epa12042707 Faithful attend the Holy Easter Mass in Saint Peter's Square, in Vatican City, 20 April 2025. EPA/ANGELO CARCONI
EPA
5.5.2025., 00:09
KATOLIČANSTVO I PAPINSTVO DANAS

Vedran Obućina: Geopolitičke okolnosti važan su faktor, tražit će se papu koji može biti globalni lider

VEDRAN OBUĆINA: SMRT PAPE FRANJE DOLAZI KAO TRENUTAK REKAPITULACIJE, ALI I SUOČAVANJA S PITANJEM KAMO DALJE

Pitanje postoje li i kakve kontroverze oko pape Franje, odnosno njegova pontifikata, vrlo je legitimno i pokazuje potrebu za uravnoteženim pristupom javnim osobama, pa tako i papi Franji, čije djelovanje - premda u mnogočemu povijesno i inspirativno - nije bilo lišeno kontroverzi, otvorenih pitanja i kritika, kako unutar Crkve tako i izvan nje - kaže dr. sc. Vedran Obućina, predsjednik Centra za međureligijski dijalog iz Rijeke, te dodaje:

19.05.2023., Sibenik - Treci mediteranski poljoprivredni forum Agromed otvoren je i odrzava se u gradskoj knjiznici Juraj Sizgoric u Sibeniku. Vedran Obucina Photo: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Vedran Obućina

PIXSELL

- Papa Franjo, koji je tijekom svog pontifikata (2013. - 2025.) stekao međunarodni ugled kao simbol socijalne pravde, skromnosti i približavanja Crkve marginaliziranima, također je izazvao brojne rasprave, naročito među konzervativnim katolicima, ali i u širem političkom kontekstu. Franjo je pokušao liberalizirati pastoralni pristup razvedenima, LGBTQ+ osobama i osobama koje žive "neregularne" živote s obzirom na crkvenu doktrinu. Iako nije mijenjao temeljni nauk, otvorio je vrata reinterpretaciji geslom "milost prije zakona", što je izazvalo optužbe za doktrinarnu konfuziju. Pojedini kardinali i teolozi optužili su ga za "razvodnjavanje" crkvenog nauka. Unatoč naglašenim reformama i stvaranju okvira za borbu protiv seksualnog zlostavljanja u Crkvi, Franjo je bio kritiziran zbog sporih ili nedosljednih reakcija u pojedinim slučajevima. Posebno je bio pod udarom u slučajevima poput čileanskog biskupa Juana Barrosa, gdje je isprva branio biskupa unatoč ozbiljnim optužbama, prije nego što je priznao "ozbiljne pogreške u prosudbi".

Franjo je 2018. postigao sporazum s Kinom o imenovanju biskupa, što je bilo viđeno kao pokušaj otvaranja Katoličkoj Crkvi u toj zemlji. No kritičari, uključujući progonjene katolike u podzemnoj Crkvi, tvrde da je Vatikan time pristao na kompromise s režimom koji sistematski krši vjerske slobode i guši demokratske pokrete, osobito u Hong Kongu. Njegov pokušaj da zadrži "neutralan" jezik oko rata u Ukrajini često je bio tumačen kao preoprezan, čak i nerazumljiv, osobito među Ukrajincima, koji su očekivali jasniju osudu ruske agresije. Slično, njegova sućut prema Palestincima i osuda patnje civila u Gazi, iako uravnotežena iz crkvene perspektive, naišla je na kritike iz izraelskih krugova. Izraelska vlada zato je možda povukla svoj post sućuti - u kontekstu Franjine nedavne izjave o Gazi kao "otvorenom logoru". Franjo je pokrenuo reformu Kurije, ali proces je bio spor, često netransparentan i pun otpora iznutra. Njegov stil vladanja opisivan je i kao centraliziran, gdje je sam donosio ključne odluke, mimo tradicionalnih savjetodavnih struktura.

O KATOLIČANSTVU DANAS...

- Gledano globalno, katoličanstvo danas u stanju je dinamične napetosti između rasta i pada, između južne hemisfere, koja se širi, i Europe, koja se prazni, između institucionalne krize i duhovne potrage. To je Crkva između kontinuiteta i promjene, u kojoj se svakodnevno sudaraju težnje za obnovom i otpori svakom odstupanju od tradicije. Smrt pape Franje dolazi kao trenutak rekapitulacije, ali i suočavanja s pitanjem kamo dalje.

U Latinskoj Americi, Africi i dijelovima Azije Katolička Crkva doživljava brojčani rast. Tamo je Crkva često angažirana oko siromaštva, društvene pravde i obrazovanja, pa djeluje kao stvarni društveni akter. Međutim, ni taj rast nije bez izazova - pojavljuju se snažni pentekostalni i karizmatski pokreti koji Crkvi oduzimaju vjernike, a ponekad i narušavaju njezinu relevantnost među mlađim generacijama. Nasuprot tome, u Europi (i sve više u Sjevernoj Americi), Crkva se suočava s ozbiljnom krizom: sekularizacija, pad broja zaređenih, zatvaranje župa, gubitak moralnog autoriteta, posebice nakon brojnih seksualnih skandala. U nekim zemljama, poput Irske, Njemačke ili Francuske, u samo jednoj generaciji Crkva je izgubila ono što je gradila stoljećima - javni utjecaj, povjerenje i masovno prakticiranje vjere.

epa12065342 Cardinals attend the Fifth Novemdiale Mass in memory of late Pope Francis in Saint Peter's Basilica, Vatican City, 30 April 2025. Pope Francis passed away on Easter Monday, 21 April 2025, at the age of 88, and was buried in the Papal Basilica of St. Mary Major in Rome on 26 April. EPA/FABIO FRUSTACI
EPA

Skandali zlostavljanja i njihovo zataškavanje duboko su uzdrmali Crkvu. Mnogi vjernici traže transparentnost, istinu i obnovu struktura moći. U mnogim europskim društvima katoličanstvo više nije kulturna norma. Mladi ljudi ne nalaze poveznicu između svog života i poruke Crkve. Crkva je duboko podijeljena između konzervativnih i progresivnih struja. Franjo je pokušao biti most, ali ponekad je samo produbio jaz. Unatoč pomacima u priznavanju ženskog doprinosa, pitanje ređenja žena, stvarnog sudjelovanja u odlučivanju i dalje ostaje tabu. Klimatska kriza, migracije, ekonomska nepravda, tehnološke promjene - sve to zahtijeva teološku i pastoralnu osjetljivost, koju Crkva tek pokušava razviti.

O FRANJINOJ OSTAVŠTINI...

- Papa Franjo je prije svega razbio sliku Crkve kao zatvorenog bastiona koji govori odozgo. Njegov pontifikat obilježen je pojmovima poput "Crkve siromašnih", "milosrđa", "kulture susreta", "sinodalnosti" i "ekologije". Njegove enciklike Laudato si' i Fratelli tutti ostaju temeljne točke katoličkog socijalnog nauka za 21. stoljeće. Njegov poziv da Crkva "miriše po ovcama" - tj. da bude s narodom, a ne iznad njega - ostaje jedna od njegovih najmoćnijih poruka. No ostaje i niz nedovršenih reformi, poput decentralizacije odlučivanja, uloge žena, trajnog suočavanja sa zlostavljanjima te reforme Vatikanske kurije. Neki ga optužuju da je bio snažan u retorici, ali slab u provođenju sustavnih promjena. Drugi pak tvrde da je upravo njegova "pastoralna revolucija" bila najvažnija, jer je vratila evanđeoski ton Crkvi.

Katoličanstvo mora pronaći ravnotežu između vjernosti svom izvornom poslanju i odgovora na stvarnosti modernog čovjeka. Neće preživjeti kao bastion prošlosti, ali može ponovno zablistati kao svjetionik smisla, nade i pravednosti. Put prema tome vjerojatno ne vodi kroz spektakularne reforme, nego kroz tiho, lokalno djelovanje: župe koje slušaju, biskupi koji se ne boje pitanja, i vjernici koji vjeru žive, a ne samo ispovijedaju. Papa Franjo "gradu i svijetu" ostavlja izazov: biti Crkva otvorenih vrata, ali čvrsta temelja. Kako će Crkva odgovoriti na taj izazov - sada bez njega - ostaje ključno pitanje 21. stoljeća.

O ODNOSIMA S DRUGIM CRKVAMA...

- Odnos Katoličke Crkve s ostalim kršćanskim denominacijama, od pravoslavnih do protestantskih zajednica, jedno je od ključnih pitanja suvremenog kršćanstva i svakako jedno od polja na kojem je papa Franjo ostavio dubok i ambivalentan trag. Ekumenski dijalog, iako formalno započet nakon Drugog vatikanskog koncila, u vrijeme Franje dobio je novu dimenziju - ne toliko u dogmatskom približavanju koliko u praktičnom partnerstvu za mir, pravdu i zajedničko kršćansko svjedočanstvo u svijetu.

Jedan od najvažnijih trenutaka Franjina pontifikata na ekumenskom planu bio je upravo susret s ruskim pravoslavnim patrijarhom Kirilom, održan u veljači 2016. na neutralnom tlu - u zračnoj luci u Havani, na Kubi. Bio je to prvi susret poglavara Katoličke Crkve i ruskog patrijarha u povijesti, i kao takav simbolično povijestan. Tom prilikom potpisana je Zajednička deklaracija, u kojoj se ističe potreba kršćanskog jedinstva, osuda progona kršćana na Bliskom istoku te važnost suradnje u obrani tradicionalnih vrijednosti. Međutim, taj dokument i sam susret nisu prošli bez kritika. Neki unutar pravoslavnog svijeta smatrali su da je Kiril time previše ustupio Rimu, a u katoličkom svijetu mnogi su izrazili zabrinutost što je Deklaracija zauzela proruski ton glede Ukrajine, jer nije jasno osudila rusku agresiju na tamošnje grkokatolike. Franji se i poslije predbacivalo što pokazuje "previše naklonosti" Moskovskom patrijarhatu, što je naročito eskaliralo nakon početka rata u Ukrajini 2022. godine.

Papa Franjo imao je iznimno srdačan i bratski odnos s ekumenskim patrijarhom Bartolomejem I., duhovnim poglavarom pravoslavlja sa sjedištem u Carigradu. Njihov odnos obilježen je uzajamnim poštovanjem, zajedničkim apelima za očuvanje okoliša i čestim susretima, među kojima se ističe Franjin posjet Fanaru već na samom početku pontifikata 2013., kao i Bartolomejeva prisutnost na Franjinoj inauguraciji - prvi takav čin nekog ekumenskog patrijarha nakon više od tisuću godina. Zajedno su uputili snažne poruke o miru, solidarnosti s migrantima i ekološkoj odgovornosti, potvrđujući da prijateljstvo može prethoditi potpunom jedinstvu.

epa12053612 A combo made from handout picture provided by the Vatican Media shows the 135 Cardinal Electors. From top left; 1st row: C. Osoro Sierra, R. Sarah, S. Rylko, J. Coutts, T.P.J. Radcliffe, V. Puljic, A. Canizares Llovera, V.G. Nichols, JP.Kutwa, N.P. Ouedraogo, J. Njue, M. Zenari, C.L.Y.G. Pierre, F.Filoni, J.J. Omella - 2nd row: F. Montenegro, M. Czerny, T.C. Collins, E.P. Tscherrig, G. Betori, J. Braz de Aviz, A.A. dos Santos Marto, J.De Kesel, A.L. Ramazzini Imeri, K.J. Farrell, A.M.R. Patabendige Don, M.A. Poli, W.D. Gregory, M. Semeraro, G.L. Mueller - 3rd row: J.A. Dew, R.L. Burke, L.R. Sako, J. de la Caridad Garcia Rodriguez, B.D. Souraphiel, M. Clemente, G.Petrocchi, P.K.A. Turkson, C. M. Bo, F.R. Ortega, T.A.M. Maeda, L.J. Brenes Solorzano, B.J. Cupich, J. Bozanic, D.N. DiNardo 4th row: F.X.K. Kovithavanij, O.P. Scherer, A. Arborelius, J.M. Harvey, A. Gomes Furtado, C. Aguiar Retes, K. Nycz, C.G. Castillo Mattasoglio, T.M. Dolan, A. Roche, K. Koch, O.J. Tempesta, I. Suharyo Hardjoatmodjo, O. Cantoni, P. Barbarin - 5th row: L.U. Steiner, A.Martinez Flores, S. Francis, L. You Heung-sik, D. Mamberti, J.F. Advincula, J.W. Tobin, C. Lopez Romero, V. Bokalic Iglic, P. Erdo, F.N.A.S. do Rosario Ferrao, W.J. Eijk, R. Marx, A. De Donatis, R.W. McElroy 6th row: D. Tsarahazana, P.Parolin, R.F. Prevost, C. Gugerotti, M.M. Zuppi, L.G. Cabrera Herrera, R. M. Woelki, L. Nemet, S.Brislin, J.Ribat, M. Grech, F.N. Chomali Garib, L.A.G. Tagle, W.S.C. Goh, G.C. Lacroix 7th row: J-C. Hollerich, A.S. Rossi, T.I. Kikuchi, A. Kambanda, C. Langlois, J-M. Aveline, P.V.S. David, D.F. Sturla Berhouet, S. Chow Sau-yan, S. da Rocha, F. Ambongo Besungu, C. Baselios, P. Rugambwa, A.F. Artime, J. Spengler 8th row: I. Bessi Dogbo, A. Poola, S.P.P. Mafi, L.J. Rueda Aparicio, J-P. Vesco, V.M. Fernandez, D.Battaglia, P.E. Okpaleke, D.J. Mathieu, K. Krajewski, S.A.M. Mulla, G. Rys, A.P. Lojudice, F. Baggio, P. Pizzaballa 9th row: J. Cobo Cano, M. Gambetti, J. Tolentino de Mendonca, R
EPA

Papa Franjo jasno je poručio: jedinstvo kršćana neće se ostvariti s teološkim komisijama, nego "hodanjem zajedno, moleći zajedno i radeći zajedno". U tom duhu održao je značajne susrete s anglikanskim, luteranskim, reformiranim i pentekostalnim liderima, često naglašavajući zajedničko kršćansko poslanje, posebice u pitanjima siromaštva, migracija, klimatske krize i borbe protiv nasilja. U švedskom Lundu 2016. sudjelovao je u obilježavanju 500. obljetnice reformacije zajedno s luteranskim vođama - priznavši i bolne rane povijesti, ali i zajedničke korake naprijed. Bio je to čin velikog simbolizma i geste pomirenja. Unatoč gestama, jedinstvo crkava i dalje je teološki, institucionalno i kulturno vrlo daleko. Pitanja poput papinske primacije, dogmi (Marija, čistilište), ređenja žena i odnosa prema seksualnosti ostaju duboko razdvajajuća. No Franjo je unio novu notu: ekumenizam kao duhovno prijateljstvo, a ne samo diplomatski proces. U tom smislu, mnogi ga vide kao "ekumenskog papu" - ne jer je ujedinio crkve, nego jer je ponovno stavio jedinstvo kršćana kao vidljivu i hitnu potrebu, ne zbog same Crkve, nego zbog svjedočanstva evanđelja u svijetu podijeljenom između cinizma i ravnodušnosti.

O ODNOSIMA S ISLAMOM...

- Franjo je zaista bio značajan zagovornik međureligijskog dijaloga, posebice kada je riječ o odnosima s islamom, budizmom i hinduizmom. Njegov pristup interreligijskom dijalogu temelji se na ideji zajedničkog traženja mira, razumijevanja i uzajamnog poštovanja, utemeljenog na ljudskoj solidarnosti i duhovnom obogaćivanju. U odnosu prema islamu, papa Franjo je, kao i mnogi drugi katolički lideri, uočio važnost izravnog dijaloga. Njegovo duboko poštovanje prema islamu izraženo je različitim gestama, među kojima je posebno značajan njegov susret sa šijitskim ajatolahom Alijem Sistanijem u Iraku 2021. Franjo je susret s njim nazvao "melemom za dušu", što je odražavalo njegovu duboku osobnu i duhovnu povezanost s idejom dijaloga, pomirenja i izgradnje povjerenja među religijama. Susret pape Franje i velikog imama al-Azhara, Ahmeda al-Tayyiba, u Abu Dhabiju 2019. godine bio je povijestan trenutak u međureligijskom dijalogu Katoličke Crkve i islama. Bilo je to prvi put da papa predvodi dijalog s najvišim predstavnikom sunitskog islama u tako formalnom kontekstu. Na tom susretu papa Franjo i imam al-Tayyib potpisali su povijesni dokument o ljudskom bratstvu, koji naglašava važnost međusobnog poštovanja, tolerancije i suživota različitih religijskih zajednica. Dokument poziva na odustajanje od nasilja uime religije i promicanje međusobnog razumijevanja, solidarnosti i dijaloga, te je postao simbolom nade za svijet u kojem će se religijske razlike prevladavati u duhu mira i zajedništva.

Što se tiče drugih religijskih tradicija, kao što su budizam i hinduizam, Franjo je također bio sklon promoviranju međusobnog poštovanja i suradnje. On je posebno isticao važnost dijaloga s budizmom i hinduizmom u kontekstu očuvanja okoliša, borbe za ljudska prava i promicanja globalnog mira. Njegovo papinsko naglašavanje ljubavi i poštovanja prema svim ljudima, bez obzira na njihovu religijsku pripadnost, bilo je osnova za njegov pristup u interreligijskom dijalogu, nastojeći graditi mostove između katoličanstva i drugih svjetskih religija. Franjo je, dakle, veliki zagovornik ideje da religije ne bi trebale biti izvor podjela, nego sredstvo za izgradnju mira, razumijevanja i zajedničke odgovornosti u suočavanju s globalnim izazovima.

O IZBORU NOVOG PAPE...

- Konklava, proces izbora novog pape, uvijek je pod velkim interesom i često izaziva špekulacije uoči samog početka. Favoriti za papinsku službu obično dolaze iz redova kardinala koji su prepoznatljivi po svom radu, duhovnoj dubini i međunarodnom utjecaju. Trenutno neki od najčešće spominjanih kandidata uključuju kardinale koji su već imali značajnu ulogu u Katoličkoj Crkvi, kao što je kardinal Luis Antonio Tagle (Filipini). Iako je još uvijek relativno mlad, Tagle se često spominje kao jedan od ključnih kandidata. Njegova široka međunarodna prisutnost i angažman u pitanjima socijalne pravde, siromaštva i migracija čine ga vrlo utjecajnim među kardinalima.

MAGAZINFabio Frustaci/EPA, via ShutterstockThe New York Times
EPA

Premda je poznat po konzervativnim stavovima u vezi s liturgijom i moralnim pitanjima, kardinal Robert Sarah iz Gvineje smatra se utjecajnim vođom unutar Crkve, posebno u afričkim zajednicama. Kao predsjednik Talijanske biskupske konferencije, kardinal Matteo Zuppi postao je poznat zbog svojih diplomatskih sposobnosti i rada na pomirenju, te je poznat po svom bliskom odnosu s papom Franjom.

Mogući lideri iz "drugog plana" mogu biti oni kardinali koji nemaju tako visoki međunarodni profil, ali su prepoznati po svom radu u upravljanju Crkvom, svećeničkom pastvom ili angažmanu na lokalnoj razini. Primjeri uključuju kardinale iz Latinske Amerike ili Afrike, koji mogu igrati ključnu ulogu u formiranju potpore izvan glavnih centara moći. Mogućnost izbora pape iz Afrike, poput kardinala Saraha, često se spominje, iako to ovisi o mnogim faktorima. Afrika je u porastu kao važna crkvena regija, s velikim brojem katolika, ali pitanje etničkih i kulturnih razlika unutar Kardinalskog zbora također može igrati ulogu u procesu. Crkva je sve više globalna institucija, iako povijest pokazuje da su pape uglavnom dolazili iz Europe i Latinske Amerike.

Iako se špekulira o različitim aspektima, poput teoloških stajališta, diplomatskih vještina ili liderskih osobina, presudni faktori vjerojatno će biti sposobnost vođenja Crkve kroz izazove, poput pitanja sekularizacije, odnosa sa svijetom, i unutarnjih skandala unutar Crkve. Geopolitičke okolnosti mogu biti važan faktor, pa će se tražiti papu koji može biti globalni lider, uključujući smanjenje napetosti među velikim religijskim zajednicama, poput islamo-kršćanskog dijaloga. Iako se javno spominju favoriti, konačni izbor može biti iznenađujući, jer se kardinali često dogovaraju iza zatvorenih vrata, u potrazi za papom koji može unijeti stabilnost u Crkvu. Na kraju, valja napomenuti da je to duhovni proces, gdje je prisutan Duh Sveti, a da je papa prije svega poglavar duhovne zajednice, a ne političar koji se bira na izborima. 

Pape i Hrvatska: Odanost, povjerenje i izazovi

Hrvatska ima dugu i intenzivnu povijest odnosa s papinstvom, koja seže još u srednji vijek. Papa Ivan X. je 925. priznao Tomislava kao kralja, čime je Hrvatska postala prva međunarodno priznata kraljevina među Slavenima. Tijekom stoljeća odnosi s Vatikanom ostali su snažni, osobito kroz crkvenu povezanost, kulturnu razmjenu i diplomatske odnose. Papa Ivan Pavao II. imao je iznimno topao odnos s Hrvatskom - prvi je papa koji ju je posjetio (1994.) i ukupno je tri puta bio u službenom posjetu, podržavajući njezin suverenitet tijekom Domovinskog rata. Za pontifikata pape Franje odnosi su ostali formalno dobri, ali s određenim napetostima, posebno zbog odgode kanonizacije blaženog Alojzija Stepinca.

Franji se u hrvatskoj javnosti često zamjera što, unatoč potpori lokalne Crkve, nije proglasio Stepinca svetim, nego je odlučio uključiti Srpsku pravoslavnu Crkvu u proces razmatranja. Papa je taj potez objasnio željom za istinom i pomirenjem između naroda i Crkava, no dio hrvatske javnosti to je doživio kao političku kalkulaciju na račun povijesne istine i mučeništva, a bilo je i doista degutantnih reakcija. Unatoč tim razlikama, Franjo je više puta izrazio poštovanje prema hrvatskom narodu i vjernicima te isticao važnu ulogu Crkve u hrvatskom društvu. Ukupno gledano, odnose Hrvatske s papama kroz povijest karakterizira odanost, povjerenje i povremeni izazovi koji odražavaju šire crkvene okolnosti.