
Faust je prvo hrvatsko posve autonomno plovilo
Opremljeno je različitim kamerama koje mogu detektirati nautičke prekršaje, može snimati plovila, njihove tablice
Faust je prvo hrvatsko autonomno plovilo koje samostalno može obavljati poslove na moru. Ime je dobilo po našem velikom izumitelju Faustu Vrančiću, a osmislila ga je ekipa s Pomorskog i Tehničkog fakulteta u Rijeci.
Dva inženjera, uz pomoć studenata Pomorskog i Tehničkog fakulteta, u radionici Torpedo izgradila su Fausta - autonomno plovilo od karbona, s kokpitom od stakloplastike dužine 210 i širine 135 centimetara. Pogone ga dva elektromotora, radne brzine pet čvorova, iako može potegnuti i do deset.
- Ono što je bitno je da komunicira preko 4 G mreže, ima osam sati autonomije, upravlja se ili preko joysticka ili zadane lokacije gdje on prati ako se izgubi signal, potroši baterija, i za taj dio smo se pobrinuli preko našeg web- sučelja, gdje možemo vidjeti upravljanje plovila - rekao je Karlo Džafić, razvojni inženjer.
Plovilo je opremljeno sonarima koji mogu mapirati podmorje i detektirati moguća onečišćenja, pa bi ga s ciljem zaštite Jadrana mogli koristiti znanstvenici. Kao ispomoć, za nadzor nautičkih luka može poslužiti i lučkim upravama, kapetanijama te pomorskoj policiji.
- Opremljeno je različitim kamerama koje mogu detektirati određene nautičke prekršaje, prekoračenja brzine u plivačkim zonama, može snimati plovila, njihove tablice, registracijske oznake u slučaju da su napravljeni prekršaji. Testiramo ga i pokušavamo riješiti administrativne i birokracijske probleme da takva plovila mogu ploviti Jadranom - kaže Ljubomir Pozder, inženjer brodogradnje.
Ovakva plovila u svijetu nisu novost, a u nekim se zemljama koriste i u vojne svrhe. No posebnost ovog riječkog proizvoda su tehnologije koje su u Hrvatskoj prvi put upotrijebljene.
- Ono što je nadogradnja na ovom plovilu su moderne tehnologije prepoznavanja stanja mora, računalnog vida, obrade podataka, ono što možemo svesti pod nazivnik umjetne inteligencije - naglašava Goran Vukelić, Pomorski fakultet u Rijeci.
- Ima jako puno stvari koje ni sami ne znamo, ali to je prilika da razvijamo nove vještine, od programiranja do elektrotehnike, još veća čar je da doma radimo na tome - dodaje Džafić.
Prvo domaće autonomno plovilo nastalo je u sklopu projekta InnovaMare Hrvatske gospodarske komore, uz podršku Sveučilišta u Rijeci i u njegovu gradnju uloženo je gotovo 200.000 eura. Riječki inženjeri nadaju se proizvodnji i izlasku na tržište.
- Mi se trudimo već dugi niz godina. Imamo i udrugu koja radi promociju brodograđevnih projekata. Trudimo se biti ukorak s novim tehnologijama. Ovo je samo jedan primjer da se može s malo hrabrosti i novca izići na tržište - zaključuje Pozder.
Već sljedeće godine Faust bi trebao dobiti još bolju, napredniju verziju. Čini se tako da ovi mladi ljudi stvaraju novi smjer brodogradnje u Rijeci kojim se potiču inovacije, održivost i zaštita okoliša.