
Ustrajani smo u traganju za harmonijom koja će nadglasati buku svijeta
Zborsko pjevanje, poput maratona, zahtijeva izdržljivost, marljivost, predanost, ustrajnost i dugotrajne pripreme
Kada bismo posegnuli za sportskim metaforama, za prof. dr. art. dr. sc. Antoanetu Radočaj-Jerković rekli bismo da je ultramaratonka, ili, još bolje, Iron Woman, s obzirom na to u koliko je "disciplina" uspješna: kao sveučilišna profesorica, dirigentica, znanstvenica, pjevačica, glazbena pedagoginja... Sada tom popisu možemo dodati organizaciju prvoga Osječkog zborskog maratona, 31. svibnja i 1. lipnja u Koncertnoj dvorani "Franjo Krežma", koji je i povod ovog razgovora.
I jednostavnost i kompleksnost
Pod vašim će se umjetničkim vodstvom nadolazećeg vikenda održati premijerni dvodnevni Osječki zborski maraton. Osobno već godinama imate "olimpijsku normu", pa ne iznenađuje to što ste se prihvatili i tog posla. Otkud ideja za organizaciju ovog formata zborskog susreta u Osijeku?
- Iako se kao dirigentica svakodnevno izražavam tijelom, zapravo uopće nisam sportski tip. No za zborsku umjetnost - trčala bih i maraton. Upravo se u razgovoru s kolegama iz Kulturnog centra Osijek – ravnateljem Ivanom Kristijanom Majićem i stručnom suradnicom Anom Marić Laušin – pokazalo kako pojam maratona u sebi nosi vrijednosti koje želimo prenijeti na novu manifestaciju koju pokrećemo. To su izdržljivost, marljivost, predanost, ustrajnost, dugotrajne pripreme, ali i postignuća – simbolične i stvarne medalje i pobjede, koje nisu nužno usmjerene protiv drugih, nego su često osobne i nutarnje. Tako je nastao Osječki zborski maraton – novi festival koji objedinjuje natjecateljski, revijalni, edukativni i festivalski program, a sve s ciljem promicanja zborske umjetnosti kao jednog od najkvalitetnijih, najpristupačnijih i najzastupljenijih oblika skupnog muziciranja. Zborsko pjevanje i danas, u vremenu u kojem prevladava individualizam, u kojem digitalnu povezanost često poistovjećujemo sa stvarnom i u kojem umjesto dugoročnih procesa težimo instantnim rezultatima, i dalje pronalazi svoje mjesto – i to podjednako na profesionalnoj i amaterskoj sceni, među mladima i onima nešto starijima. Naš će festival, nadam se, upravo to i potvrditi: uključivost, svestranost, prilagodljivost i dinamičnost umjetnosti koja od antike do danas intrigira svojom istodobnom jednostavnošću i kompleksnošću.
Ideja o osnivanju festivala zborske glazbe u Osijeku u meni tinja već godinama. Svaki je odlazak na neki inozemni zborski događaj dodatno jačao tu potrebu i potvrđivao njezinu opravdanost. Sudjelovanjem na brojnim međunarodnim festivalima i natjecanjima stekla sam neprocjenjivo iskustvo i duboki uvid u organizaciju takvih manifestacija, što me dodatno učvrstilo u uvjerenju da Osijek ne samo što treba nego i zaslužuje vlastiti zborski festival. Tim Kulturnog centra prepoznao je tu ideju i iskreno ju podržao, na čemu mu odsrca zahvaljujem. Imala sam privilegij sudjelovati na nekima od najvažnijih međunarodnih i domaćih zborskih festivala i natjecanja, i to s obje strane pozornice – i kao dirigentica i kao članica žirija. Zahvaljujući tome, vjerujem da dobro poznajem očekivanja, izazove i potrebe svih sudionika. Iskreno se nadam da će Osječki zborski maraton postati mjesto na koje će zborovi rado dolaziti – i kojem će se, s jednakim zadovoljstvom, iz godine u godinu vraćati.
Iz kojih sve gradova i zemalja dolaze zborovi? Neki će nastupiti u natjecateljskom dijelu, neki kao gosti. Predstavite ih, molim vas.
- Ove godine započinjemo s natjecateljskim dijelom festivala, u kojem će sudjelovati četiri zbora. Uz natjecateljski segment, festivalski program donosi i nastupe četiriju renomiranih zborova, koja će se osječkoj publici predstaviti cjelovečernjim koncertima. Publika će imati priliku čuti Pjevački zbor Umjetničke akademije u Splitu pod ravnanjem dirigentice Sare Dodig Baučić, kao i jedan od najcjenjenijih svjetskih komornih ansambala – Ars Nova iz mađarskog Kecskeméta, koji već više od 35 godina uspješno vodi dirigentica Katalin Kiss. Posebnu će pažnju zasigurno privući i Dječji zbor Hrvatske radiotelevizije, nedavno ponovno aktiviran, koji će nastupiti pod vodstvom dirigenata Vinka Karmelića i Nine Cossetto. Program dodatno obogaćuje ženski zbor Collegium Musicum iz Beograda, koji je godinama vodila jedna od najznačajnijih dirigentica u regiji, pokojna Darinka Matić Marović, a danas ga s uspjehom vodi dirigentica Dragana Jovanović. Uz gostujuće ansamble, festivalskom će se programu kao domaćini pridružiti i Teen zbor Instituta za vokalnu glazbu Polifonija pod vodstvom dirigentice Anje Papa Peranović te moj Vokalni ansambl Brevis.
Kakav repertoar očekuje publiku i gdje će zborovi nastupiti? Valja istaknuti da je za publiku ulaz besplatan.
- Svi se koncerti održavaju u subotu, 31. svibnja, i nedjelju, 1. lipnja, u Koncertnoj dvorani "Franjo Krežma", a ulaz je na sve programske sadržaje slobodan. Program je osmišljen kao svojevrsni zborski kontinuum – niz koncertnih nastupa bez većih stanki, pri čemu se izvedbe nadovezuju jedna na drugu stvarajući dojam neprekinutog glazbenog doživljaja. Iako su u najavi istaknuti pojedinačni početci programa, publika može očekivati uzbudljivo "natpjevavanje" i fluidno pretapanje koncertnih točaka. Zborovi koji sudjeluju u natjecateljskom dijelu festivala prijavili su programe u skladu s propozicijama, koje zahtijevaju stilski i interpretacijski raznolik repertoar. Kako u ovom segmentu nastupaju četiri iznimno različita ansambla – peteročlani vokalni sastav Gospodentić Singers, Pjevački zbor Glazbene škole Vatroslava Lisinskog iz Zagreba, Pjevački zbor Umjetničke akademije u Splitu i Dječji zbor Zagrebački anđeli – publika će imati priliku, u kraćem formatu, od 15 do 20 minuta po zboru, doživjeti raznolikost i kvalitetu njihovih interpretacija. Večernji festivalski koncerti donose reprezentativan presjek repertoara svakog pojedinog zbora. Već je uvidom u programske sadržaje jasno da publiku očekuju istinske zborske poslastice, koje će zasigurno zadovoljiti i najzahtjevnije ljubitelje zborske glazbe.
Održat ćete i zanimljiv panel. Tko su sudionici i o čemu ćete razgovarati?
- Tako je. U suradnji s Ivom Jarić Bremec, dirigenticom koja uspješno vodi nekoliko zagrebačkih zborova te autoricom zanimljivog podcasta posvećenog zborskoj umjetnosti, osmislili smo panel-raspravu pod nazivom "Zborovi u disonantnim vremenima". Ta će rasprava ujedno biti i javno snimanje epizode podcasta Mudro zbori, mudro zvuči, koji udruga Mudro zbori realizira u suradnji s Institutom za promociju znanosti iz Zagreba. Panel će okupiti sudionike festivala – dirigente i pjevače – s ciljem otvorenog dijaloga o izazovima i vrijednostima zborskog djelovanja u današnjem društvenom kontekstu. Sama se tema rasprave prirodno nametnula: u vremenu nesklada i sve prisutnije krize vrijednosti postavlja se ključno pitanje koje proizlazi iz same srži zbora kao umjetničkog organizma: Kako ostati u skladu, ili pak svjesno izabrati disonancu? Drugim riječima, promišljamo može li višeglasna zborska harmonija nadglasati buku suvremenog svijeta.
Dvorana za nove obzore
Na Zborskom maratonu Osijek će se pohvaliti svojom novom glazbenom dvoranom. Jesu li ovakvi glazbeni događaji postali mogući i zahvaljujući tome što naš grad sada ima odgovarajući prostor?
- U pravu ste. Otvorenje Koncertne dvorane "Franjo Krežma" otvorilo je brojne nove glazbene obzore za grad Osijek. Iznimno mi je drago što je Osijek prepoznat i potvrđen kao zborski grad, a upravo ovaj festival svjedoči toj činjenici. Uvjerena sam da je ovo tek početak te da ćemo tek u godinama koje dolaze u cijelosti spoznati koliku vrijednost nosi ova iznimna investicija u koncertni prostor. Iako predivna po svojoj arhitekturi i akustici, koncertna dvorana bez glazbenika ostaje tek prostor. Stoga ćemo ju ovoga vikenda – kao i u nadolazećim festivalskim godinama – ispuniti zvonkim i usklađenim glasovima izvođača svih generacija, od sedam do sedamdeset sedam godina. Vjerujem kako će nas podrška vjerne i entuzijastične osječke publike dodatno ojačati u našoj namjeri da ustrajemo u traganju za harmonijom – ne samo unutar naših zborova nego i u širem društvenom kontekstu, unutar naših zajednica.