Kuća Füller: Zakupci dućana bili su fotograf, urar, krojačica...
Datum objave: 28. studenog, 2022.
Jednokatna je ranohistoricistička ugrađena kuća Heinricha Fülera sagrađena
prema projektu osječkog graditelja Aloisa Flambacha. Flambachov je potpis na
projektu datiran 6. veljače 1866. godine, a s obzirom na to da je kuća
projektirana za izgradnju unutar poteza tvrđavske topometne linije, potvrdila ga
je i K. U. K. Genie Direction zu Essegg. U samom je naslovu projekta naznačeno
kako je riječ o novogradnji od solidnog materijala pokrivenoj crijepom.
Kuća Füller zauzima cijelu površinu čestice oblikovane u obliku
kvadra zakošene stražnje strane. Uličnu stranu zauzima pravilni kvadar, dužom
stranom položen prema Županijskoj ulici. Ovaj je dio kuće sagrađen u visini
jednoga kata s podrumom, a preostali dio građevne čestice obrubljen je prizemnim
prostorijama s unutrašnjim dvorištem. Projektom je predviđeno da sredinom
prizemlja vodi široki kolni ulaz simetrično flankiran s po jednim velikim
dućanom.

Dućani su prema ulici otvoreni dvama velikim izlozima koji ujedno služe i kao
ulazi. Dućani su L tlocrta, širom stranom prema ulici, a užom dopiru do
dvorišnog pročelja u kojem se nalazi pomoćni ulaz. Krajnji je dio dućana odvojen
zidom s uskim vratima. Iza dućana slijedi trijem koji s obje strane završava s
dva toaleta. Iz trijema sa svake strane po jedna vrata vode u sjeverno i južno
prizemno dvorišno krilo. Tlocrtno su oba krila istovjetno oblikovana, a sadrže
po tri velike prostorije međusobno povezane vratima u istoj osi. Po četiri
prozora okrenuta su prema dvorištu. Oba stana imaju izlaz i na suprotnoj strani
gdje se nalaze pomoćne prostorije. U stražnjem dvorišnom krilu nalaze se četiri
stambena, uredska ili skladišna prostora nejednakih veličina i oblika, jer
stražnja strana čestice nije paralelna s prednjom. U sredini prednjeg bloka
smješteno je prostrano trokrako stubište na južnoj i velika prostorija na
sjevernoj strani od kolnog ulaza. Trokrako stubište smješteno je u uvučenom
kvadratnom prostoru. Stube su izvedene od šikloškog kamena, a rukohvat nose
jednostavno oblikovani lijevani željezni balusteri.
Prvi kat sastoji se
od dva nejednako velika stana. Veći stan, sjeverno, prema Županijskoj ulici, ima
šest prozora, dok manji, južno, ima četiri prozora. U stanove se ulazi iz
širokog hodnika okrenutog prema dvorištu. Na krajevima hodnika smješten je po
jedan toalet s pretprostorom i po jedno pomoćno stubište koje vodi na tavan. Oba
stana imaju i troprostorno proširenje nad dijelom prizemnih krila, a čine ga
kuhinja i djevojačka soba te prostrana smočnica s malim prozorskim otvorom.
Projektom je u oba stana naznačen položaj bračnih kreveta spavaonice u tzv.
alkovenu. Ispod uličnog dijela kuće nalazi se zasvedeni podrum. Pročelje ove
ranohistoricističke katnice riješeno je vrlo jednostavno i s minimumom
dekoracije. Prizemlje je od kata razdvojeno plitkim vijencem koji kontinuirano
teče i preko središnjeg, blago istaknutog rizalita. Rizalit obuhvaća u prizemlju
veliki kolni ulaz s dvokrilnim drvenim vratnicama nad kojima je drvena rešetka
te u zoni kata biforom. Lijevo i desno od ulaza smještena su po dva široka
izloga s ulazima. Izlozi se sastoje od ulaznih vratnica flankiranih uskim
izlozima. Krajem 19. stoljeća vlasnik kuće bio je osječki posebnik Josip Petru,
a zakupci dućana u prvoj polovici 20. stoljeća bili su fotografski atelje
Varnai, Julius Bauer, Eugen Almasy, dućan "Tivar" odijela, urar i draguljar
Gustav Hauslinger i sin, bankovni komisioni mjenjač Josip Kraus, krojačica Roza
Pinter, soboslikar Antun Polanc, banka Krausz i drug te mnogi drugi.
STOLJEĆE ATELJEA VARNAI
U dvorišnom je desnom prizemnom prostoru dugi niz desetljeća djelovao
najdugovječniji osječki fotografski atelje, Atelje Varnai. Utemeljitelj ateljea
bio je Ludwig, od milja u Osijeku zvani Lujo, koji se u Osijek doselio 1909.
godine, iz Sombora te je ravno deset godina nakon dolaska u Osijek i umro,
Godine 1919. pokopan je na gornjogradskom Židovskom groblju. Njegova supruga i
djeca te njihovi nasljednici nastavili su s fotografskom djelatnošću, tako da je
atelje u Osijeku uspješno djelovao cijelo jedno stoljeće.