
Prije 200 godina rođen je pravi “kralj valcera”
Straussov valcer “Na lijepom plavom Dunavu” neslužbena je
austrijska himna, a on potpisuje još 500-tinjak plesnih djela
Čak i 200 godina nakon rođenja austrijskog "kralja valcera", Johanna Straussa mlađeg, koji je za života bio popularan poput modernih pop-zvijezda, njegova glazba nije izgubila ni mrvicu svoje čarolije. Iako je najpoznatiji po svom valceru "Na lijepom plavom Dunavu", koji je postao neslužbena austrijska himna, to je samo jedno od njegovih 500 (!?) plesnih djela, koja i dalje žive u sezoni balova u Beču.
Razlog je Straussove postojane popularnosti u zaraznosti pjesama koje je skladao kako bi razveselio ljude, rekao je njegov prapranećak Eduard Strauss AFP-u. "Jednostavno, stvorio je glazbu koja dira svakoga", rekao je. Baš kao danas, prodaja glazbe i onda se oslanjala na marketing i razvoj brenda. "Moglo bi se reći da je zapravo bio prva pop-zvijezda u modernom smislu", rekla je vodičica Straussova muzeja Clara Kaufmann. Strauss "simbolizira glazbu za sve", rekla je britanska stomatologinja Helen Foster, koja je posjetila jedan od bečkih Straussovih muzeja. Dodala je da su njegove privlačne melodije valcera "popularne među svima kroz vjekove".
Strauss je rođen 1825. u predgrađu Beča, u obitelji poznatih glazbenika, ali unatoč tome što mu je otac bio poznat, mlađi Strauss do uspjeha nije došao lako. Prkoseći očevoj izričitoj želji da ne ide njegovim stopama, potajno je išao na satove violine, uz majčinu podršku. Nakon što je otac napustio obitelj zbog druge žene, Straussova majka Anna postala je pokretačka sila karijere svog najstarijeg sina, koji je "štancao" glazbu kako bi zaradio za život.
Johann je debitirao s 18 godina, postavši očev izravni suparnik tržištu. Usavršavajući očeve jednostavnije valcere, uzdigao ih je u profinjena koncertna djela s laganom i energičnom plesnom glazbom koja je mnogima pomogla da zaborave na nedaće s kojima su se suočavali u carskom Beču 19. stoljeća.
Cijenjen je bio i zbog svog besprijekornog izgleda, njegova kosa "glačala se prije svakog nastupa kako bi stajala na mjestu", rekla je Kaufmann. Kako je stario, bojio je kosu i bradu da bi zadržao mladenački izgled. Bio je radoholičar, ženskaroš, ali i potpuno drukčija osoba izvan pozornice, nesiguran i sumnjičav prema sebi, rekao je njegov prapranećak.
Unatoč živčanom slomu zbog iscrpljenosti, Strauss je nastavio nastupati i skladati impresivnom brzinom. Umro je 1899.