Kultni film o gnjevnim mladim ljudima, kakvih ima i danas
ILUSTRACIJA
23.7.2025., 8:0
Sedamdeset godina kultnog filma

Kultni film o gnjevnim mladim ljudima, kakvih ima i danas

U vremenu je nastanka najjasnije ukazao na skrivene društvene proturječnosti

Ove godine navršava se 70. obljetnica kultnog američkog filma "Buntovnik bez razloga", koji je pod originalnim naslovom "Rebel Without a Cause" 1955. režirao Nicholas Ray. U glavnoj ulozi neurotična, asocijalna i neshvaćena mladića u sukobu s roditeljima, društvenom okolinom i njihovim sustavom vrijednosti nastupio je James Dean.

Test hrabrosti

Djelo je ubrzo steklo kultni status, djelomično i zbog pogibije Jamesa Deana, koje je zadržalo do danas, nadilazeći društvenu reprezentativnost jednoga vremena (hladni rat, pojava kontrakulture). Radnja se odvija u Americi sredinom 50-ih godina prošlog stoljeća. Kad zbog pijanstva bude priveden u policijsku postaju, po problematičnog tinejdžera Jima Starka (James Dean), koji se s obitelji nedavno doselio u Los Angeles, dođu njegovi otuđeni roditelji, otac Frank (Jim Backus) i majka Carol (Ann Doran). Jim kreće u novu školu, nakon što je iz prethodne izbačen, a u novoj sredini upoznat će također problematičnu djevojku Judy (Natalie Wood) te nešto mlađeg adolescenta Johna Crawforda zvanog Plato (Sal Mineo).

Dok će se Jim ubrzo početi zbližavati s Judy, koju će privući zagonetni mladić, Plato je povučen momak kojeg drugi dečki neprestano ponižavaju. Već prvog dana nastave Jim će se sukobiti s grubim Buzzom (Corey Allen), vođom lokalne bande i Judynim dečkom, s kojim će iste noći dogovoriti obračun. Riječ je o testu hrabrosti u kojem će obojica automobilima juriti prema provaliji, a prvi koji iskoči iz jurećeg automobila bit će proglašen kukavicom. Iako mu savjetnik za mlade Ray (Edward Platt) istinski želi pomoći, Jim, željan obiteljske ljubavi, ne može se skrasiti u novoj sredini te nema snage odbiti najbesmislenije izazove za dokazivanje hrabrosti.

Po filmu "Buntovnik bez razloga" naziva se i glumački tip u sustavu zvijezda, koji se pojavio u američkom filmu početkom 1950-ih, a bio je povezan s novim naraštajem i njegovim svjetonazorom i ikonografijom (crne kožnate jakne, motocikli), što su nastajali u okruženju "građanske idile" visokog standarda i potrošačkog buma s jedne, te hladnog rata i atomske opasnosti s druge strane. "Buntovnika" odlikuje spontan otpor društvenim konvencijama i licemjerju te često histeričan revolt kojemu nerijetko ni on sam ne zna objasniti uzroke. Najznačajniji su predstavnici toga tipa Marlon Brando, James Dean i Montgomery Clift.

Ova vrlo utjecajna sumorna melodrama nije samo presudan čimbenik stvaranja mita o Jamesu Deanu, nego i paradigmatičan primjer jednoga tipa raspoloženja te obrade teme buntovne mladeži u američkom i europskom filmu što je poslije našlo odjek i u novome valu. Osobito je važnim smatrano smještanje delinkvencije u srednji društveni sloj, a kritika je isticala dojmljivu opresivnu atmosferu koja guši junaka privlačnog raznim slojevima adolescenata diljem svijeta. Često su hvaljeni glumci te suptilna karakterizacija emocionalno i seksualno frustriranih likova tinejdžera.

Kritičari smatraju da je redatelj dokazao vještinu pripovijedanja bogatoga konotacijama, zbog koje je osobito hvaljen u europskoj filmskoj kritici. "Iako prema nekim mišljenjima Platova nesretna sudbina preočito ogoljuje temeljne značajke teme, ta se očitost može opravdati žanrovskom poetikom melodrame", navodi Filmski leksikon.

Kako u natuknici u Filmskoj enciklopediji piše filmolog Ante Peterlić, "Buntovnik bez razloga" odraz je prve poslijeratne krize atomske opasnosti, hladnoga rata i rata u Koreji, psihoze nesigurnosti, nedostatka moralnog oslonca i humanosti, što osobito pogađa mlađe, nesazrele ljude, budeći u njima otpor prema društvenim konvencijama i malograđanskom licemjerju, te revolt, često usmjeren i prema roditeljima koji ne shvaćaju probleme i traume mladih. Takav doživljaj svijeta i odnos prema društvu najčešće se iskazuje histeričnim ispadima i bezrazložnim incidentima i ekscesima (čak i samoubilačkim), pa se takva pobuna zato imenuje buntovništvom bez razloga, to više što adolescent obično sam ne može shvatiti i pojasniti uzroke svoje pobune. Budući da je u vremenu nastanka najjasnije ukazao na skrivene društvene proturječnosti, tip je stvorio čitavu svoju mitologiju, a njegovi predstavnici postali su najpopularnijim zvijezdama, oponašanim i izvan filma; većinom su to bili polaznici glumačke škole Actors' Studio, čija se metoda pokazala najpogodnijom za stvaranje takvih likova - Marlon Brando osobito u filmu "Divljak", James Dean u "Buntovniku bez razloga" i "Istočno od raja". Krajem 50-ih godina tip gubi popularnost u SAD-u, ali je tada značajniji njegov odjek u Velikoj Britaniji, gdje ga s većim stupnjem socijalne svjesnosti nastavljaju takozvani mladi gnjevni ljudi (utjelovljuju ih Richard Burton, Albert Finney i Richard Harris). Tip se tada javlja i u Francuskoj, popularni naziv za njega je blousons noirs - crne vjetrovke, a osobito ga popularizira film "Varalice" Marcela Carnéa. Konačnu radikalizaciju svog svjetonazora doseže u ulogama Belmonda u Godardovim filmovima, u likovima koji u potpunosti niječu ozakonjene društvene vrijednosti. Utjecaj tipa zapaža se i u Poljskoj, u filmovima glumca Z. Cibulskoga, a kao moda bez značajnijih filmova javlja se i u Njemačkoj kao "polujaki" (Halbstarke).

Spomenuti pojam mladi gnjevni ljudi (Young Angry Man), naziv je za pripadnika mlade generacije specifična svjetonazora i ponašanja s kraja 50-ih godina u Velikoj Britaniji, kao i za podudarni filmski tip. Uvriježio se prema naslovu drame "Osvrni se gnjevno" (1956.) Johna Osbornea i odlikama njezina glavnog lika Jimmyja Portera (djelo je prema scenariju N. Knealea 1959. ekranizirao T. Richardson, s R. Burtonom u glavnoj ulozi). Kao izraz otpora prema sterilnim viktorijanskim društvenim konvencijama, šire i prema klasnoj strukturi britanskog društva, nudeći za to doba privlačan model neurotično buntovna ponašanja junaka, "antiheroja" (naziv 50-ih godina ulazi u uporabu) koji simbolizira emancipiranu mladež većinom iz srednje i niže srednje klase, Osborneova je drama izvršila velik utjecaj i na kazališnu produkciju i na filmaše. Osobito se to odnosi na predstavnike dokumentarističke struje, takozvani Free Cinema (L. Anderson, K. Reisz), kao i na redatelje srodnih tendencija (T. Richardson, J. Clayton) - autore koji baš u to doba debitiraju u igranom filmu, s radnjama usredotočenim na ličnosti slične Jimmyju Porteru. Taj je lik, ističe Ante Peterlić, još više utjecao na silovito grčevit glumački stil generacije glumaca koji su tada u usponu (L. Harvey, R. Harris, A. Finney, donekle A. Bates) i profile kreiranih likova - mahom neobuzdanih, nepredvidljivih osoba koje na ekscesan način izražavaju revolt i socijalne frustracije.

Opresija sredine

Srodan američkom tipu buntovnika bez razloga, navodi Peterlić, od njega se razlikuje manje zamjetnim oslanjanjem o metode Stanislavskoga i psihoanalitičku podlogu razradbe likova, kao i većim naglaskom na društveno-ekonomskoj pozadini junakove egzistencije. Premda se njegove odlike susreću i kasnije, tip počinje iščezavati već sredinom 60-ih godina prepuštajući primat u popularnosti ležernijim predstavnicima beat-generacije.

Godine 1956. "Buntovnik bez razloga" nominiran je za Oscar u kategorijama najboljeg scenarija te sporedne muške (Sal Mineo iz "Diva", "Egzodusa" Otta Premingera i "Bijega s planeta majmuna") i ženske uloge, za koju će Natalie Wood ("Sjaj u travi", "Priča sa Zapadne strane", "Velika utrka Blakea Edwardsa") sljedeće godine osvojiti Zlatni globus kao najperspektivnija nova glumica. Antologijska melodrama nominirana je i za dvije nagrade BAFTA te je ključni i amblematski film kratke karijere Jamesa Deana ("Istočno od raja", "Div").

Drugi od tri dugometražna ostvarenja u Deanovoj karijeri (tijekom prve polovine 50-ih osim u nizu TV-serija nepotpisan je zaigrao i u nekoliko kinofilmova, među ostalim i u ratnoj drami "Pripremite bajunete!" Samuela Fullera te komediji "Je li netko vidio moju curu?" Douglasa Sirka) predstavlja paradigmatski primjer obrade teme buntovne mladeži u američkom filmu, sa znakovitim smještanjem priče u srednji socijalni sloj, što se kasnije odrazilo i na tematiziranje mladenačkog buntovništva i neprilagodljivosti u filmovima novog vala. Zaključno, cjelinu koja imponira sugestivnim ozračjem opresije sredine prema senzibilnom mladom protagonistu odlikuju i slojevita karakterizacija višestruko frustriranih mladih likova, sjajna režija praćena iznimno vještom naracijom i konotativnim bogatstvom te izvrsni glumački nastupi, a djelu se može prigovoriti zbog značenjski i simbolički odveć doslovne te melodramskim kontekstom potencirane pogibije najvažnijeg sporednog lika.