Učionica
KVALITETNO OBRAZOVANJE PREDUVJET JE USPJEŠNOG DRUŠTVA

Cjeloživotno učenje ne čini nas samo boljima u poslu, već i sretnijima
Objavljeno 9. veljače, 2022.
U proteklih četrdeset godina cjeloživotno učenje razvilo se u načelo i orijentaciju razvoja brojnih obrazovnih sustava

Cjeloživotno je obrazovanje koncepcija koja obrazovanje promatra kao cjeloživotni proces organiziranog učenja koje započinje obveznim školovanjem i formalnim obrazovanjem i traje cijeli život. Cilj je unaprijediti znanja, vještine i kompetencije unutar osobne i građanske te društvene perspektive i perspektive zaposlenja.



Obuhvaća učenje u svim životnim razdobljima, od rane mladosti do starosti, i u svim oblicima u kojima se ostvaruje (formalno, neformalno i informalno). Ono uključuje nenamjerna, neorganizirana i spontana stjecanja znanja.

Koncept cjeloživotnog učenja, razvijen u šezdesetim godinama prošlog stoljeća, odgovor je na problem neusklađenosti između obrazovanja mladih i odraslih. Oduvijek je vrijedilo da "čovjek uči dok je živ", no u današnje vrijeme to nije samo uzrečica, već nužnost bez koje je nemoguće uspjeti ne samo na tržištu rada, nego i u svakodnevnom životu koji bi nam bio nemoguć bez stjecanja novih kompetencija.

Naravno, ako netko, primjerice, radi u IT industriji, svakodnevno učenje je nešto bez čega se ne može uopće raditi jer nove tehnologije napreduju brzinom koju više nitko ne može pratiti.

No i ako se netko bavi nekim "tradicionalnim" zanimanjem koje se nije promijenilo godinama, to ne znači da je dovoljno znanje koje je usvojeno kada se počeo baviti tim poslom. Bavite li se zanatom, vaše učenje počinje tek kada uđete u svijet rada, a dobar zanatlija se ne prestaje usavršavati nikada, to je posebno naglašeno danas kada je prava rijetkost naći dobrog majstora - za bilo što. Čak je i proces učenja uvijek dvosmjeran, jer dobar učitelj najviše nauči upravo od svojih učenika. Proces učenja imanentan je svim živim bićima, on je dio evolucije i prilagodbe, danas vidimo da čak i virusi "uče" i prilagođavaju se okolini, no za čovjeka je to njegova sama priroda i usvajanje novih znanja nije samo korisno na tržištu rada, već i nas čini sretnijim kada svladamo novu vještinu. Cjeloživotno učenje nagrada je samo po sebi, ono nas čini sretnijim, upotpunjuje nas kao ljudska bića i unaprjeđuje kao osobe, pa doista nema izgovora ni razloga da ga ne provodimo do kraja svojeg života. Znanstveno je dokazano da unaprjeđuje i mentalno zdravlje, prevenira demenciju i čini ljude zadovoljnijima samim sobom.

U proteklih četrdeset godina cjeloživotno učenje razvilo se u dominantno načelo i orijentaciju razvoja brojnih nacionalnih obrazovnih sustava. Naprednije zemlje poput Norveške institucionalizirale su ovaj oblik učenja, pa, primjerice, svaki državljanin u bilo kojem razdoblju svojeg života može uzeti godinu dana slobodnog vremena i školovati se u mreži narodnih učilišta koje postoje diljem zemlje. To je sustav koji omogućava ljudima samoispunjenje i sretan život, a to su ciljevi kojima bi svaka osoba trebala težiti, bez obzira na to kojim se poslom bavi.



Vuk Tešija
Možda ste propustili...