ELENA LUKIĆ
8.5.2025., 20:00
KNJIGA KREŠIMIRA ŠIMIĆA “ABRAHAM HEBREJAC”

Tekst s nizom narativno strukturiranih epizoda iz života biblijskog lika

Promocija knjige "Abraham Hebrejac" Krešimira Šimića održana je u osječkom Klubu knjižare Nova. Predstavljači su, uz autora, bili hebrejist i stručnjak za Stari zavjet, dr. sc. Danijel Berković s Biblijskog instituta u Zagrebu, prof. dr. sc. Ružica Pšihistal s Filozofskog fakulteta u Osijeku i izv. prof. dr. sc. Davor Vuković s katoličkog bogoslovnog fakulteta u Đakovu.

Riječ je o knjizi koju je sam autor žanrovski odredio kao "povijest". Međutim, u knjizi nije riječ o "povijesti" kako ju uobičajeno razumijemo - kao "čisti povijesni događaj", već o "povijesti" kako su je shvaćali drevni biblijski pisci – prvi autori koji su pisali o Abrahamu. Oni su "povijest" shvaćali kao svojevrsnu "objavu", riječi koje nam otkrivaju ono što sami nismo ili ne možemo uvidjeti, a zapravo je presudno za život.

- Riječ je o književnom tekstu, ali čiji je glavni lik, kako naslov kaže Abraham, poznat u takozvanoj hebrejskoj Bibliji, koju Židovi nazivaju akronimom Tanakh. Meni se učinilo da u suvremenoj književnosti nedostaju tako veliki i važni likovi i na um mi je pao lik Abrahama, budući da čitam Bibliju. François Léotardu u knjizi "Postmoderno stanje", 1980-ih godina, rekao je da je postmoderna bitno označena krajem velikih priča. Meni se čini da su nam velike priče ipak potrebne i budući da sam intenzivno proučavao biblijske tekstove, jednostavno mi je na um pao taj jedan veliki lik iz knjige koja je bitno obilježila ne samo zapadnu kulturu, a to je u ovom slučaju hebrejska Biblija, i to je bio poticaj za stvaranje priče. Pokušao sam nekako literarizirati biblijske epizode o Abrahamu koje imamo u hebrejskoj Bibliji - ističe Šimić.

ILUSTRACIJA

U zapadnoj književnoj kulturi postoje velike peregrinacije, odnosno priče u kojima glavni lik putuje. Recimo, imamo Homerovu Odiseju ili Vergilijevu Eneidu. Odiseja i Eneja su likovi koji putuju, peregrinatori, međutim uvijek bez supruga.

- U knjizi se pojavljuje Sara, Abrahamova supruga. Odiseja čeka na rodnoj Itaki njegova Penelopa, a za razliku od tih peregrinacija, Abraham putuje zajedno sa svojom ženom Sarom. On s njom dobiva sina jedinca Izaka, putuje sa svojim bratićem Lotom, zatim i s pastirima jer je bio imućan i imao je stada, dakle on putuje u odnosima s drugim, nije izolirani pojedinac. Vrlo, vrlo značajan lik je Sara. Nju nisam stavio u naslov, neka mi ljepši spol oprosti, ali ona je jednako važna kao i Abraham. Žanrovski, knjigu određujem kao povijest, ali ne shvaćam ju kao historisti od 19. stoljeća do danas, nego kao naraciju. Priča je niz epizoda koje su narativno strukturirane, imaju svoj početak, sredinu i kraj. Početak je Abrahamovo rođenje i sve završava njegovom smrću, dakle linearno ulančavanje epizoda u Abrahamovu životu - govori Šimić.

ELENA LUKIĆ

Djelo završava jednim apelom - "Čuj". Autoru se, kaže, čini da je Abraham čovjek koji je uspio čuti Božji poziv da napusti grad Aran i da krene na put.

- U hebrejskom tekstu taj poziv je jako zanimljiv, "lek leka", što znači zapravo "idi vidjeti tko si ti". On u tom izlasku iz veza u kojima je, mjesta u kojima je, u tom putovanju otkriva tko je on zapravo. Poruka je da čovjek, da bi mogao uopće izići, mora čuti poziv, a taj poziv mora doći izvan njega. Ne može biti od njega, jer onda se vrti sam u sebi. I zato sve završava apelom "Čuj". Cijela zapadna kultura je više kultura gledanja, cijela znanost je zapravo bazirana na oku i gledanju. Recimo, stari grčki filozof Heraklije ističe da imamo dimenziju slušanja, osluškivanja riječi koja nas pogađa, a koja ne dolazi samo od nas. Ne vrtimo se unutar sebe, nego izvan nas. Poruka je čuti tu riječ - rekao je Šimić.

Više mi je na umu bio čitatelj koji nije religiozan, ali knjiga je i za religiozne isto

Komentirajući današnje društvo, autor knjige “Abraham Hebrejac” ističe da je poznati sociolog religije Peter Berger sa Sveučilišta u Bostonu potkraj 1960-ih iznio tezu kako će suvremena sekularna kultura biti areligiozna i da će religija iščeznuti.

- Devedesetih je promijenio tezu i rekao da je pogriješio jer imamo obnovu religioznosti, ali na jedan neobičan, suvremen način. Ima tu svega, ali ipak nedostaju velike priče i jaki likovi. Neka vrsta slabe misli je na djelu. Ja nisam htio ništa religiozno postići ovom knjigom, nego jednostavno riječi za svakog čovjeka, bio on religiozan ili nereligiozan, nazivao se vjernikom ili nevjernikom. Više mi je na umu bio čitatelj koji nije religiozan, ali knjiga je i za religiozne isto, možda da promisle o vlastitoj religioznosti - zaključuje Krešimir Šimić.