Kultura
SANJA NIKČEVIĆ U KNJIŽARI NOVA

Zajedno se moramo boriti za pravo na lijepo u umjetnosti
Objavljeno 13. prosinca, 2021.

Prof. dr. sc. Sanja Nikčević u petak je u Klubu knjižare Nova u Osijeku održala predavanje "Istina i laži o kanonu ili kako smo zbog svjetonazora izgubili pravo na lijepo/dobro/sveto u umjetnosti". Polemično i interaktivno predavanje, u organizaciji Udruge katoličkih intelektualaca, teatrologinja, kazališna kritičarka i do umirovljenja redovita profesorica na osječkoj Akademiji za umjetnost i kulturu održala je u povodu objavljivanja svoje istoimene knjige.



U posljednje vrijeme prof. dr. sc. Nikčević istražuje odnos kazališta i svjetonazora te zagovara povratak katarze i pravo na lijepo/dobro/sveto u umjetnosti, zbog čega je pokrenula obiteljsku izdavačku kuću ​Citadela libri, specijaliziranu za kazalište i povijest, u kojoj objavljuje dramska djela što afirmiraju temeljne ljudske vrijednosti, kao i teoriju koja jasno definira pojmove i daje odgovore na važna životna pitanja. Knjiga "Istina i laži o kanonu ili kako smo zbog svjetonazora izgubili pravo na lijepo/dobro/sveto u umjetnosti" rezultat je njezina cjeloživotnog intenzivnog i predanog bavljenja kazalištem/dramom.

Na početku predavanja prof. dr. sc. Nikčević istaknula je kako je umjetnički kanon službeni popis najvrjednijih djela povijesti i sadašnjosti koje dijeli cijela Europa, ali i upute za prosuđivanje umjetničkog djela, te da on određuje interpretaciju starih djela i epoha, utječe na način pisanja novih djela, kao i na naše prosuđivanje svakog djela, ali i određuje naše poimanje stvarnosti. Potom je polemiziranjem o pitanjima kao što su "Tko je odredio kanon, kada i prema kojim kriterijima?", "Zašto se danas kao vrijedna smatra isključivo književnost koja napada i ruši te prikazuje crnu sliku svijeta i beznađe?" i "Zašto je kazalište moralo biti lijepo/dobro/sveto više od dvije i pol tisuće godina, a danas to nikako ne smije?" nastojala argumentirano dokazati iduće teze: vladajući europski umjetnički kanon nije oduvijek i nije najbolje što imamo; kriteriji ulaska djela u kanon nisu umjetnički, nego direktna posljedica slijeđenja vladajućeg svjetonazora i njegove hijerarhije vrijednosti; kanon se nameće i danas vrlo jasnim zahtjevima tema i poruka; slijeđenje suvremenog kanona dovelo je umjetnost u slijepu ulicu; imamo pravo na lijepo/dobro/sveto u umjetnosti.

- Nakon Drugog svjetskog rata promijenjen je svjetonazor u Europi, a glavna kazališna struja, kao i glavna struja umjetnosti uopće, uvijek je jako slijedila vladajući svjetonazor. Problem suvremenog sekularističkog svjetonazora je to što je on uveo kritiku društva kao jedinu vrijednu komponentu. Dakle, izbačena je transcendencija, izbačeno je duhovno, sveto, kao i svaka afirmacija bilo kakvog seta vrijednosti iz takozvanog starog kršćanskog svijeta. Suvremeni kanon samo napada i ruši bilo kakvu sliku svijeta u kojem ima smisla, sliku društva u kojem ima bilo kakvih vrijednosti, sliku obitelji u kojoj ima bilo kakve ljubavi i dobrote, sliku Boga-kralja-oca... Stoga se svi zajedno moramo boriti za naše pravo na lijepo/dobro/sveto u umjetnosti - rekla je prof. dr. sc. Nikčević. D.Miklić
Suvremeni kanon samo napada i ruši bilo kakvu sliku svijeta u kojem ima smisla

Možda ste propustili...

OSJEČKI HNK PRIPREMA PRAVU GLAZBENU POSLASTICU

Sutra "Simfo-rock koncert 2"

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

OSJEČKI HNK PRIPREMA PRAVU GLAZBENU POSLASTICU

Sutra "Simfo-rock koncert 2"

2

NA MALOM BRIJUNU

Ljetna škola kazališta Ulysses

3

OBLJETNIČKI, 20. FESTIVAL PRVIH

Vrijeme rizika – nesigurnost kao konstanta