
Poticaji za električna vozila u 2025. samo za tvrtke i obrte
Za kupnju je osigurano 21 milijun eura, još 32 za ugradnju punionica i 32 milijuna za sufinanciranje solarnih elektrana
I ove godine osigurani su poticaji za kupnju električnog vozila, ali s jednim velikim "ali". Sredstva su (subvencioniranje) namijenjena samo pravnim osobama - tvrtkama i obrtima. Ponovila se tako 2023. godina, kada Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost također nije običnim građanima sufinancirao električna vozila.
Iznosi poticaja
Inače, ukupna vrijednost poticaja za ovu godinu iznosi 78 milijuna eura: 21 milijun za kupnju električnih vozila, te 32 milijuna za ugradnju punionica za pravne osobe, a usto država tvrtkama sufinancira i ugradnju solarnih elektrana s 25 milijuna eura. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost od 2014. godine provodi programe sufinanciranja kupnje energetski učinkovitih vozila. Na taj način nastoji smanjiti emisiju štetnih plinova, potaknuti korištenje obnovljivim izvorima energije, smanjiti troškove i pridonijeti održivom razvoju. Iako trenutačno nemaju u planu, iz Fonda su poručili da će, ako se otvori mogućnost sufinanciranja za građane, to rado iskoristiti.
Što se tiče prošle godine, za građane je bilo osigurano 14,1 milijun eura za kupnju ukupno 2100 vozila. Nakon provedbe natječaja građani su imali rok do 31. prosinca da kupe električna vozila. No zbog kašnjenja u isporuci pojedinih modela realizirana je kupnja samo 87 posto vozila za koja su dodijeljeni poticaji, tvrde iz Fonda. Zbog toga je rok za kupnju produžen do 28. veljače. Inače, maksimalni iznos poticaja za električne automobile bio je 9000 eura, za plug-in hibride 5000 eura, a za električne motocikle i skutere 2500 eura.
Prema javnom pozivu za sufinanciranje, poticaji su se odnosili na dvije kategorije vozila: L1 – L7 kategorija (električni pogon) i M1 kategorija ("plug-in" hibridni pogon, električni pogon, pogon na vodik). Pri tome su u vezi s emisijom onečišćujućih tvari primjenjivala sljedeća ograničenja: električna vozila – emisija onečišćujućih tvari CO2 0 g/km; vozila s "plug-in" hibridnim pogonom – emisija onečišćujuće tvari CO2 do najviše 50 g/km; vozila na vodik – emisija onečišćujućih tvari CO2 0 g/km. U 2024. fizička osoba mogla je ostvariti poticaj za kupnju najviše jednog novog motornog vozila, prvi put registriranog u Hrvatskoj. Također, sufinancirati su se mogla samo vozila čije cijena (uključujući PDV) ne prelazi 50.000 eura. Ako se kupac u 2024. godini koristio nepovratnim sredstvima Fonda, sufinancirano vozilo obvezno je trebalo zadržati u vlasništvu/upotrebi minimalno dvije godine od datuma prve registracije.
Za kategoriju L1 – L7 (električni motocikli, mopedi i četverocikli) subvjencija je bila do 2500 eura, zakategoriju M1 ("plug-in" hibridna vozila) do 5000 eura, a do 9000 eura bila je subvencija za vozila na vodik i električna vozila. Osim navedenim iznosima maksimalni iznos sufinanciranja bio je ograničen i 40-postotnim udjelom u ukupnom iznosu cijene vozila.
Kako je izgledala kupnja subvencioniranog vozila, saznali smo od tvrtke kompare.hr. Recimo da kupuješ "plug-in" hibridno vozilo M1 kategorije po cijeni od 40.000 eura. Prema kategoriji i vrsti pogona vozila možeš dobiti poticaj od 9000 eura. Prema postotnom udjelu (40.000 x 40 %) možeš dobiti poticaj od 16.000 eura. S obzirom na to da taj iznos premašuje ograničenje prema kategoriji i pogonu – primjenjuje se poticaj u iznosu od 9000 eura. S druge strane, ako kupuješ vozilo po cijeni od 20.000 eura, primjenjivat će se ograničenje postotnog udjela. Prema njemu (20.000 x 40 %) možeš dobiti poticaj od 8000 eura. Iznos je niži od 9000 eura, propisanih prema kategoriji i pogonu vozila. Prema tome, moći ćeš ostvariti potporu od 8000 eura.
Uplata predujma
Sredstva su se dodjeljivala prema Pravilniku o uvjetima i načinu dodjeljivanja sredstava Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost te kriterijima i mjerilima za ocjenjivanje zahtjeva za dodjeljivanje sredstava Fonda. U 2024. kupca su od sufinanciranja dijelila četiri koraka. Prvo je kupac trebao izabrati vozilo za koje se aplicira subvencija i njegovo prodajno mjesto. Za prijavu je bila potrebna potvrda o prebivalištu, potvrda ponude za kupnju vozila izdana od prodajnog mjesta, račun za predujam te dokaz o primitku uplate obveznog minimalnog predujma na račun prodajnog mjesta (dokaz prodajnog mjesta o primitku sredstava na račun u obliku ispisa transakcijskog računa ili fiskalizirani račun iz kojeg je vidljiva uplata).
Nakon prijave i rezervacije uplaćivao se minimalni predujam, koji je iznosio 7 % iznosa traženih sredstava. Konkretno, u prethodnom primjeru kupnje “plug-in” hibridnog automobila po cijeni od 40.000 eura potpora je iznosila 9000 eura. U tom slučaju minimalni predujam, 7 % potpore, iznosio je 630 eura. Predujam je morao biti uplaćen u roku od osam dana od dana izdavanja potvrde o prijavi. Sredstva su se isplaćivala jednokratno, na temelju obostrano potpisanog ugovora, u roku od 30 dana od zaprimanja potpune dokumentacije.