07.09.2025., Dubrovnik - U hotelu Excelsior odrzan je radni susret s izaslanstvom Kongresa Sjedinjenih Americkih Drzava i duznosnicima Bijele kuce. ministar vanjskih i europskih poslova Gordan Grlic Radman, predsjednik Vlade RH Andrej Plenkovic i Lindsey Graham Photo: Pixsell/PIXSELL

Dubrovnik: Andrej Plenković sastao se s izaslanstvom Kongresa SAD-a

PIXSELL
4.10.2025., 12:05
VANJSKA POLITIKA RH

Dani ponosa i slave i vrijeme izazova: Pred važnim smo ispitom kako iz reaktivnog pristupa prijeći u proaktivno djelovanje

Đana Luša: U međunarodnom kontekstu ostvareni su temeljni strateški ciljevi postavljeni još početkom 1990-ih

Prije pet godina s kolegom Piculom (Boško) objavili ste zapažen rad "Hrvatska vanjska politika", povod je bio tri desetljeća državne samostalnosti... U nekom sažetom komentaru, kakva bi bila ocjena prijeđenog puta hrvatske države u kontekstu međunarodnih izazova, je li i u kojoj mjeri hrvatska vanjska politika odradila uspješan posao? - pitali smo izv. prof. dr. sc. Đanu Lušu s Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, koautoricu spomenutog rada.

magazin djana lusa efzg
efzg

- Hrvatska vanjska politika u protekla tri desetljeća može se promatrati kao primjer ubrzane i sveobuhvatne transformacije jedne države koja je, u povijesno vrlo kratkom razdoblju, prošla put od federalne jedinice u raspadajućoj Jugoslaviji do punopravne članice Europske unije i Sjevernoatlantskog saveza. Taj put nije bio linearan ni jednostavan - obilježen je ratom, složenim procesima međunarodnog priznanja, dugotrajnim pregovorima o integraciji u euroatlantske strukture, ali i brojnim unutarnjim preprekama u obliku demokratskog deficita, sporih reformi i političkih prijepora. Ipak, ako se sagleda cjelina, može se zaključiti da je Hrvatska u međunarodnom kontekstu ostvarila temeljne strateške ciljeve koje je sama sebi postavila još početkom devedesetih godina.

TRI DESETLJEĆA

Što nam možete reći o desetljećima koja su obilježila stvaranje, razvoj i etabliranje Republike Hrvatske u međunarodnoj zajednici...?

- Prvo desetljeće hrvatske samostalnosti (1990. - 2000.) bilo je obilježeno borbom za opstanak, priznavanje i obranu teritorijalnog integriteta. Nakon prvih višestranačkih izbora i donošenja odluke o neovisnosti Hrvatska se suočila s oružanom agresijom, razaranjima i golemim ljudskim gubicima. Vanjska politika u tom je razdoblju bila primarno reaktivna i usmjerena na međunarodno priznanje i pomoć. Ključni ciljevi, poput stjecanja međunarodnog subjektiviteta, članstva u UN-u, jačanja diplomatske mreže i obrane teritorija, ostvareni su unatoč izrazito nepovoljnim okolnostima. Pobjeda u Domovinskom ratu 1995. i mirna reintegracija Podunavlja 1998. zatvorili su prvo i najteže razdoblje hrvatske vanjske politike, koje je Hrvatsku iz ratne zone uvela u zonu mira i otvorilo prostor za daljnje integracije.

Drugo desetljeće (2000. - 2010.) donijelo je stabilizaciju političkih odnosa i novu orijentaciju prema europskim i transatlantskim integracijama. Nakon smrti predsjednika Tuđmana i promjene vlasti 2000., Hrvatska se jasno usmjerava prema članstvu u EU-u i NATO-u. Ubrzani su pregovori o Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju, Hrvatska stječe status kandidata, otvaraju se pregovori o članstvu u EU-u, a istodobno se jača suradnja s NATO-om kroz Partnerstvo za mir i MAP. Veliki iskorak u vanjskoj politici bio je i nadstranački "Savez za Europu", koji je pokazao da ključni integracijski ciljevi mogu biti iznad dnevne politike. Iako je proces bio otežan zbog suradnje s Haaškim sudom i graničnih sporova sa Slovenijom, Hrvatska je 2009. postala članica NATO-a, čime je dobila sigurnosni okvir, a do kraja desetljeća bila je pred završetkom pregovora o ulasku u EU.

Treće desetljeće (2010.- 2020.) obilježeno je ulaskom Hrvatske u Europsku uniju 2013. godine, što je bio konačan korak u ostvarenju primarnih ciljeva postavljenih još početkom devedesetih godina. Hrvatska je time završila svoje veliko tranzicijsko putovanje - od zemlje pod ratnom agresijom i međunarodnim sankcijama do članice najvažnijih zapadnih integracija. Ulazak u EU i NATO donio je novi okvir djelovanja, ali i pitanje - što dalje? Vanjska politika u tom razdoblju često se opisivala kao "politika traženja nove uloge". Hrvatska je sudjelovala u brojnim međunarodnim misijama, prvi put predsjedala Vijećem Europske unije 2020., afirmirala se u nekim specifičnim temama poput mirovnih misija, regionalne stabilnosti i promocije politike proširenja. Međutim, istodobno je bilo jasno da nakon ostvarenja ključnih ciljeva nedostaje dugoročna vizija koja bi odredila smjer vanjske politike u novom globalnom kontekstu. Odnosi sa susjedima, posebice s Bosnom i Hercegovinom i Srbijom, ostali su opterećeni povijesnim nasljeđem, a Hrvatska je često djelovala reaktivno u odnosu prema krizama poput migrantske 2015. ili novih sigurnosnih prijetnji na europskim granicama.

Ocjenjujući cjelokupni put, može se reći da je hrvatska vanjska politika u prva tri desetljeća državne samostalnosti bila u velikoj mjeri uspješna jer je ispunila sve temeljne strateške ciljeve - međunarodno priznanje, obranu i uspostavu teritorijalnog integriteta, ulazak u NATO i članstvo u Europskoj uniji. Hrvatska se time svrstala među rijetke države koje su u tako kratkom vremenu uspjele ostvariti cjelovitu integraciju u euroatlantski prostor. No upravo zbog te činjenice najveći izazov danas jest kako osmisliti novu paradigmu djelovanja. Kao mala država Hrvatska se mora oslanjati na multilateralizam i specijalizaciju u određenim područjima gdje može ostvariti vidljiviji utjecaj od onoga koji proizlazi iz njezine veličine - bilo kroz normativnu moć, bilo kroz aktivno sudjelovanje u regionalnoj stabilizaciji, energetskim projektima, klimatskoj politici ili digitalnim transformacijama. Pred hrvatskom diplomacijom stoji zadatak da pronađe ravnotežu između zaštite nacionalnih interesa i aktivnog oblikovanja politika unutar EU i NATO-a, kako bi pokazala da nije samo korisnik međunarodnih integracija nego i njihov aktivan sudionik i oblikovatelj. Hrvatska vanjska politika tako ulazi u novo razdoblje u kojem će njezin uspjeh manje ovisiti o formalnom članstvu u međunarodnim organizacijama, a više o sposobnosti da prepozna niše djelovanja, izgradi savezništva i postane vjerodostojan zagovaratelj određenih tema na globalnoj sceni.

NOVI POREDAK

Pet godina nakon tog rada vas i kolege, situacija se umnogome promijenila u Europi kao i općenito u svijetu. Nakon COVID-a dogodio se ukrajinski rat, rat u Gazi, kriza je sigurnosti sve veća, utrka u naoružavanju je u tijeku... Kako se danas u svemu tome snalazi aktualna hrvatska vanjska politika, imamo li sposobnu diplomaciju, koji su i kakvi problemi...?

- Hrvatska vanjska politika danas djeluje u jednom od najnestabilnijih međunarodnih okruženja od kraja Hladnog rata. Pandemija COVID-19, rat u Ukrajini i Gazi, globalna energetska i prehrambena kriza te utrka u naoružanju dramatično su promijenili europsku i svjetsku sigurnosnu arhitekturu. Hrvatska, kao mala država, nije u poziciji da presudno utječe na globalne tokove, ali činjenica da je članica Europske unije i NATO-a daje joj sigurnosni okvir, političku stabilnost i prostor da svoj glas učini važnijim nego što bi to sama mogla. U tom smislu snalazimo se solidno - podržavamo Ukrajinu, sudjelujemo u zajedničkim europskim i NATO inicijativama, aktivni smo u mirovnim misijama te se profiliramo kao pouzdan partner.

Ipak, hrvatska diplomacija danas stoji pred važnim ispitom: kako iz reaktivnog pristupa, u kojem slijedimo stavove većih aktera, prijeći u proaktivno djelovanje u kojem nudimo inicijative i prepoznajemo teme po kojima se možemo istaknuti. Naše prednosti su regionalno iskustvo, položaj na Mediteranu i u jugoistočnoj Europi, energetski potencijali poput LNG terminala, kao i mogućnost da budemo most između EU-a i država zapadnog Balkana. Upravo tu Hrvatska može graditi dodatnu vrijednost za svoje partnere, a time i jačati vlastiti međunarodni profil.

New York, 23.9.2025. - Predsjednik Republike Zoran Milanović sudjelovao je u utorak u New Yorku na otvaranju opće rasprave 80. sjednice Opće skupštine Ujedinjenih naroda. Ovogodišnje jubilarno zasjedanje Opće skupštine UN-a, kojim se obilježava 80 godina djelovanja, održava se pod geslom "Zajedno je bolje: 80 i više godina za mir, razvoj i ljudska prava". foto HINA/ Ured predsjednika Republike Hrvatske/Marko Beljan/ ml

New York: Milanović na otvaranju rasprave 80. sjednice Opće skupštine UN-a

HINA

Problemi postoje - od kadrovske iscrpljenosti diplomacije i nedostatka jasne dugoročne strategije do opterećenih odnosa sa susjedima - no oni se mogu prevladati ako postoji politička volja da se vanjska politika digne iznad dnevnih stranačkih podjela i vodi kao strateški nacionalni interes. U tom smislu pozitivno je što Hrvatska uživa reputaciju pouzdane članice euroatlantske zajednice, a izazov je kako to pretvoriti u veću vidljivost i utjecaj. U vremenu kada se Europa suočava s ozbiljnim sigurnosnim prijetnjama, Hrvatska ima šansu pokazati da nije samo korisnik zaštite i integracija nego i aktivan sudionik u oblikovanju politika - bilo kroz zagovaranje proširenja EU-a, doprinos zajedničkoj sigurnosti ili regionalnu stabilnost. To je put kojim naša diplomacija, uz potrebna osnaživanja i modernizaciju, može potvrditi da Hrvatska ne samo da se snalazi u novim globalnim okolnostima nego da u njima zna pronaći i vlastiti prostor za utjecaj. Veliki izazov su i neslaganja u samom vrhu države: predsjednik i premijer različito naglašavaju hrvatske stavove prema Ukrajini i Palestini, što kod saveznika otvara pitanje konzistentnosti poruka i smanjuje vjerodostojnost nastupa hrvatske diplomacije.

HRVATSKI NESPORAZUMI

S prethodnim pitanjem u svezi, čini se da je problem veleposlanika konačno pred rješenjem, no koliko nam štete čine nesporazumi i suprotni stavovi oko aktualnih međunarodnih pitanja između Milanovića i Plenkovića, posljednje je oko priznanja Palestine?

- Sukobi između predsjednika Republike i predsjednika Vlade oko vanjskopolitičkih pitanja, poput aktualnog neslaganja oko priznanja Palestine, otvaraju pitanje koliko takvi nesporazumi mogu štetiti ugledu i interesima Hrvatske. S jedne strane, Ustav predviđa da predsjednik i Vlada trebaju surađivati u oblikovanju i vođenju vanjske politike, no u praksi različita politička polazišta i interpretacije nadležnosti često dovode do napetosti. Kada se ti sukobi prenesu u javni prostor, stvara se dojam institucionalne nepovezanosti i smanjenog kapaciteta države da govori jedinstvenim glasom, što može potkopati povjerenje građana i izazvati nedoumicu kod međunarodnih partnera. U međunarodnom kontekstu, posebice unutar Europske unije, gdje pitanje priznanja Palestine izaziva podijeljena mišljenja, jasnoća i konzistentnost stavova imaju posebnu težinu jer odražavaju vjerodostojnost države i njezinu spremnost na usklađeno djelovanje s partnerima. Ukupni učinak ovakvih situacija uvelike ovisi o načinu na koji se razlike komuniciraju: ako prevlada dojam trajnog sukoba i međusobnog osporavanja, reputacijska šteta može biti znatna, dok u slučaju odmjerene i argumentirane rasprave različiti stavovi mogu pridonijeti složenijem i utemeljenijem oblikovanju vanjske politike.

Stajalište Hrvatske prema priznanju Palestine i način na koji se taj proces odvija unutar hrvatske politike vrlo je ilustrativan primjer šireg problema koji nastaje kada se vanjska politika pretvori u prostor javnog sukoba između predsjednika i premijera. Priznanje Palestine u međunarodnoj zajednici, iako ne može samo po sebi zaustaviti rat u Gazi niti promijeniti odnos snaga na terenu, ipak ima konkretnu političku i pravnu težinu. Takav čin jača međunarodni legitimitet palestinskih institucija, otvara prostor za pristup međunarodnim ugovorima i sudovima, te povećava pritisak na one aktere koji se protive dvodržavnom rješenju. Istodobno, priznanje nosi i određene rizike jer ga Izrael i njegovi saveznici doživljavaju kao neprijateljski potez, što može utjecati na bilateralne odnose i diplomatsku dinamiku.

U hrvatskom slučaju problem nije samo u sadržaju odluke, već u formi njezina donošenja i komunikacije. Praksa pokazuje da između predsjednika Milanovića i premijera Plenkovića nema usklađenosti, naprotiv - njihova neslaganja postaju javni politički spektakl. Takvo ponašanje umanjuje ozbiljnost hrvatske vanjske politike, šalje zbunjujuće signale partnerima u Europskoj uniji i SAD-u, a istodobno ostavlja dojam da se osjetljive međunarodne teme koriste za unutarnjopolitičko nadmetanje. Na europskoj razini, gdje je konzistentnost i koordinacija ključna, Hrvatska tako riskira reputaciju nedovoljno pouzdanog partnera. Hrvatska se tako u slučaju priznanja Palestine našla u situaciji da njezin glas u međunarodnim forumima ima manju težinu od onoga što bi mogao imati, jer unutarnje nesuglasice oduzimaju vjerodostojnost. Umjesto da prepoznatljivim i jasnim nastupom pridonese zajedničkoj europskoj politici i afirmaciji vlastitih principa, Hrvatska se prikazuje kao zemlja u kojoj unutarnjopolitički sukobi nadjačavaju strateško promišljanje. To je najveća šteta - neovisno o tome kakav će u konačnici biti službeni stav o Palestini. 

PROBLEM PALESTINE: Pokušaji da se oblikuje politički okvir za budućnost...

Osim očekivano SAD-a, Izraela, Njemačke i nekih EU država (Hrvatske, recimo), većina međunarodne zajednice (ovog tjedna i u UN-u!) deklarativno je priznala Palestinu, no što to u praksi znači ili se radi tek o simboličnom činu koji neće zaustaviti rat u Gazi...?

- Pitanje priznanja Palestine jedno je od onih što u međunarodnim odnosima istodobno otvara simboličku i realpolitičku dimenziju. Proteklih dana svjedočimo kako sve veći broj država deklarativno priznaje palestinsku državnost. No postavlja se ključno pitanje: što takvo priznanje u praksi zapravo znači?

S jedne strane, ne može se zanemariti simbolička težina ovakvog čina. Države koje su povukle potez priznanja šalju političku poruku da palestinski narod ima pravo na vlastitu državu i samoodređenje i jasno osuđuju zločine koji se zbivaju na području Gaze. Time se ujedno vrši pritisak na Izrael i na glavne zapadne saveznike da ne ostanu zatvoreni unutar uskog kruga svoje dosadašnje politike. Simbolika, u međunarodnim odnosima, često zna otvoriti vrata promjenama u percepciji i stvoriti uvjete za pregovore koji bi do tada bili nezamislivi.

No, s druge strane, stvarnost na terenu ostaje bitno drukčija. Rat u Gazi traje, žrtve se broje svakodnevno, a sigurnosna i politička dinamika regije daleko je od toga da bi se promijenila samo zbog novih rezolucija i deklaracija. Sama činjenica da ključne sile poput SAD-a, Njemačke ili Izraela ne samo da ne priznaju palestinsku državnost nego se često i aktivno protive, pokazuje ograničeni doseg ovih odluka.

U tom se kontekstu pojavljuje i najnoviji Trumpov mirovni plan, koji predviđa prekid neprijateljstava, razmjenu talaca, postupno povlačenje izraelskih snaga iz Gaze, demilitarizaciju područja te uspostavu tranzicijske uprave koja ne bi bila pod kontrolom Hamasa ni Palestinske uprave, već pod međunarodnim nadzorom. Plan uključuje i međunarodnu stabilizacijsku silu te obnovu infrastrukture i humanitarne pomoći, ali izostavlja jasna rješenja za Zapadnu obalu i pitanje izraelskih naselja - ključne točke dugoročnog palestinskog državnog okvira. Dok ga je Izrael pozdravio, na odgovor Hamasa se čeka, a među analitičarima prevladava ocjena da plan više odgovara izraelskim sigurnosnim interesima nego palestinskim političkim aspiracijama.

Zbog toga se priznavanje Palestine i predstavljanje novih mirovnih inicijativa, poput ove Trumpove, trebaju promatrati zajedno: kao pokušaji da se oblikuje politički okvir za budućnost. No jedno bez drugoga - simbol bez sadržaja ili plan bez legitimnog uvažavanja palestinskih prava – teško može donijeti mir. Zaključno, priznanje Palestine ostaje važan, ali nedostatan korak; Trumpov plan dodaje element praktičnog upravljanja krizom, ali bez šireg međunarodnog konsenzusa i jasnih jamstava riskira ostati tek još jedan dokument u nizu. Najveći izazov ostaje isti: kako pretvoriti simbole i planove u stvarnost.