Toyota Mirai
Toyota je razvila treću generaciju gorivnih članaka
Uz primjenu u osobnim vozilima novi sustav bit će proširen na teška komercijalna vozila
Toyota je razvila novi gorivni članski (FC) sustav, svoju treću generaciju gorivnih članaka (3rd Gen FC System), kao dio kontinuiranih nastojanja prema ostvarenju vodikova društva. Potpuno novi 3rd Gen FC sustav dizajniran je kako bi zadovoljio specifične potrebe komercijalnog sektora, nudeći istu razinu izdržljivosti kao i konvencionalni dizelski motori. Osim toga donosi znatna poboljšanja u performansama, uključujući veću učinkovitost potrošnje goriva i znatno smanjenje troškova u usporedbi s prethodnom verzijom. Uz primjenu u osobnim vozilima, novi sustav bit će proširen na teška komercijalna vozila te je planirana njegova dostupnost na tržištima Japana, Europe, Sjeverne Amerike i Kine najranije nakon 2026. godine.
3rd Gen FC sustav bit će prvi put predstavljen u srijedu, 19. veljače, na H2 & FC EXPO (Međunarodnom sajmu vodikovih i gorivnih članskih tehnologija) u Tokiju. Toyota vidi vodik kao ključni energent u postizanju ugljične neutralnosti te aktivno surađuje s partnerima iz različitih industrija. Tvrtka promiče niz inicijativa u područjima proizvodnje, transporta, skladištenja i korištenja vodika kroz svoje istraživačko-razvojne aktivnosti. Kako bi se ubrzalo širenje primjene gorivnih članaka i postiglo vodikovo društvo, nužna je kontinuirana evolucija tehnologije FC sustava – a 3rd Gen FC velik je iskorak u tom smjeru.
Toyota je 2014. godine lansirala Mirai električno vozilo na gorivne članke (FCEV), te je od tada prodala oko 28.000 jedinica u više od 30 zemalja i regija. Osim toga od 2019. godine Toyota isporučuje FC sustave za druge namjene, uključujući autobuse, željeznicu i stacionarne generatore električne energije, isporučivši više od 2700 jedinica za više od 100 kupaca diljem svijeta.
U Japanu Toyota surađuje s brojnim partnerima, osobito u prefekturama Tokio i Fukushima, kako bi implementirala ove sustave u komercijalni sektor i pridonijela stvaranju vodikova društva. Novi 3rd Gen FC sustav razvijen je na temelju povratnih informacija korisnika i uvida dobivenih kroz demonstracijske testove proteklih godina.
Glavne su značajke 3rd Gen FC sustava povećana izdržljivost – do dvostruko dulji vijek trajanja u odnosu prema prethodnoj generaciji, čime se postiže izdržljivost usporediva s dizelskim motorima, uz dizajn koji ne zahtijeva održavanje. Tu je i poboljšana učinkovitost – 20 % duži doseg u usporedbi s prethodnom generacijom zahvaljujući povećanju učinkovitosti potrošnje vodika za faktor 1,2. Treća je značajka znatno smanjenje troškova – zahvaljujući inovacijama u dizajnu gorivnih članaka i proizvodnim procesima.
Novi 3rd Gen FC sustav može se koristiti u širokom rasponu vozila i drugih aplikacija. Kod osobnih vozila poboljšana je učinkovitost potrošnje goriva, omogućuje duži doseg i veću sigurnost pri vožnji. Kod teških komercijalnih vozila nudi izdržljivost usporedivu s dizelskim motorima i visoku izlaznu snagu.
Sustav se može primijeniti i u stacionarnim generatorima, uključujući željeznicu i brodove. Kompaktna konstrukcija novog sustava omogućuje jednostavniju integraciju u različite vrste komercijalnih vozila, čime se dodatno šire mogućnosti njegove primjene. Toyota će nastaviti s naporima u ostvarivanju vodikova društva u suradnji s lokalnim vlastima, tvrtkama, udruženjima i organizacijama. n