epa07326019 Traffic on the German motorway A95 near Munich, Bavaria, Germany, 27 January 2019. A Federal Government working group on climate protection has proposed a speed limit of 130 kph on highways and higher taxes on diesel to contribute to meet emission target. However, the Ministry of Transport argued that a speed limit on highways would reduce Germany's total CO2 emissions by less than 0.5 percent, media reported. EPA/LUKAS BARTH-TUTTAS
EPA
30.9.2025., 10:00
SIMBOLI SLOBODNE VOŽNJE

Njemački “autobahnovi” zagušeni problemima

Brojne su dionice u lošem stanju, a čak 5000 mostova hitno mora biti obnovljeno. Opet se razmišlja o naplati cestarine

Slavni 'autobahnovi', simboli slobodne vožnje, u ozbiljnim su problemima, polovina njemačkih autocesta ima oštećenja, mostovi su u lošem stanju, a prometni zastoji dosegnuli su rekordne razine. Iako je nekoliko novih dionica autocesta, poput A100 kod Berlina, otvoreno, komentira se loše stanje znamenitih njemačkih "autobahnova".

epa01309014 A picture showing a speed limit sign of 120 kmph at the A27 motorway in Bremen, Germany, 09 April 2008. The German state of Bremen has introduced a speed limit of 120 kmph on all motorways as the first state in Germany. In Germany, some 57 percent of the autobahn motorway system remain free from speed limits. EPA/CARMEN JASPERSEN
EPA

Njemačka, poznata po svojoj mreži od 13.200 kilometara autocesta bez općeg ograničenja brzine na mnogim dionicama, suočava se s ozbiljnim problemima. Prema podacima Saveznog ministarstva prometa i autokluba ADAC stanje je kritično: polovina cesta ima oštećenja, mostovi su u lošem stanju, a prometni zastoji dosegli su rekordne razine. Ovo je posljedica godina nedovoljnih ulaganja, gustog prometa i radova na cesti. Najalarmantnija je situacija s mostovima jer ih je većina izgrađena do polovine osamdesetih godina prošlog stoljeća, a sada su preopterećeni i čak 5000 ih hitno mora biti obnovljeno ili nanovo izgrađeno.

Prema portalu Global Highways, specijaliziranom za autoceste, Njemačka se, unatoč planu vlade o fondu za infrastrukturu vrijednom 500 milijardi eura suočava s golemim manjkom od 15 milijardi eura u proračunu za autoceste u razdoblju od 2026. do 2029. To ima ozbiljne implikacije, a brojne dionice autocesta koje čekaju obnovu vjerojatno će se suočiti s velikim kašnjenjima.

epa07327430 A view of a digital speed limit sign of 130 km/h at the Highway A 61 near Koblenz, Germany, 28 January 2019. The German government rejects a general speed limit on German motorways, said government spokesman Steffen Seibert on 28 January 2019. The debate about a maximum speed of 130 kilometres per hour on German motorways was again boiling up after the corresponding proposals of the working group 'Climate Protection in Transport' of the government commission on the future of mobility had become known. EPA/RONALD WITTEK
EPA

U Njemačkoj postoje 74 velika projekta autocesta na koja će utjecati problemi s financiranjem. Jedna od ključnih ruta koje zahtijevaju nadogradnju je autocesta A8, koja povezuje Stuttgart s Münchenom. Njemački kancelar Friedrich Merz najavio je kako neće moći izdvojiti novca za autoceste koliko bi trebalo jer "javna ulaganja ne mogu sama pokriti ono što je Njemačkoj potrebno i ne mogu nadoknaditi sve ono što smo propustili posljednjih godina". Zato je rekao kako se razmišlja o privatnim investitorima u infrastrukturu. "Planiramo da zajedno s ministarstvom prometa u većoj mjeri pokrenemo javno-privatna partnerstva", rekao je njemački kancelar.

epa01398210 Thousands of cars are stuck in a traffic jam in both directions on motorway A8 near Munich, Germany, 28 June 2008. Bavaria is hit by transit traffic as summer vacations begin in various federal states. EPA/ANGELIKA WARMUTH
EPA

I unatoč manjku novca autoceste će i dalje ostati besplatne za obične putničke automobile i motocikle. Postojao je plan vlade Angele Merkel da se uvede naplata cestarina koju bi realno plaćali samo strani vozači, ali je Europski sud pravde 2019. presudio da takav prijedlog diskriminira vozače iz drugih EU zemalja.

Njemačka već naplaćuje cestarinu za kamione iznad 7,5 tona težine na autocestama i nekim saveznim cestama. Iz ADAC-a predlažu da se u razdoblju od deset godina ipak uvede naplata za sve, po prijeđenom kilometru i temeljena na emisijama, koja bi bila pravednija i usklađena s klimatskim ciljevima do 2045. Također prema ADAC-u, 60 posto građana protivi se cestarini za osobna vozila, a 30 posto podržava ako bi se odnosila isključivo na autoceste.

OPORBA OŠTRO KRITIZIRA MERZA

Njemačka opozicija oštro kritizira kancelara Merza zbog nedovoljnih i neefikasnih ulaganja u autoceste. Glavne optužbe su da se posebni fond od 500 milijardi eura predviđen za obnovu i izgradnju infrastrukture zloupotrebljava za popunjavanje rupa u redovitom proračunu umjesto za nove investicije te da se prioriteti stavljaju na sanaciju, a ne na novogradnju. Obnova i izgradnja će se nastaviti, ali problemi će ostati, upozoravaju iz ADAC-a. Do 2030. godine očekuje se rast od 7 do 10 posto u prometu automobila te rast od 12 do 15 posto u teretnom prometu.