
Kako je Tom Cruise spasio brend Ray-Ban
Pri pomisli na Toma Cruisea mnogi će slavnog glumca zamisliti s kultnim Ray-Ban pilotskim naočalama iz Top Guna, a mnogi ne znaju da je upravo on bio zaslužan za spašavanje brenda koji je 1980-ih bio pred gašenjem. Priča o Ray-Banu započela je 1937. kad je Bausch & Lomb razvio pilotske sunčane naočale za pilote američkog vojnog zrakoplovstva. Model Wayfarer uslijedio je 1952., postavši simbol pobune kroz holivudske ikone. Međutim, do kraja 1970-ih oba su stila gubila tlo pod nogama u korist novijih, blještavijih modela.
Godine 1981. Ray-Ban je prodao samo 18.000 pari Wayfarer sunčanih naočala tokom godine i razmatrao je potpuno ukidanje linije. Brend koji je nekada definirao stil i koji su nosili James Dean i Audrey Hepburn 1950-ih ostao je nebitan kako su se modni trendovi udaljavali od njihovih klasičnih dizajna. Suočen s gašenjem, Ray-Ban je 1982. potpisao ugovor o plasiranju proizvoda vrijedan 50.000 dolara godišnje. Strategija je bila sistematična: preplaviti Hollywood Ray-Ban sunčanim naočalama. Između 1982. i 1987. brend se pojavljivao u više od 60 filmova i TV emisija godišnje. Članak u časopisu GQ iz 1982. pomogao je da se prodaja Wayfarera poveća sa 18.000 na 200.000 pari - velik napredak, ali i dalje nedovoljan. Pravi se proboj dogodio 1983. s Tomom Cruiseom u filmu “Risky Business”. Kad se “Risky Business” pojavio u kinima, Ray-Ban je 1983. prodao 360.000 pari Wayfarera, što je povećanje od 2000 posto.
Tri godine poslije “Top Gun” je učinio Ray-Ban vječnim. Cruiseov lik Maverick nosio je klasične Aviator sunčane naočale, utjelovljujući američki herojizam i ležernu muževnost. Prodaja modela Aviator skočila je za 40 posto u sedam mjeseci nakon izlaska filma.
Efekt se proširio popularnom kulturom. Do 1986. Ray-Ban naočale pojavljivale su se svuda: “Miami Vice”, “The Breakfast Club” i “Moonlighting”. Glazbenici poput Michaela Jacksona, Madonne i Georgea Michaela učinili su ih svojim prepoznatljivim modnim dodacima. Do 1988. Bausch & Lomb prodavao je 3-4 milijuna Wayfarer modela godišnje. Ray-Ban se od kompanije naočala koja je imala problema s poslovanjem transformirao u kulturnu instituciju. Godišnja investicija od 50.000 dolara uz malo Cruiseove reklame transformirala je brend na izdisaju u ikonu vrijednu više milijardi dolara.