Petar Pan i druge fore i fazoni...

24.9.2025.

Stigla je jesen! Dok osnovnoškolci pišu nježne sastavke o jeseni s tom prvom rečenicom i skupljaju lišće listopadnog drveća za herbarij, ozbiljni putnici poput vas razmišljaju o novim putovanjima u vrijeme jesenske jeftinoće. Dok lišće pleše rapsodiju, ježevi bruse igle, a posljednji kupači tužni izlaze iz Drave, vrijeme je da se dobrano pripremim za nekoliko ozbiljnih putovanja koje namjeravam "odigrati" još ove godine, malo Azije i Južne Amerike.

Brojne tajne

Ako malo prošvrljate internetom, vidjet ćete da je u ponudi mnoštvo dalekih letova za nešto više od četiristo eura, a ako čovjek više voli Europu – još nije kasno za Wizzair iz Budimpešte i Ryaair iz Zagreb uz povratne letove za tridesetak eura. Ako za let u Bangkok iz Berlina treba izdvojiti 340 eura, isplati se niskotarifnom aviokompanijom doletjeti do Berlina, obići grad i kao čovjek otputovati u daleki Tajland, čujem da sve više naših putnika prakticira takva putovanja. Posebno se to odnosi na sijaset odličnih letova prema Aziji s polaskom iz Venecije, a već sam spominjao da putnici za putovanje do talijanskih aerodroma biraju jeftine autobuse Flixbusa ili Itabusa iz Zagreba (dvadesetak eura za povratnu kartu Zagreb – Venecija, Marco Polo). Nemojte samo sjediti, izaberite neko jesensko putovanje pa makar i vlakom do Poljske!

avion ukrcavanje
SLOBODAN KADIĆ

Dok opušteno letimo zrakoplovima ili pijuckamo loše vino u ekonomskoj klasi (a i toga je sve manje), u avionskoj kabini žive brojne tajne koje su blisko vezane uz sigurnosne protokole, o kojima se ne govori. I stjuardese i piloti poznaju "drugi svijet" letenja, obilježen brojnim komunikacijskim kodovima, raznim iskustvima i praktičnim trikovima osmišljenim zbog sigurnosti i udobnosti svih koji su u zrakoplovu. Ako npr. dođe do neke sigurnosne ili medicinske situacije, kabinsko osoblje koristi se šiframa kako se ne bi širila panika među putnicima. Tako "kod 300" može označavati medicinski problem, "Petar Pan" upozorenje na tehnički problem u zrakoplovu koji ne mora biti opasan za život. Kodom "Squawk 7500" signalizira se opasna situacija ili otmica zrakoplova, a često ni stjuardese ne znaju kada pilot prijavljuje tu prijetnju!

Piloti i stjuardese se na dužim letovima izmjenjuju u odmoru (očekujem da ne spavaju u istom prostoru) koristeći se skrivenim kabinama (koje su katkad vidljive putnicima koji ne spavaju na dugim letovima i nakon puno alkohola zuje kao čerebube), a konzumiraju i različitu hranu kako bi spriječili moguće otrovanje. I dok vi spavate, stjuardese vas pomno promatraju, a od stjuardese Emiratesa doznao sam da simpatične putnike često znaju među sobom nazvati "Bob" ili "babe on board". Ako se pitate zašto promatraju putnike – zato što trebaju prepoznati nasilnog, alkoholiziranog ili drogiranog putnika, možda otetu osobu ili teškog kriminalca. Procedura počinje već pri ukrcavanju, ako se sjećate, smiješe vam se pri ulazu u zrakoplov i broje putnike (posebnim uređajem). Čak imaju ovlast i privezati problematične osobe, a mnoge aviokompanije na svojim letovima imaju i policajce u civilu.

Zadnji redovi

Zadnji redovi zrakoplova često su rezervirani za zatvorenike ili osobe za deportaciju i njihovu policijsku pratnju (dakako, u civilu). Sve to putovanje čini zanimljivijim, pa se svaki let zrakoplovom može čitati kao mala životna epizoda putovanja kroz prostor i vrijeme. Vjerojatno se sjećate da zavjese na prozorima zrakoplova trebaju biti podignute u vrijeme uzlijetanja i slijetanja, a sve kako bi posada mogla procijeniti situaciju izvan zrakoplova u slučaju evakuacije. Sve se u zraku događa prema dobro smišljenim pravilima i uglavnom ima logike. Logike mi nemaju npr. pepeljare u starijim zrakoplovima i toaletima, iako je pušenje zabranjeno, ali je razumljivo da bi njihovo uklanjanje bio velik trošak za avioprijevoznike.

Ako ste gurman, sigurno ste osjetili da jela kilometrima u zraku imaju drukčiji okus tijekom leta. Ljudski okusni pupoljci rade drukčije na visini zbog niskog tlaka i suhog zraka, pa se okus kave i vina bitno razlikuje od onoga na što smo naviknuli. Najviše se čudim kajgani za doručak na interkontinentalnom letu, koja mi je uvijek bezukusna i često pri konzumaciji pomislim da me opet strefila korona, pa sam ostao bez okusa. Stigla je jesen. Spakirajmo prtljagu i bježmo u toplije krajeve. Ma kad vam kažem! n