Fluentes spot Red
Goran Bošković: Ako vjerujemo u ono što radimo, publika će to osjetiti
Ne možemo biti samo promatrači sa strane i očekivati da će netko drugi nešto promijeniti
Na svim streaming platformama danas (20. studenoga) izišao je EP obožavanog pop-rock sastava Fluentes. "Treći korak" sadrži pet pjesama, a dio je albuma koji će izići u studenom iduće godine. Riječ je o takozvanom novom ruhu koji kombinira klasične, prepoznatljive note benda s neočekivanim suradnjama, aranžmanima i mladenačkom krvi. Bend tako seže u potpuno novu eru, onu koja im je ponajprije i trebala, kažu. Što sve donosi ovaj uzbudljivi zaokret u karijeri, u kojim je uvjetima EP nastao te kako zadovoljiti potrebe publike i težnju autentičnosti, ekskluzivno za Glas Slavonije govori pjevač Goran Bošković.
Od albuma "Putnici" i novog EP-ja prošlo je dvije godine. Što je bio uzrok pauze?
- Pjesme za novi album napravili smo u jesen 2024. godine. Želja nam je bila da taj album snimimo do kraja 2025., međutim to se nije dogodilo. Isto mi se dogodilo i prijašnjih godina s albumom "Putnici", koji sam najavljivao pet godina i jednostavno više nisam htio lagati ni publiku, ni sebe, ni radijske urednike. Odlučili smo zato izdati pola albuma sada, a pola iduće godine. To nam je i realno i izvedivo. EP sadrži tri ranije objavljene pjesme; "Vrijeme da krenemo", "Red" i "Horizonti", a uz njih i "Ako jedno drugom ne oprostimo sve" te "Čuvar". Strašno nam je bilo važno da novi EP izađe ove godine jer smo predugo bili izvan scene. Od 2020. zapravo nismo funkcionirali onako kako bismo trebali funkcionirati kao bend. Godina 2019. bila je jako dobra godina, imali smo puno svirki, a pripremili smo i drugi album "Putnici" za 2020. godinu. Međutim, kako se dogodila korona, situacija se potpuno okrenula. Pjesma "Putnici" izišla je i jako dobro je odjeknula kod publike i na svirkama. To je trebala biti naša glavna pjesma, himna Fluentesa, a onda je s dolaskom pandemije jednostavno nestala iz etera. Odjednom umjetnost, glazba i umjetnici više nisu bili bitni. Počele su se izvlačiti neke stare pjesme, vrtjela se "sigurna" glazba samo da ljudi zaborave na probleme. Mi smo se tada još borili i svirali online, ali taj pristup nam je bio sulud i tako smo se ugasili, pa je album "Putnici" izišao tek 2023. godine.
Kako prve tri pjesme na novom EP-ju reflektiraju vaš povratak na glazbenu scenu?
- Cijeli EP je zapravo priča o tome kako su nastale pjesme. Kad je korona završila, okupio sam dečke u jesen 2024. godine, zatvorili smo se u naš prostor za probe i počeli raditi na pjesmama. Prva pjesma koja je izašla, "Vrijeme da krenemo", jedina je koja nije nastala na tim probama. To je pjesma stara nekih 25 godina. Naša je ideja bila da nam prvi singl bude neki stari Fluentes. Dogodilo se nešto prelijepo jer se moj sin Jakov počeo baviti produkcijom, uzeo je tu pjesmu i "nalijepio" svoj aranžman. Svima nama je to bilo fantastično i tada smo odlučili krenuti ispočetka, ostaviti sve staro iza sebe i pokušati s nečim potpuno novim i drukčijim. Ta pjesma postala je neka vrsta prekretnice, pjesma kojom smo se oprostili od starih Fluentesa, a prigrlili novi. U tom razdoblju dogodila nam se i suradnja s Nerom Mamić i Dorom Vestić, koje su gostovale na jednom koncertu u Đakovu. Nera Mamić je zatim maestralno složila back vokale za "Vrijeme da krenemo", a Dora Vestić je uljepšala "Horizonte", što nam je bilo nešto posebno i novo. Iduća pjesma "Red" izišla je u travnju ove godine. Ona govori o tome da ne možemo biti samo promatrači sa strane i očekivati da će netko drugi nešto promijeniti. Treba skupiti hrabrosti, stati u red i promijeniti stvari. Taj tekst nastao je kao refleksija na grozan period koji je ostao iza nas, a ideja je da čovjek mora prestati biti sporedni glumac u vlastitom životu. Nakon toga izašla je pjesma "Horizonti", koja nam je posebno draga jer je plesna, ritmična, ali opet i emotivna. Ona govori o tome kako smo uspjeli preživjeti te grozne godine. Zatvoreni u svojim kućama, mnogi ljudi nisu znali što bi drugo radili, pa je pjesma, realno, o seksu. To je bilo ono što te držalo da ostaneš normalan. Zapravo, svaka pjesma na EP-ju govori o nečemu što nas je ili obogatilo ili osiromašilo u vremenu korone.
Preostale dvije pjesme na EP-ju "Ako jedno drugom ne oprostimo sve" i "Čuvar" bilo je emotivno i tehnički najteže složiti. Zašto?
- Za "Ako jedno drugom ne oprostimo sve" glazbu je napravio kompletan bend zajedno, što je rijetkost jer obično krenemo od neke osnovne ideje. Tekstualno, pjesma govori o razvodu braka, rastanku, propasti ljubavi. Mislim da se jako puno ljudi upravo s tim suočilo kroz to vrijeme korone. Bilo je ekstremno teško ostati normalan, biti priseban i biti jedno drugome najbolja verzija sebe. Na kraju, ne želim zvučati kao neki blesavi svećenik, ali mislim da ako stvarno ne oprostimo najbližim ljudima, jako teško možemo nastaviti dalje. To što ćemo oprostiti ne znači da ćemo zaboraviti sve loše što nam je učinjeno, već da ne želimo to crnilo držati u sebi. Ta pjesma je meni osobno neopisivo bitna. Glazba je pod utjecajem heavy metala, a tekst je vrlo intiman i jedva čekam da je ljudi čuju. S druge strane, pjesma "Čuvar" je posvećena mojoj kćeri Mariji. Pjesmu sam napisao iz perspektive: "Ako se ne uhvatiš ukoštac sa svojim vlastitim životom i ako ćemo kao roditelji biti 'čuvari', bit će ti jako teško u životu." Mora se naučiti izgraditi sebe, da bude što čvršća i snažnija, ovaj svijet je teško mjesto. Važno je da samoj sebi bude "čuvar" jer u ovom površnom društvu, djeca trebaju dobre vrijednosti. Znam da glazba neće promijeniti svijet onako kako bih želio, ali vjerujem da možemo dati neki mali doprinos i ponuditi svoj glas kroz tekstove.
Kako balansirate između očekivanja publike, onog "tradicionalnog" Fluentesa i vaše potrebe da eksperimentirate?
- Neki su rekli za "Red" da je previše drukčiji, ali to smo i htjeli. Imali smo veliku pauzu i ljudi su nas realno zaboravili. Kada nam se dogodio uspjeh s prvim albumom, u glavi smo imali ideju da moramo raditi ono što ljudi očekuju od nas, a čim kreneš u tom smjeru — već si pogriješio. U konačnici, zašto bismo radili glazbu s kojom ne suosjećamo. S ovim novim albumom ne radimo ništa da bismo opravdali očekivanja niti da bismo se nekome približili. Radimo glazbu u koju istinski vjerujemo. Pišem tekstove koji su meni relevantni, svaki stih je dobro promišljen. Već sada, s tri pjesme koje su izašle, osjećamo strašno velik zaokret. I u pitanju publike i u pitanju radijskih postaja. Odjednom su reakcije: "Čekaj, ovo je nešto drugačije", a primijetio sam to i kod "Reda". Imao sam puno suhoparnih intervjua, ali svaki put kada bih pričao o "Redu", sugovornik bi se odjednom zainteresirao. Ta tema je ljudima jako važna, do te mjere da mi je jedna urednica nakon intervjua rekla da sam joj drastično promijenio život. Ja joj na prvu nisam vjerovao, ali onda sam čuo da je dala otkaz. Nije mogla više trpjeti i naš razgovor joj je bio okidač. Sad se baš naježim kada se sjetim jer glazba očito može napraviti pomak. Zaključno, jedina osoba kojoj glazba i sve ono što želiš reći treba biti bitno je meni i dečkima iz benda. Ako vjerujemo u ono što radimo, publika će to i osjetiti.
Postoje li i stilske posebnosti novog EP-a? Kako ste pristupili umjetničkom stvaranju?
- Što se tiče utjecaja ili inspiracije od drugih izvođača, u pjesmi "Horizonti" ideja nam je bila stvoriti zvuk diska 70-ih godina, ali kroz naš, fluenteovski pristup. Pjesma "Ako jedno drugom ne oprostimo sve" je "bijesna", govori o ljutnji, ali i o neopisivoj potrebi da tu ljutnju svedeš na oprost. Zvukovno nam je bilo izuzetno bitno da se ta dvojnost jasno čuje, u dijelu koji progovara o bijesu i koji govori o oprostu. Ne možeš oprostiti dok si bijesan, prvo se moraš sabrati i doći k sebi, i to smo pokušali prenijeti zvukom. Velik utjecaj tu je imao moj bubnjar Tomislav Hajduković, koji je unio heavy metal elemente koje voli i upravo je to oblikovalo pjesmu. "Red", pak, ima drukčiji karakter. Stalno ponavljanje melodije stvara dojam ravne linije u kojoj je tekst glavni nositelj. Pjesma je više pripovjedačka nego instrumentalna, a melodija služi da se priča i osjet pjesme istaknu. Pjesma "Čuvar" harmonijski je vrlo klasično postavljena, s jasnom strofom i refrenom, ali s namjerom da njezina poruka i osjećaj budu snažni. Međutim, tijekom snimanja gitare koje smo odsvirali, prvi planirani aranžman djelovao je previše repetitivno. Tada smo počeli istraživati s električnim gitarama, eksperimentirati sa zvukovima; upravo su ti eksperimenti stvorili zvuk koji nas je podsjetio na "Put ka sreći" od Bareta i Majki. To se dogodilo potpuno nesvjesno, ali zaključili smo da je logično kroz refrene provući Hammond orgulje koje dodatno podsjećaju na taj zvuk. "Vrijeme da krenemo" posebno je zanimljivo jer je sin Jakov složio sve sintesajzere i beatove. Baš je osvježavajuće i pitko, ta prekretnica u poluelektronskom pristupu pjesmi izuzetno je važna za cijelu priču.
Kakvi su planovi za budućnost Fluentesa?
- Imamo tri koncerta koja ćemo održati u Vukovaru, Belom Manastiru i Osijeku tijekom adventske sezone. Želja nam je istupiti iz zone komfora i početi svirati izvan granica Slavonije. Mi smo bend kojem je bilo teško uskladiti se zbog stvarnih poslova i obitelji, ali sada kada su oni samostalniji, možemo pokušati. Radijske stanice na moru nas puno puštaju i zapravo i ne znamo kolika je našla publika i koliko bi ljudi došlo na koncert. U 2026. godini želimo svirati svagdje, dovršiti album i snimiti spot za jednu od pjesama s EP-ja. Prijavit ćemo se sigurno na neke festivale, snimiti ostale pjesme i objaviti cjeloviti album u studenom iduće godine. Nadamo se da će se sve ostvariti, ali i ako ne bude - znamo da idemo dobrim putem. n