
ilustracija
Stradali na e-romobilima: U dva mjeseca čak 16 operiranih s teškim ozljedama na Dječjoj kirurgiji
Među prijedlozima su i veće kazne roditeljima, kao i regulacija snage e-romobila
Čini se da nema dana a da negdje u Hrvatskoj neko dijete ne nastrada vozeći električni romobil. U prometnoj nesreći koja se dogodila u ponedjeljak u osječkoj Retfali nesreću je izazvao upravo 14-godišnjak. Iz policije kažu da je, srećom, lakše ozlijeđen.
Čemu služe znakovi
Policija je utvrdila da se dječak kretao sporednom, Prenjskom ulicom od juga prema sjeveru te je, vozeći bez kacige, ušao električnim romobilom u raskrižje s Kozjačkom i Ulicom Ljudevita Posavskog, ne poštujući znak "Stop".
- Pritom je udario u automobil koji se kretao Kozjačkom ulicom, koja ima prednost prolaska, od zapada prema istoku. Električnim romobilom udario je u bočnu stranu automobila. Za izazivanje prometne nesreće predviđena je kazna u iznosu od 390 do 920 eura, za kretanje kolnikom iako ima nogostup s obje strane ceste kazna iznosi 130 eura, a za nenošenje kacige 30 eura. S obzirom na to da je riječ o maloljetniku, policija podnosi obavijest nadležnom općinskom sudu, ali i nadležnom zavodu za socijalni rad na postupanje iz njihove nadležnosti - doznajemo iz Policijske uprave osječko-baranjske.
Iako vozačica automobila nije bila ozlijeđena, nakon nesreće je satima sjedila u šoku na nogostupu, a djeca i mladi donosili su joj vode ne bi li malo došla k sebi.
Na mjestu nesreće okupio se veći broj ljudi, a među njima bilo ih je bar desetak s električnim romobilima. Međutim, od njih deset samo dva dječaka - tinejdžera - imala su kacige. Postoje i prometni znakovi u Prenjskoj ulici, i to prvo znak upozorenja na nailazak na cestu s prednošću prolaska i ispod njega "25 metara", a neposredno ispred križanja s Kozjačkom i Ulicom Ljudevita Posavskog postavljen je znak "Stop". Također je postavljeno i ogledalo upravo da bi se dodatno pridonijelo sigurnosti na tom križanju. No nijedan znak nije dovoljno važan ni upozoravajući ako netko uopće nikada nije učio o tome što znakovi kazuju i na što upozoravaju. Djeca i maloljetnici nisu se susreli s prometnim pravilima i nemaju pojma što ona zapravo znače. Čak i ako ih roditelji upozore na to da znak "Stop" znači da obvezno moraju stati, to nema gotovo nikakvog utjecaja na djecu i mladež jer njihova pozornost uopće nije usmjerena na ono što se nalazi oko njih, a kamoli na znakove. Njima je nerijetko jedino važno da ih vide vršnjaci i zamijete kako i oni imaju "ludi" električni romobil.
Doc. dr. sc. Dalibor Divković, dr. med., v. d. pročelnika Objedinjenog hitnog bolničkog prijema Kliničkog bolničkog centra Osijek, pojasnio nam je s kakvim se sve ozljedama vozača električnih romobila liječnici susreću sve više.
- U prometnim nesrećama kod vozača električnih romobila najčešće nastaju teške ozljede, i to nerijetko s mogućim doživotnim invaliditetom i komplikacijama. Imamo ih dosta u posljednje vrijeme, ali ima i onih koje smo hospitalizirali na jedan dan. U samo dva mjeseca, tijekom svibnja i lipnja, imali smo 16 operiranih s teškim ozljedama na Dječjoj kirurgiji upravo zbog stradanja na e-romobilima. Uglavnom zadobiju ozljede glave, prsišta, gornjih i donjih ekstremiteta i trbuha. Mahom su to tinejdžeri, ali ima i dosta djece u dobi ispod 14 godina, koja ne bi nikako smjela voziti te romobile. Nekada su djeca vozila bicikl i slomila bi šaku, ali ovo nisu takve ozljede. Sada ima i djece s prijelomima rebara i nagnječenjem pluća - kaže dr. Divković i ističe kako nisu problem samo djeca nego i odrasli koji ne nose kacigu i nerijetko udare pješake, ozlijede ih i pobjegnu.
Ista stvar zabrinjava sve hrvatske liječnike, a na konferenciji Klinike za dječje bolesti Zagreb, održanoj prošlog tjedna uz podršku Ministarstva zdravstva, Ministarstva unutarnjih poslova te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, izneseni su zabrinjavajući podaci o drastičnom porastu broja djece teško ozlijeđene u prometu pri vožnji električnim romobilima.
Teške ozljede mozga
Navedena klinika zabilježila je porast broja hospitalizacija za čak 285 posto, a ukupno trajanje hospitalizacija poraslo je za 143 posto u prvoj polovini 2025. godine u odnosu prema istom razdoblju prošle godine. Porast trajanja hospitalizacija upućuje na sve teže ozljede, što dokazuje i statistika - u praćenom razdoblju broj teških ozljeda mozga porastao je s 0 na 5.
Doc. dr. sc. Miroslav Gjurašin, dr. med. spec. neurokirurgije te voditelj Referentnog centra za traumatizam dječje dobi, govorio je o specifičnim slučajevima koje je liječio od ozljeda prouzročenih padom s električnog romobila. Česta je ozljeda epiduralni hematom koji pritišće mozak i izaziva neurološke deficite. Takve ozljede mogu dovesti do zaustavljanja disanja te kobnih ishoda. "Srećom, smrtnih slučajeva zbog pada s električnih romobila još nismo imali, ali se toga bojimo ako se nešto ne promijeni. Najteži su razgovori oni kada roditeljima morate reći da im je dijete preminulo, kao što je slučaj kod djece pješaka pri naletu automobila", rekao je liječnik.
“Posebno zabrinjava podatak da je 40 posto hospitalizirane djece bilo mlađe od 14 godina, što je ujedno i dobna granica ispod koje nije dopušteno upravljanje električnim romobilima prema zakonima Republike Hrvatske", istaknuo je dr. sc. Rok Kralj, dr. med. spec. dječje kirurgije i pročelnik Zavoda za traumatizam dječje dobi te dodao da "roditelji trebaju biti svjesni opasnosti koje za djecu nosi električni romobil. Trebala bi se usvojiti kultura nošenja kaciga te regulirati snaga električnih romobila koji se prodaju maloljetnicima".
Vozači električnih romobila, mahom djeca i maloljetnici, divljaju do neslućenih razmjera. Izlijeću na cestu, voze se po dvoje, voze cestama u suprotnom smjeru, a kada voze u pješačkim zonama, viču pješacima da im se maknu s puta. Nije rijetkost vidjeti ih na e-romobilu i po troje.
Uz građane Osijeka su i Grad Osijek i policija, a da se mnogo radi na preventivi vidi se i po tome što se na društvenim mrežama gotovo svakodnevno objavljuju policajci koji zaustavljaju vozače e-romobila.
Nedavno su nam se obratili zabrinuti roditelji djece koja su se igrala na osječkom Trgu slobode, strahujući za život svoje djece, ali i starijih sugrađana, kojima prijete vozači električnih romobila. Sredinom lipnja ponovno je na navedenoj lokaciji otvoreno obnovljeno dječje igralište, a sada roditelji doslovno trče za djecom koja samo krenu prema rubu igrališta ne bi li ih spasili od eventualnog stradavanja pred naletom vozača električnih romobila. Osječani su suglasni da policija mnogo čini, ali napominju kako to nije dovoljno i da se treba učiniti još nešto. Svoje zadovoljstvo građani su nedavno iskazali i tako što su pljeskali policajcima koji su samo radili svoj posao kontrolirajući vozače električnih romobila.