovine potrebno je izuzeti iz ove obaveze. Naime, za velike trgovačke sustave ta je obveza izazov, ali rješiv, s obzirom na to da imaju vlastite IT odjele, marketinške timove, napredne POS sustave i digitalne platforme. S druge strane, mali obrtnici – vlasnici kvartovskih dućana, seoskih minimarketa ili specijaliziranih trgovina – rade sami, koriste opremu s ograničenim mogućnostima i alatima te ručno etiketiranje, a prostor im je često ograničen i teško je osigurati više oznaka cijena za svaki proizvod kako bi svaka cijena bila propisno vidljiva", pojasnio je predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil, dodajući da prijeti negativan efekt: zatvaranje malih trgovina, gubitak lokalne opskrbe i smanjenje konkurentnosti tržišta.