Kupovanje iz kine: Rizik ili prilika?

Sjećate li se priče koja je svojedobno kružila Osijekom – o ženi koja je ušla u kineski dućan, a muž ju je čekao ispred njega. Vidjevši da se predugo zadržala, muž je ušao ne bi li ju potražio, no ondje nije bilo nikoga osim prodavača, koji mu je rekao da nikakvu ženu nije vidio. Nakon muževa hitnog poziva, u dućan pristižu policajci i započinju pretragu. U podrumu pronalaze njegovu suprugu zavezanu za stolicu, obrijane glave i s pripremljenim medicinskim instrumentima koji su valjda trebali poslužiti vađenju organa za trgovanje.

Ova je priča bila neistinita, a jednako toliko maliciozna i krajnje, ali krajnje neinteligentna, što brojne građane ipak nije spriječilo da u nju povjeruju. Bilo je to u vrijeme kad su se kineski dućani tek počeli otvarati u našem gradu, nudeći robu po nižim cijenama, što je lokalnoj konkurenciji jamačno zasmetalo, a dodamo li tome ovdašnju ksenofobiju i malograđanske predrasude, bilo je samo pitanje vremena kad će takva izmišljotina početi kružiti među ljudima.

Danas su kineski dućani poprilično podignuli cijene, pa građanima više nisu toliko primamljivi, ali zato svoj procvat doživljava internetska kupnja iz daleke Kine. Temu, AliExpress, Shein… nastavite niz… platforme su to preko kojih građani masovno naručuju sve što srce može zamisliti, o čemu dovoljno govori podatak da je u 2024. godini na tržište Europske unije ušlo oko 4,6 milijardi pošiljaka male vrijednosti, primarno iz Kine.

Kineski sajtoviDunjina kolumna

Kineski sajtovi

ARHIVA

Što je toliko primamljivo u ponudi kineskih prodavača? U razgovoru s potrošačima saznala sam da ih najviše privlače, dakako, cijene proizvoda, koje su znatno povoljnije od cijena domaćih trgovaca. "Nisam lud da ovdje skupo platim proizvod koji u Kini mogu kupiti po višestruko nižoj cijeni, a kvaliteta je ista", često mi kažu, pri čemu žene naglašavaju da, primjerice, za cijenu jedne haljine u ovdašnjim trgovinama iz Kine mogu naručiti pet različitih haljina, također iste kvalitete. Drugi je razlog nevjerojatno širok izbor artikala, bogata ponuda kakva je u domaćim trgovinama nezamisliva. Prodaje se sve – odjeća, obuća, nakit, torbice, sportska oprema, dekorativni predmeti za kuću, različita (kućna) pomagala koja olakšavaju život, hobi asortiman, igračke, kozmetika, alat, potrepštine za kućne ljubimce, pa čak i elektronički uređaji. "Osoba sam koja točno zna što želi", priča mi jedna potrošačica, "i što god da si zamislim, ondje to i pronađem, nakon neuspješne potrage po hrvatskim trgovinama".

Što reći... ova je vrsta kupnje uzela toliko maha da je kod pojedinaca prešla u pravu pravcatu ovisnost. Zavedeni šarolikom ponudom i prilično agresivnim reklamiranjem "neponovljivih ponuda s ludo niskim cijenama", ljudi se lako uhvate u (ciljanu i pomno razrađenu) mrežu trgovaca koja im stvara neprekidan osjećaj da će nešto propustiti ne kupe li još, i još, i još, i još artikala, pa stoga troše svoje vrijeme kako bi još, i još, i još, i još u nedogled scrollali po aplikaciji, da im ne promakne kakva "ponuda života".

Često me pitaju zaprimam li mnogo potrošačkih pritužbi na proizvode naručene iz Kine. Iskreno... i ne baš. Ne biste vjerovali, ali ljudi su uglavnom zadovoljni. Ako i nisu, možda se ne žale u tolikom broju jer cijena proizvoda nije visoka, pa se ne osjećaju toliko povučenima za nos kao kad u Hrvatskoj kupe proizvod kojemu je cijena nabijena do neba pa im, da 'prostite, "crkne" već idući dan. Iskustvo je većine kupaca pozitivno – stigne im ono što su i naručili u vremenu koje je i bilo predviđeno (uglavnom od dva do tri tjedna), a ima li proizvod nedostatak, platforme nude mogućnost pritužbi koje uglavnom budu riješene u korist potrošača. Ukratko, paziš li da plaćanje obaviš na siguran način i potrudiš li se pažljivo pročitati recenzije kupaca za proizvod i prodavača, šanse da budeš nezadovoljan kupnjom doista su minimalne.

I sama sam lani na platformi Temu napravila narudžbu poprilične vrijednosti, no bilo je vrijeme božićnih blagdana i paket je dosta kasnio. Podnijela sam pritužbu, ugodno se iznenadivši odlukom da će mi sve artikle ponovno poslati, bez nadoplate. Nakon nekoliko dana ipak mi stiže zakasnjeli paket sa svim naručenim proizvodima, u besprijekornom stanju. No dva tjedna poslije toga stiže mi još jedan paket s jednakim proizvodima kao prethodni. Ispada da sam drugi set jednakih proizvoda dobila besplatno. Pošteno sam im se javila s namjerom da višak proizvoda vratim. No Temuova je korisnička služba odbila moj prijedlog, napisavši da si proizvode mogu zadržati. Lijepa gesta kakvu potrošači mogu samo sanjati kupuju li od hrvatskih trgovaca.

Kineskim se platformama zamjera prodaja robe koja navodno ne zadovoljava europske standarde kvalitete, izostanak garancije i zakonske regulative, troškovi poreza i carine, neodrživa masovna proizvodnja s negativnim učincima na okoliš, korištenje prisilnog rada, kao i nepoštena poslovna praksa prema potrošačima. Hm… zapitajmo se koliko se toga može primijeniti i na europske trgovce. Gomila proizvoda kupljenih na području Europske unije također stiže iz Kine, ali se prodaje po višestruko višim cijenama ili ima materijalne nedostatke, a europski trgovci nisu ništa pošteniji od kineskih.

Ono što nipošto ne bih naručivala jest kozmetika, ništa što se reklamira kao lijek, hrana i krivotvorine kojih se grozim. Srećom, svatko od nas ima slobodu odlučiti što će i od koga kupovati, no činjenice ne lažu: većina je potrošača s kojima sam surađivala zadovoljna kupnjom s kineskih platformi, proizvodi im dobro služe, a o uštedi da i ne govorimo. I premda se na takvu kupnju ne primjenjuje europska pravna regulativa, iznenađujuće se kvalitetno rješavaju potrošački sporovi.