Osijek
NOVOGODIŠNJE ODLUKE NA DRUKČIJI NAČIN

Izborite se za sebe! Sretno svima koji se trude, koji će uvesti promjenu već danas
Objavljeno 4. siječnja, 2023.
Mozer: Ključ je u tome da uspjeh zahtijeva odricanje, a i odricanje je rad na sebi. Budite redatelj svog života!

Kad sam prije 12 godina kreirala svoj posao ni iz čega, potpuno sama, užasno sam puno radila. Vikendima bih išla po edukacijama, dolazila ponekad ponedjeljkom u 5 ujutro kući i odmah u jutarnju smjenu raditi. I to je postala moja stvarnost. Jako, jako puno posla. Svaki dan. Ujutro i navečer. Vikendima. Stvaranje. Ulaganje. No tada sam bila jako ponosna na to koliko puno radim, jer ako puno radiš - vrijediš, mislila sam. No na tom putu polako gubiš, osim dijelova sebe, i svoje zdravlje. I kao i velik broj mojih klijenata, treba te nešto dobro opaliti da skužiš. Onda kreneš u promjenu i vratiš se polako sebi - podijelila je osobno iskustvo Maja Diklić, mag. kineziterapije, vlasnica Studija Eccentric, odgovarajući na naš upit o tzv. novogodišnjim odlukama (bolje reći obećanjima).



Blago tebi...



Maja savjetuje da ne čekate da vas "nešto opali", nego radije presložite svoje prioritete već danas, ne "od ponedjeljka". Ako se odlučite za taj korak, ne znači da to mora biti "revolucija", neka bude ono što u danom trenutku doista želite i možete. Kako je to Maja učinila?

"Dok sam se prije hvalila koliko puno radim, sad se hvalim kad uživam. Kad se odmaram, kad ne radim ama baš ništa. Kad idem po restoranima s prijateljima, kad putujem, kad crtam, kad plešem...

Kako bih pokazala svojim klijentima da je moguće i da je O.K. Nije da ne radim više svoj posao, ali radim ga mudrije. Promijenila sam svoje radno mjesto, svoje radno vrijeme, način i pristup. Stvorila sam si novu stvarnost. I koliko god je bilo u početku teško i činilo se nemogućim, ipak sam uspjela. Tako možete i vi! Kad mi klijenti dođu na terapiju i savjetovanje, puno razgovaramo jer promjena koju oni odluče kreirati ne odnosi se samo na to da trebaju više vježbati. Razgovaramo o odnosu prema poslu, o odnosima u obitelji, partnerskim odnosima, libidu, hobijima, o tome što rade da udovolje sebi, kako uživaju u slobodnom vremenu… Promatramo gdje je na putu zapelo, kako da se opet vrate sebi. Jer često je sustav toliko preopterećen da boli negdje u tijelu jer su potrošeni totalno emotivno, usamljeni su, jako puno rade, opterećuju ih odnosi. Kad smirimo sustav, kad pomalo krenemo mijenjati pristup životu, i bolovi počinju biti sve manji. Stoga, sretno nam svima. Promjena je moguća, samo budite uporni", uvjerena je Maja.

Mnogi će rezignirano pomisliti: "Blago njoj kad ima vremena za sebe."

"Doista, često mi govore: - Blago tebi kad imaš vremena ići pješice na posao. Kad ujutro kuham zdrave juhe za ručak na poslu: - Blago tebi kad imaš vremena za kuhanje ujutro. No nije mi to vrijeme darovano, nego sam maknula neke druge stvari. Lakše je sjesti u auto, duže spavati, ne buditi se dok je vani još mrak, dok me um sabotira i nagovara da još malo odspavam. Ali divan je taj osjećaj kada napravim nešto dobro za sebe. Izborite se protiv navika, sretno svima koji se trude, koji će uvesti bar jednu promjenu već danas", poručuje Maja Diklić.

Upotrijebite racio!


S ovim "već danas" slaže se i prof. Mirjana Mozer, dipl. psihologinja. No ljudi, kaže, vrlo često odrede neki datum kada će početi provoditi neku svoju odluku. "Osnovni je mehanizam da odlučimo što će biti dobro za nas, ali nemamo snage da to provedemo. Onda se oslonimo na prvi prvi ili neki ponedjeljak, jer se zbog toga osjećamo kao da smo to riješili. Kad kažemo, recimo, ‘prestat ću pušiti od Nove godine‘, čini nam se kao da smo u tome i uspjeli. To nam skida osjećaj krivnje. Međutim, ako imate jasne argumente da nešto nije dobro za vas, onda ne možete naći pravo opravdanje da promjenu ne poduzmete. Pa kažete kako ćete to učiniti od Nove godine. Ipak, ako nešto doista mislimo realizirati, onda to trebamo već danas!" savjetuje.

Od takvih, novogodišnjih odluka vrlo često brzo odustanemo, pa onda smislimo način kako da se opravdamo pred sobom. "Kažemo si, primjerice: - Imala sam baš stresno razdoblje, užasno mi je teško na poslu, prolongirat ću sve, nek‘ se prvo sve malo smiri. Tako si olakšavamo to što smo zapravo nekorektni prema sebi", pojašnjava prof. Mozer.

Osječka psihologinja glavnim receptom za uspjeh u provedbi odluka o promjeni smatra - racio. No to nije lako s obzirom na to da je ontogenetski emocija starija od intelekta, a mi se, kad si ugađamo, oslanjamo baš na osjećaje. “Poslužimo se razumom! Osvijestimo svoje probleme i želje te razloge zašto ih odgađamo. Ako je naša odluka ispravna za nas, provedimo je odmah, danas. Ključ je u tome da uspjeh zahtijeva odricanje, a i odricanje je rad na sebi. Teško je da ćete, po onoj narodnoj, imati i ovce i novce, nečega se morate odreći i nešto uložiti. Rekla bih ovako: Budite redatelj svog života, napravite nužne pomake. Ako ste nezadovoljni, to će se kad-tad odraziti na psihičko i fizičko zdravlje. Učinite si život boljim već danas!” poručuje Mirjana Mozer.

Ivana Rab Guljaš

DR. SC. JELENA VERNER

Sve počinje iskrenosti prema sebi, koja nije zamaskirana očekivanjima drugih

”Svaki novi početak, kao i ovaj novi krug u koji smo upravo zakoračili, uvijek donosi priliku za svakoga od nas da, prije svega, zahvalimo na svim iskustvima koja smo kušali jer su nas ona ojačala i učvrstila za sve novo što dolazi na put, ali i pokazala nam, na najbolji način za nas, da možemo uvijek puno, puno više nego što vjerujemo samima sebi. Svatko od nas je individua za sebe i svatko ima svoje vlastite naočale kroz koje navigira u ovome životu te ni jedne nisu ni slične, a opet se svi negdje međusobno dopunjujemo i stapamo u istoj rijeci života gdje pomažemo jedni drugima u zajedničkom rastu”, uvjerena je dr. sc. Jelena Verner, certificirani Human Design analitičar, vlasnica HD centra za savjetovanje i poduku u kojem 12. siječnja počinje dvomjesečna edukacija iz Human Design sustava (više na www.humandesignjelena.com).


Novi će nas proboji, na individualnoj i na globalnoj razini kroz 2023. godinu, voditi zajedno u još dublje upoznavanje svoje esencije kroz slušanje onog nekog glasa unutar nas samih kao vlastitog GPS-a, a ne onoga što se očekuje od nas ili onoga što bismo trebali učiniti jer nas jedino taj unutarnji kompas može dovesti do mjesta našeg najvećeg zadovoljstva i sreće, a to je ono za čime tragamo i to je ono što puni naša srca ljubavlju i dobrotom kroz iskrenost prema samima sebi, tvrdi Jelena Verner. Ističe kako baš tu sve počinje i završava. Iskrenost prema sebi, koja nije zamaskirana očekivanjima i potvrdama drugih, nego onim unutarnjim osjećajem da jednako vrijedimo kada odabiremo sebe jer jedino tada možemo kroz vlastite izbore i vlastitu autentičnost biti primjer i za druge na pozitivan način.



”Kotač života koji je upravo započeo još jedan novi krug podsjetit će nas iznova da volimo sve što radimo i radimo samo ono što volimo, da odabiremo odnose koji pune naše čaše, a ne one kojima je već odavno istekao rok trajanja, ali mi mislimo da je to nešto što još trebamo održavati i čepiti rupe na onim mjestima gdje nam odavno curi energija, troši nas i ne donosi zadovoljstvo, već žrtvu. Razbistrit će nam pitanja životne radosti i svih onih životnih stanica kojima poklanjamo sebe samo zato što nas ta iskustva pune, donose puninu života kroz obilje koje osjećamo u sebi kada radimo ono što volimo i tada imamo osjećaj da lakše dišemo jer žile kucavice šalju onaj dobro poznati signal da je sve u redu, a to je onaj mir u nama koji osjećamo”, savjetuje Verner.



Uvjerena je kako uvijek kroz ljubav prema sebi i prihvaćanje svega onoga unutar nas samih možemo pomoći svima oko sebe da zavole sebe jer u toj sinergiji ljubavi, dobrote i prihvaćanja možemo svi zajedno rasti i svijetliti jedni drugima put. “Neka naši fenjeri uvijek budu upaljeni za sve one koji nam u nekom trenutku života dođu na naš put….”, poručuje dr. sc. Jelena Verner, koja u sustavu Human Design vidi način da svatko upozna sve svoje talente i darove s kojima je došao na svijet, a nekako ih je tijekom odrastanja i odgoja, putem, potisnuo.

DR. ART. JELENA KOVAČEVIĆ

Za početak zadajmo si jednostavan cilj: autoportret uz poslijepodnevnu kavu

"Razdoblje između Božića i Nove godine je portal u svijet u kojem vrijeme stoji. Za mene je to vremenska rupa u koju se skrijem kako bih preispitala svoje postupke i odluke tijekom godine na izmaku, ali i da se pripremim za sljedeću. Tijekom 2022. započela sam preispitivati sve svoje uloge, a u 2023. želim ih povezati u smislenu cjelinu", otkriva izv. prof. dr. art. Jelena Kovačević s Fakulteta odgojnih i obrazovnih znanosti, univ. spec. art. therap. i vlasnica Obrta za kreativne usluge ART LENA.


Nakon završetka studija na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti doživljavala je sebe kao buduću umjetnicu. Kada se zaposlila, kaže, toj je ulozi dodala onu metodičara likovne kulture. Međutim, art terapija izgradila je most između informacija iz ova dva svijeta i omogućila joj definirati čovjekov položaj u stvaralačkoj aktivnosti. "Lječidbenu moć umjetnosti i umjetničke aktivnosti može se doživjeti kada se tijekom stvaralačke aktivnosti prepustimo sebi i udaljimo se od očekivanja drugih. Kontakt s likovnim materijalima postupno vodi prema uranjanju koje će s vremenom iznjedriti i likovni produkt - neizbrisivi trag istraživanja kojemu se čovjek uvijek iznova može vratiti i, još važnije, obratiti. Početak je to preispitivanja identiteta i izgradnje cjelovite slike o sebi", ističe Jelena Kovačević.

Art terapeutkinja ističe kako kreativnost razoružava i oslobađa. Stvaralačko je u srži ljudskoga identiteta te je prijeko potrebno za psihičko i fizičko zdravlje. "Netko od najranije dobi stvara, ali mnogima je trebalo vremena da otkriju aktivnosti koje ih obnavljaju iznutra, dok su ostali još u potrazi. Razlozi za neuključivanje stvaralaštva u svakodnevicu su različiti, međutim, kada govorimo o likovnom stvaralaštvu, jedan od najčešćih je osjećaj obeshrabrenosti pred bjelinom papira. U 2023. nam želim mnogo hrabrosti upravo pred bjelinama i praznim, neiscrtanim stranicama. Bavljenje umjetnošću donosi mnogo dobrobiti, a jedna od njih je upravo poticanje na samostalnost kroz likovno izražavanje, bez očite vanjske nagrade. Takvo je izražavanje prožeto intrinzičnom i ekstrinzičnom motivacijom te okarakterizirano uživanjem u aktivnosti. Proces stvaranja jednako je važan kao i konačno djelo. Svijest o svrsi umjetničke aktivnosti treba postupno graditi, kao i svijesti o cilju bilo koje aktivnosti, i to je dodirna točka umjetnosti i života. Za kreativnost je potrebna hrabrost jer nas udaljava iz područja osobne ugode i sigurnosti. Manje ugodni sadržaji koje će umjetnost s vremena na vrijeme potaknuti u nama sastavni su dio nas. Samo mi možemo oblikovati tu materiju, baš onako kako želimo. Kada takve sadržaje primimo u ruke, ne započinjemo borbu već suradnju - hrabro stvaramo", otkriva art terapeutkinja.

Najteže je krenuti. "Za početak donesimo odluku i zadajmo si mali, jednostavan cilj - autoportret uz poslijepodnevnu kavu. To je to, samo mali autoportret. Sretno!" poručuje Jelena Kovačević.

Ako se ipak ne usudite sami, Jelena Kovačević u Osječkoj tvornici ideja povremeno organizira radionice za odrasle “Istražimo sebe kroz umjetnost”.

DIPL. ING. ANGELINA PAIĆ

Prehrana treba biti održiva. postavite si realne ciljeve

Svake godine u ovo doba raste potreba da se pritisne neki gumb za resetiranje. U siječnju često upadnemo u zamke brzih i instantnih rješenja, dijeta koje, kako brzo uđu u naš život, još brže i iziđu ostavljajući za sobom često negativne nuspojave i za naše tijelo i za naš novčanik, osvrće se na najčešću novogodišnju odluku - "jest ću zdravije/smršavit ću" - Angelina Paić, dipl. ing. preh. teh., sveučilišni specijalist nutricionizma, vlasnica obrta za nutricionističko savjetovanje i poduke Nutricionistica Angelina.


"Iako većina nas započinje godinu s najboljim namjerama da postanemo zdravija osoba, mnogi ne uspijevaju postići ili održati svoj cilj rješavanja problema. Zato što su ciljevi često nerealni. Ključ je uspjeha postavljanje realnih ciljeva i suosjećanju prema sebi. Biti svjestan svojih misli, emocija i potreba. Znati da svi imamo izazove je ono što nas čini ljudima", savjetuje Angelina Paić.

Sigurna je u sljedeće: Vaša prehrana, a i vi ne morate biti savršeni! Važno je ustrajati i biti dosljedan. “Prehrana treba biti održiva i ne opterećivati ostale segmente života. Mislim da je umijeće zdrave prehrane i života naučiti balansirati i živjeti zadovoljno u ovom nesavršenom svijetu, u nesavršenom tijelu s nesavršenim životom. Kada si ne dopuštaš povremeno namirnice koje te vesele, koje ti pašu, češće ćeš pasti u fazu prejedanja. Danas znamo ono što prije desetljeće ili dva nismo znali - naša je supermoć, naš unutarnji potencijal, zdrava i dobro hranjena mikrobiota (crijevna flora). Naš imunitet čak 80 % ovisi o tome kako se brinemo i kako hranimo taj cijeli jedan ekosustav u nama. Naš izgled kože i raspoloženje također dirigira mikrobiota”, naglašava nutricionistica.

 

POBOLJŠATI I SAČUVATI ZDRAVLJE CRIJEVA

10 koraka koje možeš primijeniti već danas

 

1. Probava počinje u ustima, stoga žvačite hranu! Svaki zalogaj prožvačite minimalno 20 puta.

2. Jedite što raznovrsniju hranu, posebno onu bogatu vlaknima (voće, orašasto voće, povrće, mahunarke)! Dodajte hranu bogatu vlaknima na svoj popis namirnica!

3. Konzumirajte fermentirane proizvode  (kefir, kiseli kupus, kombucha).

4. Izbjegavajte prerađenu hranu i smanjite unos crvenog mesa.

5. Hidrirajte se vodom.

6. Izbjegavajte nepotrebne lijekove. Određene vrste lijekova protiv bolova i antibiotika mogu pogoršati probleme s crijevima i poremetiti vašu mikrobiotu crijeva.

7. Alkohol i cigarete izbjegavajte jer nepovoljno utječu na crijevne bakterije. Ne zaboravite i kako pušenje povećava rizik od raka debelog crijeva. Kofein kao i alkohol pijte u umjerenim količinama!

8. Pazite na količinu sna, spavajte minimalno 8 sati jer stres i umor duboko narušavaju ravnotežu u organizmu.

9. Redovito vježbajte, vježbanje potiče peristaltiku crijeva i povezano je s većom raznolikošću mikrobioma. Tjelovježba može povećati broj mikroba koji proizvode butirat. Butirat je ono što pokreće stanice u našim crijevima, održava ih zdravim i pomaže im u regulaciji našeg imunološkog sustava. Trideset minuta tjelovježbe na dan čini razliku.

10. Upoznajte nove okuse, mirise i teksture hrane. Jer hrana je i užitak!

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike