MAGAZIN PLURIBUS SERIJATV.APLLE.COM
APPLE.COM
17.11.2025., 7:00
POVRATAK FANTASTICI

Vince Gilligan iznenadio novim hitom: Pluribus je znanstvenofantastično remek-djelo koje predvodi Rhea Seehorn

Nakon genijalnih Breaking bad i Better Call Saul - Čudo zvano Pluribus

Oni od nas koji su posljednjih nekoliko godina proveli prikovani uz televizore zahvaljujući Vinceu Gilliganu možda ga više povezuju s kriminalističkim dramama koje se vrte oko moralno kompliciranih likova, ali tvorac serija Breaking Bad i Better Call Saul zapravo je svoju karijeru na malim ekranima započeo u drugom žanru. Prije Waltera Whitea (Bryan Cranston) i Saula Goodmana (Bob Odenkirk) Gilligan je stvarao epizode jedne od najikoničnijih znanstvenofantastičnih serijala svih vremena, Dosjea X - piše Carly Lane, spisateljica i kritičarka iz Atlante, suradnica Collidera od 2021. godine, čiji prilog za collider.com prenosimo uz neznatno skraćenje i prilagodbu u opremi.

S obzirom na njegovo televizijsko podrijetlo, možda ne bi trebalo biti iznenađenje što će se Gilligan neizbježno vratiti znanstvenoj fantastici, ali nitko nije mogao predvidjeti što mu je um smišljao za njegov novi pothvat streaminga. S Pluribusom, koji ga ponovno spaja sa zvijezdom serije Better Call Saul, Rheom Seehorn, Gilligan ne samo što pridonosi još jednom znanstvenofantastičnom remek-djelu koje se savršeno uklapa u Apple TV biblioteku nego i pruža serijal koji uspijeva biti podjednako uznemirujući, urnebesan, srceparajući i uvijek neočekivan.

Gotovo je nemoguće govoriti o najboljim aspektima Pluribusa bez ulaska u područje spojlera, na koje su recenzenti upozoreni da ih se klone, ali otkrit ćemo što je dopušteno. Carol Sturka (Seehorn) spekulativna je autorica povijesnih ljubavnih romana razočarana svojom karijerom, unatoč tome što je napisala izuzetno uspješnu seriju Vjetrovi Wycara, koja se čini kao da konkurira čak i Outlanderu u smislu odanog čitateljstva. Dok njezina publika žudi za još jednom Wycaro knjigom, Carol potajno rasplamsava želju za objavljivanjem u potpuno novom žanru - ali, osim što se osjeća ugušeno na kreativnoj razini, rano se stječe dojam da Carol dugo potiskuje neke od svojih najdubljih istina. Njezina menadžerica, Helen (Miriam Shor), ujedno je i njezina partnerica, iako njih dvije nisu javno govorile o svojoj vezi kako bi potaknule maštu čitatelja, koji još uvijek vjeruju da je Carolin najprivlačniji izmišljeni junak, Raban, inspiriran zgodnim muškarcem.

MAGAZIN PLURIBUS SERIJATV.APLLE.COM
APPLE.COM

Baš kad Carol razmišlja o svom dosad najrizičnijem profesionalnom potezu, svijet se okreće naglavačke nakon što se ona i Helen vrate kući s njezina najnovijeg potpisivanja knjige. Nastaje čudan događaj koji mijenja svako ljudsko biće, ali kada svane novi dan, Carol je iznimka. Nekako imuna na fenomen koji je zahvatio druge diljem svijeta, njezin prvi instinkt je zatvoriti se u svoj dom u Albuquerqueu i piti u nadi da će se problem sam riješiti - ali kada se taj problem fizički nađe pred njezinim vlastitim vratima, Carol shvaća da će morati doći do dna onoga što se događa, pogotovo ako je u pitanju njezin vlastiti opstanak. S neočekivanom saveznicom Zosijom (Karolina Wydra) i iznenađujućom količinom resursa na raspolaganju, Carol kreće u potragu za odgovorima o tome što se događa na Zemlji, dok se u sebi bori s pitanjem je li njezina vlastita bijeda razlog zašto je uopće nekako pošteđena.

Iako je Gilligan navodno isprva zamišljao glavni lik Pluribusa kao muškarca, odabir Seehornove - i posljedično preuređenje serije oko Caroline narativne linije - pokazalo se najboljom odlukom koju je mogao donijeti. Dok je Better Call Saul uglavnom pozicionirao Seehorn u sporednu ulogu, Pluribus joj omogućuje da pokaže sve aspekte svog golemog glumačkog talenta u pravoj glavnoj ulozi. Carol je lik koji se ističe ne samo zbog novih slojeva koji se otkrivaju sa svakom sljedećom epizodom nego i zato što je izvana i promatra dok se ostatak svijeta lako prilagođava novoj normalnosti. To je uloga koja zahtijeva svaku zamislivu emociju, od terora do tuge, bijesa i mračnog humora, a Seehorn majstorski nosi tu težinu kako bi se nastanila u nekome tko nam je ujedno i vodič kroz čudan svijet koji ne sliči ni jednoj verziji onoga što svi poznajemo.

S obzirom na narav Pluribusove misteriozne priče, Seehorn također mora biti donekle u izolaciji, kao odbačeno ljudsko biće očajnički traži odgovore i postaje sve frustriranija na svakoj slijepoj ulici. Ono što Carolinu situaciju čini još napetijom jest činjenica da nitko drugi osim nje nema dojam da nešto nije u redu, a njezini sve intenzivniji napori da otkrije istinu dočekuju se sa zbunjenošću i različitim razinama obeshrabrenja. Premisa serije često rezultira time da Seehorn mora glumiti nasuprot stalnoj rotaciji ekranskih partnera, od kojih su neki prisutni samo tijekom trajanja jedne scene.

MAGAZIN PLURIBUS SERIJATV.APLLE.COM
APPLE.COM

Kad se Zosia, prije strankinja, nađe u jedinstvenom položaju da pomogne Carol sa svime što joj zatreba, Carolin prvi instinkt je odbiti tu ispruženu ruku, bez obzira na to koliko primamljivo izgledala. No dok Zosia i dalje inzistira na tome da joj je na srcu samo Carolin najbolji interes, ti naizgled neprobojni zidovi počinju pucati, a Seehorninu i Wydrainu uvjerljivu kemiju prati delikatna granica između nevoljkih saveznika i dubljih osjećaja, koje je najbolje potisnuti. Nasuprot glavnoj glumici serije, Wydra ima jednako tešku ravnotežu sa Zosijinom karakterizacijom, ali neočekivano postaje izvor nekih od emocionalno najranjivijih trenutaka u priči.

Bez obzira na to jeste li ga poznavali od njegovih prvih početaka u Dosjeima X ili ste se s njegovim radom upoznali tek nakon TV serijala Better Call Saul, Gilligan nesumnjivo otvara nove kreativne puteve s Pluribusom, unatoč povratku na poznata mjesta u okolici Albuquerquea (i nekim drskim uskrsnim jajima za oštroumne obožavatelje). Carolin rodni grad mogao bi biti dobrodošao povratak za zagrižene obožavatelje Breaking Bada, ali Pluribus se brzo razvija u globalniju priču s obzirom na utjecaj tog čudnog događaja. Njegov koncept omogućuje neke tehnički zaprepašćujuće pothvate koreografije i rada s kamerom, stvarajući sinkronizirani ples između redatelja i glumaca koji se mora vidjeti da bi se vjerovalo. Kao kritički hvaljeni televizijski veteran, Gilligan također zna vrijednost kada iznijeti važne informacije o izgradnji svijeta, a kada sakriti svoje najbolje karte od publike. Ovo je serijal koji nagrađuje pomno promatranje, ali ima koristi i od ponovnog gledanja, što se, nažalost, čini kao anomalija u vremenu u kojem je gledanje na drugom ekranu sve više norma.

Iako se ovaj cerebralni znanstvenofantastični serijal za Apple TV bavi sličnim temama kao i Severance, hrvajući se s pitanjima osobne autonomije i pristanka, kao i s tugom i depresijom, izdvaja se širim istraživanjem čovječanstva i neobično optimističnom jezgrom. Ali baš kao i Severance prije njega, Pluribus uspijeva biti serijal, za razliku od bilo kojeg drugog koji ste prije gledali, koji se poboljšava već samim ulaskom u priču, s vrlo malo predznanja.

Uz Gilligana, scenaristi Gordon Smith, Alison Tatlock, Ariel Levine, Vera Blasi, Jenn Carroll i Jonny Gomez stvorili su nešto uistinu posebno, uz jamstvo da je druga sezona već sigurna. Najbolja iznenađenja su ona koja se pojavljuju niotkuda, i u tom smislu Pluribus bi vrlo lako mogao biti jedno od najvećih u 2025. - ali to je i dokaz da Gilligan postaje sve bolji u pružanju izvrsne televizijske priče.